۳۰ دی ۱۳۹۵، ۶:۱۱
کد خبر: 82392908
T T
۰ نفر
چین خطاب به آمریكا: مانع حضور هیات تایوان در مراسم تحلیف ترامپ شوید

پكن - ایرنا - چین از مقامات آمریكایی خواست مجوز حضور هیات تایوان در مراسم تحلیف دونالد ترامپ رئیس‌ جمهوری منتخب این كشور را لغو و به این هیات اجازه ورود به خاك آمریكا داده نشود.

به گزارش ایرنا، موضوع تایوان و ارتباط بیش از حد این منطقه با آمریكا بویژه بعد از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهوری نگرانی های زیادی را برای چین بوجود آورده و حتی باعث تنش لفظی میان دو كشور شده است.
این تنش پس از آن آغاز شد كه ترامپ یك ماه پیش با عبور از خط قرمز چین با خانم «تسای اینگ ون» رئیس منطقه تایوان گفت و گوی تلفنی داشت و با زیر پا گذاشتن تعهد 37 ساله آمریكا در خصوص احترام به اصل «چین واحد»، آن را زیر سئوال برد.
ترامپ حتی در سخنانی عجیب و جنجالی در آن گفت وگو اعلام كرد كه كشورش خود را ملزم به ادامه سیاست «چین واحد» نمی بیند.
حالا اما با اعلام حضور یك هیات از منطقه تایوان كه چین آن را بخشی از خاك خود می داند، سبب شده است پكن بار دیگر نسبت به آن واكنش نشان داده و به آن اعتراض كند.
«هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین این اعتراض را در آخرین نشست خبری خود با خبرنگاران در پكن اعلام كرد و گفت كه چین به شدت با حضور هیات تایوانی در مراسم تحلیف ترامپ مخالف است.
وزارت خارجه تایوان به تازگی اعلام كرد كه یك هیات از این منطقه كه تعدادی از نمایندگان مجلس نیز در آن حضور دارند، در این مراسم شركت خواهند كرد.
ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریكا در انتخابات 8 نوامبر مقابل هیلاری كلینتون دیگر نامزد انتخابات پیروز شد و فردا جمعه (اول بهمن ماه) روی پلكان ساختمان كنگره آمریكا سوگند یاد می كند.
اگرچه تایوان اعلام كرده كه هیچ ملاقاتی بین هیات اعزامی با ترامپ و یا اعضای كابینه وی انجام نخواهد شد اما سخنگوی وزارت امور خارجه چین تاكید كرد كه این موضوع با اصل یك چین منافات دارد.
«هوا» همچنین گفت كه پكن با هر اقدامی از سوی تایوان كه منجر به فرستادن افرادی به بهانه‎های مختلف به آمریكا با هدف دخالت یا آسیب زدن به روابط پكن و واشنگتن شود، مخالف است.
سایت وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه به نقل از وی نوشت: «ما بار دیگر از مقامات آمریكایی می‎خواهیم ضمن احترام به اصل چین واحد از برقراری هر گونه روابط رسمی با تایوان اجتناب كنند.»
انتشار خبر حضور هیات تایوان در مراسم تحلیف ترامپ پس از آن صورت می گیرد كه «تسای اینگ ون» رئیس اجرایی این منطقه اواسط ماه جاری با وجود مخالفت شدید چین، در سفر منطقه‎ای خود به آمریكای مركزی در خاك آمریكا فرود آمد و چند دیدار نیز در این كشور داشت.
از جمله این دیدارها، ملاقات او با سناتور «تد كروز» سناتور جمهوریخواه كنگره آمریكا و «گری آبوت» فرماندار تگزاس بود كه این موضوع خشم چین را برانگیخت.
چین و آمریكا اصول مربوط به نحوه برخورد با موضوع حساس تایوان را بر اساس بیانیه های مشتركی كه در سال های 1972، 1978 و 1982 امضا شده است تعیین كرده اند كه مخالفت با هرگونه حركت استقلال طلبانه تایوان از چین مهمترین بخش این توافقات است.
موضوع تایوان از زمان پیروزی انقلاب چین در سال 1949 میلادی به دلیل حمایتهای آمریكا از حكومت این جزیره، همواره از چالشهای جدی در روابط دو قدرت مهم جهانی یعنی چین و آمریكا بوده است.
چین، تایوان را بخشی از خاك خود می داند و مقام های دو طرف در سال 1992 میلادی به توافقی رسیدند مبنی بر اینكه هر اقدامی در این منطقه و در روابط طرفین بر اساس اصل چین واحد باشد اما به نظر می رسد با روی كار آمدن «تسای اینگ ون» رهبر جدید این منطقه از حزب دمكراتیك ترقیخواه كه چین آن را استقلال طلب می داند، این توافق توسط وی در حال نادیده گرفته شدن است.
آساق**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی