۲ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۲۹
کد خبر: 82395426
T T
۰ نفر
طرح تحول نظام سلامت نمود عینی عدالت بهداشتی است

شیراز - ایرنا- رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز با بیان اینكه طرح تحول نظام سلامت نمود عینی عدالت در ارائه خدمات بهداشتی درمانی است؛ گفت: این طرح در استان فارس همراه با طرح پزشك خانواده درحال اجراست و دستاوردهای چشمگیری در حوزه سلامت دارد.

دكتر محمد هادی ایمانیه روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا چشمگیرترین دستاورد طرح تحول سلامت را كاهش سزارین دانست و اظهاركرد: تلاش‌های برنامه‌ریزی شده، زمینه كاهش آمار زایمان‌ها با روش سزارین در استان فارس را تا پایان امسال دنبال می كند، درحالی كه سزارین در سالهای گذشته به 50 درصد رسیده بود تا پایان امسال این نسبت به كمتر از 40 درصد كاهش می یابد.
ایمانیه افزود: پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت جریان یكسان شدن تعرفه زایمان طبیعی با تعرفه سزارین در دستور كار دولت قرار گرفت كه تدابیر اندیشیده شده موجب كاهش آمار سزارین در كشور به ویژه استان فارس شد.
وی با بیان اینكه فارس طی سال‌های قبل بالاترین آمارسزارین در كشور را داشت، كسب رتبه نخست كاهش سزارین در سال 94 را یادآور شد و گفت: ‌استاندارد بین المللی سزارین بین 15 تا 20 درصد است، اما در فارس 68 درصد از زایمان ها به روش سزارین انجام می‌شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز گفت: با تلاش و كمك استادان دانشگاه، متخصصان زنان، ماماها، پرستارها و رسانه‌ها، سال گذشته آمار سزارین در فارس از 68 درصد به 50 درصد كاهش پیدا كرد.
ایمانیه همچنین از تلاش برای كاهش آمار سزارین در فارس تا 40 درصد در سال 95 سخن گفت و افزود: طرح توجه به زایمان اولی‌ها برای كاهش آمار سزارین ابتكاری بود كه برای نخستین بار در شیراز مطرح شد ودر كشورمورد پذیرش قرار گرفت، توسعه مراكز زایمان طبیعی، مراكز زایمان فیزیولوژیك و مراكز زایمان بدون درد از دیگر كارهای خوبی بود كه در كشور و استان فارس انجام شد.
وی ادامه داد: با اعتباراتی كه از وزارت بهداشت گرفته ایم، در تمام بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه در فارس كه در آنها زایمان انجام می‌شود در حال راه اندازی مراكز و بلوك های زایمان بدون درد هستیم كه تعدادی از این مراكز راه اندازی شده است .
رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز بیان كرد: با اجرای این طرح ها، بانوان می توانند در كنار همسر خود در بلوك های زایمانی ، زایمان طبیعی انجام دهند و در واقع این امر احساس آرامش بیشتری به مادر می دهد تا در محیطی آرام تر زایمان داشته باشند و تجربه خوبی از یك زایمان طبیعی فیزیولوژیك برای آنان ایجاد شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز اضافه كرد : تحقق 100درصدی بهسازی بخش های بستری 41 بیمارستان دولتی و دانشگاهی در استان فارس نیز از دستاوردهای طرح تحول سلامت دراستان فارس است .
به گفته ایمانیه گسترش و افزایش تخت های اعصاب و روان در بیمارستان های استان، دستاوردهای ترویج زایمان طبیعی مانند كاهش سزارین و كاهش مرگ مادری و افزایش موالید، ساخت بیمارستان های جدید ، بهسازی و تجهیز 400 اتاق استراحت پرستاری، تحقق 100 درصدی ایجاد و بهره برداری از 48 تخت شیمی درمانی سرپایی و پیشرفت پروژه های غربالگری سرطان در استان با میانگین بالای 70درصد و تحقق 100درصدی توسعه و ایجاد 149 تخت ویژه، از جمله دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت در استان فارس است.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز افزود: ارتقای كیفیت ساختاری بیمارستان ها ( هتلینگ ) در بخش های بستری و اقامتگاه بیماران،تهیه بسته های خدماتی بهداشتی در راستای برنامه تحول نظام سلامت، بهسازی و ارتقای اورژانس های بیمارستانی، توسعه اتفاقات بیمارستان ها از دیگر توانمندی های دانشگاه در طرح تحول نظام سلامت است .
ایمانیه گفت: همچنین از ابتكارات این دانشگاه، تهیه بسته اطلاعاتی طرح تحول نظام سلامت برای نخستین بار در كشور، تجویز منطقی دارو، خدمات و ملزومات مصرفی در قالب سیاست های اقتصاد مقاومتی، طراحی سامانه مشترك معاونت بهداشت و درمان برای ارتقای سلامت مادران باردار و طراحی و سایت ستاد طرح تحول نظام سلامت، تهیه راهنمای آزمایش های مهم و فرآورده های خونی، تهیه راهنمای تجویز پنج داروی پرمصرف بیمارستانی و هفت آنتی بیوتیك مهم و گران قیمت و جایگزینی دیالیز صفاقی در منزل به جای همودیالیز در 12درصد از بیماران دیالیزی بوده است.
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز جایگزینی استفاده از ایمپلنت های تولید داخلی به جای خارجی، ایجاد مركز تجمیع خدمات دارویی و موارد مصرفی پزشكی، تجویز منطقی درقالب سیاست های اقتصاد مقاومتی، تهیه راهنمای آنژیوگرافی كلیه و نظارت بر تجویز منطقی آن، تهیه راهنمای انجام اعمال جراحی كاتاراكت، تشكیل كمیته نظارت بر اعمال اندوسكوپی و كلونوسكوپی و مدیریت پسماندهای عفونی با تعریف دقیق پسماند از دیگر تلاش های مجموعه دانشگاه علوم پزشكی شیراز از ابتدای طرح تحول نظام سلامت تا كنون بوده است .
خبرنگار : نیكنام خشنودی ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالك زاده
6113 /1876
۰ نفر