۲ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۰۲
کد خبر: 82395373
T T
۰ نفر
جهانگیری: مساله جوانان موضوع یك وزارتخانه نیست/حضور مردم بزرگترین سرمایه اجتماعی است

تهران- ایرنا- معاون اول رییس جمهوری مساله جوانان را تنها موضوع یك وزارتخانه ندانست و گفت: باید در حل مشكل جوانان، همه كمك كنند و دولت هم وظیفه خود می داند كه در این راستا گام بردارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، اسحاق جهانگیری روز شنبه در كنگره ملی مدیریت امورجوانان كه در سالن همایش های هتل المپیك برگزار شد، افزود: شورای عالی جوانان نیز باید در راستای مشكلات جوانان قدم بردارد و مجلس شورای اسلامی هم باید در این زمینه قوانین تصویب كند.
وی ادامه داد: مسائل جوانان از بخش های مختلفی تشكیل شده كه نیاز به كار فرابخشی و بین بخشی است كه در آن جاها باید تصمیم گیری شود و نهایتا شورای عالی جوانان باید به آن بپردازد.
جهانگیری اضافه كرد: از نظر حاكمیتی و دولت تدبیر و امید، جامعه جوان ما باید نگاهی سراسر امید به آینده داشته باشد. مهمترین وظیفه ای كه در مقطع فعلی بر دوش حاكمیت است، آن است كه امید در بین كل جامعه و به خصوص نسل جوان باید همیشه وجود داشته باشد.
وی با بیان اینكه مهمترین مشكل جوانان، اشتغال و ازدواج است، گفت: موضوع جوانان موضوع یك وزراتخانه نیست و همه باید در مورد حل مشكل جوانان كمك كنند.
جهانگیری اظهار كرد: قبل از هر چیزی حادثه تلخ و تاسف آور آتش سوزی و ریزش ساختمان در تهران كه منجر شد تعداد زیادی از عزیزان ما بخصوص آتش نشانان فداكار، ارزشمند و انسان دوست كه در مواقع سخت و در لحظاتی كه دیگران نیاز به كمك دارند، به پا می خیزند و با جانفشانی و ایثارگری برای نجات دیگران جان خود را به خطر می اندازند، تسلیت عرض می كنم.
وی ادامه داد: تعداد زیادی از آن ها زیرآوار هستند كه از درگاه خداوند مسالت داریم كه بتوانیم به آن ها به صورت سالم دست پیدا كنیم و چنانچه تقدیر الهی چیز دیگری باشد به بازماندگان آنان تسلیت می گویم.
معاون اول رئیس جمهوری اضافه كرد: ملت ایران در این حادثه نشان دادند كه در مواقع حساس در صحنه حضور دارند و همراهی ملت، سرمایه بزرگی است كه در اختیار مسئولین جمهوری اسلامی است.
جهانگیری یادآور شد در آن لحظات اول خیلی از مردم به مراكز انتقال خود مراجعه كردند كه بتوانند به این گونه به كسانی كه نیازمند حیات هستند با خون خود كمك كنند كه از همه سپاسگزاریم.
وی ادامه داد: البته این گونه مسائل نیازمند بررسی ها و پیگری های بعدی است چرا كه باید به مردمی كه در این حادثه آسیب های مادی دیده اند و كارگرانی كه كارشان را از دست داده اند، رسیدگی شود و مسائل فنی و اینكه چگونه چنین شرایطی بوجود آمده است از مسائلی است كه حتما در دولت به آن رسیدگی خواهد شد.
وی در رابطه با برگزاری این كنگره نیز گفت: به همه شركت كنندگان ارجمند از سراسر كشور و دست اندركاران وزارت ورزش وجوانان و همه كسانی كه در راجرای این كنگره سهیم بودند، صمیمانه تقدیر وتشكر می كنم.
معاون رییس جمهوری افزود: این اجتماع ملی از آنجا كه اعضای ستادهای ساماندهی جوانان در آن شركت كرده اند، در كنار سازمان های مردم نهاد، صاحب نظران و اندیشمندان كه در این عرصه فعالیت می كنند، فرصتی را ایجاد كرد كه بتوانیم در رابطه با یكی از اصلی ترین مسائل كشور بیندیشیم و و در راستای سیاستگذاری در سطح ملی گام برداریم.
جهانگیری با بیان این كه مطالب ارائه شده در این كنگره مفید بوده و در رابطه با نتایج آن تصمیم گیری خواهیم كرد، ادامه داد: از باب مسوولیتی كه در دولت تدبیر وامید دارم و كسی هستم كه بیشترین سابقه كاری خود را به مسائل توسعه ملی اختصای داده ام ، اعتقاد دارم دراین حوزه در راستای توسعه ملی قدم برداریم .
وی در ادامه سخنانش تعریفی از توسعه ملی ارائه كرد و گفت: اگر به زبان ساده، توسعه ملی را ارتقای مادی و معنوی كشور بدانیم، یقینا بالا بردن ظرفیت‌های فیزیكی و طبیعی، گسترش بهره‌وری و همزمان اندیشیدن به توسعه اندیشه‌های معنوی و مادی می‌تواند به توسعه ملی منجر شود.
