۲۸ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۱۶
کد خبر: 82390357
T T
۰ نفر

مهارت آموزي راهي به سوي اصلاح فرهنگ اشتغال

۲۸ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۱۶
کد خبر: 82390357
مهارت آموزي راهي به سوي اصلاح فرهنگ اشتغال

زنجان- ايرنا- به گفته مسئولان مراكز آموزش فني و حرفه اي استان زنجان، در چند سال اخير استقبال دانشجويان و دانش آموختگان دانشگاه ها از دوره هاي مهارت آموزي مراكز فني و حرفه اي در اين استان افزايش قابل توجهي داشته است و اين پديده مي تواند زمينه اي براي اصلاح فرهنگ اشتغال در جامعه را فراهم كند.

در يك بازيد ميداني از مراكز آموزش فني و حرفه اي در سطح استان زنجان، وجود امكانات و ظرفيت هاي آموزش هاي مهارتي توجه هر ناظري را به خود جلب خواهد كرد. كارگاه هاي متنوع آموزشي و كاربردي در رشته هاي مختلف شغلي و مهارتي، آن هم به صورت رايگان فرصتي است كه مي تواند براي هر متقاضي علاقه مند، شروع ايجاد يك حرفه يا فرصت شغلي را رقم بزند.
مدير مركز آموزش فني و حرفه اي شهيد مفتح زنجان از استقبال قابل توجه دانشجويان و دانش آموختگان دانشگاهي از دوره هاتي مهارت آموزي خبر مي دهد و مي گويد: در زمان حاضر در برخي از رشته ها در اين مركز، حدود 60 درصد از مخاطبان دوره ها را دانشجويان و دانش آموختگان دانشگاهي تشكيل مي دهند.
محمد حسين پيري مي افزايد: كم كم اقشار مختلف جامعه به ويژه دانشجويان و دانش آموختگان دانشگاهي با لحاظ شرايطي كه به لحاظ اشتغال در جامعه با آن مواجه هستيم به اين آگاهي رسيده اند كه بهره گيري از دوره هاي مهارتي فني و حرفه اي به نفعشان است و در رسيدن به يك فرصت شغلي مولفه تاثيرگذاري براي آنان خواهد بود.
سيد محمدعلي هاشمي دانش آموخته رشته عمران در مقطع كارشناسي كه از كارآموزان دوره فني و حرفه اي است ، مي گويد: تا فرد وارد دوره هاي فني و حرفه اي نشود، نمي تواند پي به فايده آن ببرد. ما در دانشگاه مباحث نظري طراحي را آموختيم ولي در دوره مهارت آموزي امكان يادگيري و درك آن در اجرا برايمان مهيا شده است.
سعيده داداشي دانش آموخته رشته معماري در مقطع كارشناسي ارشد نيز از مهارت آموزان يكي از مراكز فني و حرفه اي مي گويد: بخشي از آموخته هاي دانشگاهي جنبه كاربردي ندارند ولي در دوره هاي فني و حرفه اي كه به صورت كارگاهي داير مي شود اين كمبود جبران مي شود.
امير بهادر خلخالي دانش آموخته رشته IT در مقطع كارشناسي است كه در يك دوره حرفه آموزي غيرمرتبط با رشته تحصيلي خود در حال آموزش است، مي گويد: وقتي ديدم با رشته تحصيلي كه خوانده ام نمي توانم شغلي را به دست بياورم تصميم گرفتم وقت را بيش از اين تلف نكنم و اين شد كه در دوره مهارت آموزي فني و حرفه اي شركت كردم و اميدوارم با چيزهاي كابردي كه اينجا ياد مي گيريم دست كم بتوانم در بيرون كسب و كاري براي خودم راه بيندازم.
مديركل آموزش فني و حرفه اي استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا خاطرنشان مي كند: متأسفانه شهروندان از ظرفيت و امكانات مراكز فني و حرفه اي استان اطلاع كافي ندارند در حاليكه آموختن مهارت هاي فني و حرفه اي زمينه فرصت هاي شغلي پايدار را فراهم مي كند.
محمدرضا انصاري با بيان اينكه برخي از تجهيزات و امكانات موجود در برخي مراكز فني و حرفه اي استان به ويژه مركز شهيد مفتح در سطح كشور كم نظير است، اظهار مي كند: كارآموزان زنجاني طي چندين سال متوالي در مسابقات ملي مهارت با كسب مدال طلا در رشته هاي مختلف حائز رتبه هاي برتر شدند كه اين امر حاكي از كيفيت بالاي آموزش در مراكز فني و حرفه اي استان است.
وي به لزوم تغيير نگرش ها به امر آموزش فني و حرفه اي اشاره مي كند و مي گويد: تنوع و روز آمد شدن محتواي دوره ها به مهارت آموزان انگيزه بيشتري براي يادگيري و شركت در دوره ها مي دهد و ما همواره در اين مسير تلاش كرده ايم تا ارائه آموزش ها در مراكز منطبق با نيازهاي بازار كار باشد.
به گزارش ايرنا، در زمان حاضر 14 مركز آموزش فني و حرفه اي دولتي و 131 آموزشگاه فني و حرفه اي آزاد در سطح استان زنجان در زمينه ارائه آموزش هاي مهارتي به متقاضيان فعال هستند.
مديركل آموزش فني و حرفه اي استان زنجان تصريح مي كند: سهم فني و حرفه اي در چرخه اشتغال، آموزش مهارت به كارآموزان بوده و موضوع بكارگيري آنان وابسته به تعريف درست فرايند اشتغال و ايفاي نقش مطلوب همه دستگاه هاي متولي در استان است.
وي به موضوع بكارگيري افراد فاقد مهارت در سطح برخي واحدهاي توليدي و صنعتي استان اشاره مي كند و مي گويد: در زمان حاضر آن چنان كه برخي ادعا مي كنند، با فقر مهارت در سطح استان مواجه نيستيم و اين فرايند به كارگيري مهارت آموزان است كه دچار يك سري نارسايي ها است.
انصاري به ضرورت نياز سنجي از بازار كار و مشاركت حداكثري ذينفعان (واحدهاي توليدي و خدماتي)، در به كارگيري مهارت آموزان تاكيد و خاطرنشان مي كند: سفارش محور شدن ارائه آموزش هاي مهارتي موجب صرفه جويي در هزينه ها و ارتقا بهره وري مي شود و واحدهاي صنعتي و توليدي براي تحقق اين مهم مي توانند در جذب افراد داراي مهارت اهتمام ويژه و جدي تري داشته باشند.
7312/6085
خبرنگار: حسن اكبري ** انتشار دهنده: رويا رفيعي