معاون اول رییس‌جمهوری با بیان اینكه جوانان سرمایه اصلی توسعه ملی كشور هستند، گفت: این موضوع در هر كشوری به ویژه كشور ما كه بیش از یك سوم جمعیتش جوان است، صدق می‌كند. بنابراین ما باید از هر ظرفیتی برای توجه به موضوع جوانان كه مهمترین سرمایه كشور هستند، استفاده كنیم.
جهانگیری ادامه داد: اگر به شاخص‌های موفقیت و عدم موفقیت خودمان بنگریم، متوجه می‌شویم كه تا چه اندازه موفقیت و عدم موفقیت در حوزه جوانان اهمیت دارد.
وی توجه به حقوق و مشاركت عمومی را یكی از مبانی و الزامات توسعه ملی دانست و گفت: توسعه بر پایه دو موضوع شناخت حقوق و مشاركت عمومی از پایدارترین اصول توسعه هستند. ما باید بدانیم جوان‌ها چه حقوقی دارند و حق مشاركت در توسعه برای آنها چیست. از سوی دیگر نیز باید بدانیم جامعه ما چگونه به این دو مهم می‌نگرد و نظام ما برای تحقق آنها چه سیاست‌هایی دارد.
معاون اول رییس‌جمهوری افزود: اگر كنگره‌هایی مثل كنگره امروز بتوانند به این دو سوال پاسخ دهند كه نظام حقوقی و مشاركت جوانان چه الزاماتی دارد، می‌توانیم با تفاهم ملی به آن ضرورت‌ها برسیم.

**جوانان نقطه امید نظام
جهانگیری با بیان اینكه دین اسلام به حوزه جوانان توجه ویژه‌ای دارد، بیان كرد: از برخی از آیات قرآن كریم، زندگی پیامبران و ائمه اطهار(ع) می‌توانیم به ضرورت توجه ویژه به حوزه جوانان پی ببریم.
وی اظهار كرد: بزرگ‌ترین تحولات تاریخ معاصر ایران از جمله پیروزی انقلاب اسلامی، پیروزی بر جنگ تحمیلی، سازندگی كشور، مشاركت‌های سیاسی و اجتماعی، دوران اصلاحات و توسعه علم و فناوری؛ با فعالیت و مشاركت نسل جوان صورت گرفته است.
معاون اول رییس‌جمهوری افزود: به طور كلی همواره نقطه امید نظام جوانان بوده‌اند. این موضوع را هم در كلام امام خمینی (ره) و هم سخنان رهبری متوجه می‌شویم. چراكه در بیانات ایشان آنجا كه به خلق مباحث بزرگ اشاره دارند، همواره تكیه آنان بر جوانان بوده است.
جهانگیری با بیان اینكه جوانی برای جامعه جدید ایران یك فرصت است، گفت: جوانان در حوزه علمی و فناوری و ارتباطات تحولات مهمی را ایجاد كرده‌اند. از سوی دیگر دیدیم كه چگونه آنها با حضور در استارت آپ‌ها یا شركت‌های ریسك‌پذیر با منابع محدود به چه جاهای بزرگی رسیدند.
وی تاكید كرد: بنابراین، در هر سطح مسوولیت و در هر جای جامعه كه ایستاده ایم، باید به جوانان نگاهی فرصت انگارانه داشته و اینگونه نباشد كه مدام به فكر كنترل و محدودیت آنها باشیم. جوان خلاقیت دارد و می تواند بسیاری از مسائل كشور را برطرف كند.
جهانگیری با انتقاد از عدم حضور جوانان در شوراها و مسئولیت‌های مهم، گفت: توجه به حرمت انسانی جوان و ایجاد امید به آینده و تامین امنیت شغلی و اجتماعی وی از اهم موارد است. بنابراین جوانان باید در جلساتی كه مربوط به آنان است حتما حضور داشته و نظرات‌شان را اعلام كنند.
وی افزود: ما باید به خواسته‌ها و نیازهای جوانان در حوزه‌هایی مثل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، علمی و آموزشی توجه كنیم و برای فعلیت یافتن حضور آنها برنامه‌های عملی داشته باشیم.
معاون اول رییس‌جمهوری با بیان اینكه شناخت دقیق نیازها، پرسش‌ها و خواسته‌های جوانان از جمله مهم‌ترین وظایف مسئولان است، اظهار كرد: تمام وزارتخانه‌های دولتی در گسترش حوزه جوانان سهیم هستند. حوزه جوانان تنها به وزارتخانه ورزش و جوانان محدود نمی‌شود بلكه دانشگاه‌ها، وزارت علوم و آموزش پزشكی در كنار وزارتخانه‌هایی كه مسئول ایجاد اشتغال هستند و همچنین تیم بانكی و سایر مسئولین اجرایی به این حوزه توجه ویژه دارند.
وی خاطرنشان كرد: مهمترین وظیفه‌ای كه به دوش حاكمیت است این است كه كاری كند جوانان به آینده خود امیدوار باشند و احساس منزلت و حرمت انسانی كنند. در این راستا شورای عالی جوانان، مجلس شورای اسلامی و دولت تدبیر و امید باید فعال باشند كه امیدواریم به زودی شاهد اقدامات موثری در این حوزه باشیم.
سیام ** 1058*9314**1429
خبرنگار:محمد افضلی*دریافت:داود توسلی**انتشار:محسن طاهرزاده
۰ نفر