۲ بهمن ۱۳۹۵، ۲۰:۰۹
کد خبر: 82396163
T T
۰ نفر

روسیه: موشك های اسكندر پاسخ به ناتو است

۲ بهمن ۱۳۹۵، ۲۰:۰۹
کد خبر: 82396163
روسیه: موشك های اسكندر پاسخ به ناتو است

مسكو - ایرنا - روسیه اعلام كرد: تا هنگامی كه موشك های پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) در اروپا باقی بماند، سامانه های موشكی اسكندر در استان كالینینگراد نیز مستقر خواهد بود.

به گزارش ایرنا، دیمیتری پسكوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه روز شنبه تاكید كرد: خارج كردن موشك های اسكندر از منطقه كالینینگراد تا زمانی كه وضعیت اجرای طرح استقرار سامانه های پدافند موشكی در شرق اروپا مشخص نشود، قابل بررسی نیست.
به گزارش خبرگزاری ریانووستی، لهستان كشور هم مرز كالینینگراد پیشتر استقرار سامانه های موشكی اسكندر را در این استان نگران كننده خوانده بود، ولی روسیه با رد این دیدگاه، تاكید كرده است، قصد حمله به هیچ كشوری را ندارد.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در این باره گفته است كه ناتو خوب می داند، مسكو تهدیدی علیه هیچ كشوری نیست، اما این پیمان در حال استقرار هر چه بیشتر تسلیحات نزدیك مرزهای روسیه است.
كالینینگراد روسیه خارج از سرزمین اصلی كنار دریای بالتیك و هم مرز بلاروس، لیتوانی و لهستان خط مقدم مسكو در مقابل تهدیدهای نظامی ناتو و آمریكا به شمار می رود.
این استان تا پیش از جنگ دوم جهانی با نام كوئینسبرگ بخشی از پروس شرقی متعلق به آلمان بود، ولی سال 1945 در جریان جنگ دوم جهانی از سوی نیروهای مسلح شوروی تصرف شد.
این استان در شرایط تهدیدهای روزافزون ناشی از حضور موشكی، پیاده نظام و پایگاههای ناتو و آمریكا نزدیك و حتی هم مرز روسیه اكنون به راهبردی ترین منطقه این كشور برای مقابله و دفاع از خود تبدیل شده است.
موقعیت ویژه این استان به عنوان سكوی هدف گیری بسیاری از بخش های سرزمینی اروپا كه میزبان نیروهای ناتو و آمریكا هستند، اصلی ترین پیام روسیه به غرب به شمار می رود.
ناتو و آمریكا اكنون در منطقه بالتیك مجاور استان كالینیگراد شامل كشورهای استونی، لیتوانی و لتونی نیرو دارند و همچنین واشنگتن سامانه های موشكی موسوم به سپر هوایی خود را در لهستان و رومانی مستقر كرده است كه روسیه آن را تهدید كننده می داند.
موشك اسكندر هر چند در رده جنگ افزارهای كوتاه برد دسته بندی می شود، اما از مجموعه تسلیحات منهدم كننده با قدرت بالا است كه می تواند برای برتری در نبرد احتمالی مقابل غرب به روسیه كمك زیادی بكند.
موشك بالستیكی-تاكتیكی اسكندر با گزینه هایی از انواع كلاهك ها دارای توان انفجاری بالا حتی سنگركوب افزون بر شلیك علیه اهداف متحرك زمینی، تجمع نیروها و ادوات جنگی، برای از بین بردن سامانه های دفاع موشكی نیز قابل كاربرد است.
دو موشك مستقر در هر سكو از امكان هدف گیری و شلیك های جداگانه و مدیریت اصلاح مسیر در زمان پرواز از حداقل برد 50 تا حداكثر 400 كیلومتر برخوردارند.
موشك های اسكندربرای غرب بسیار نگران كننده است، زیرا فقط در 16 دقیقه قابل شلیك می شود و همچنین با توان سرعت 6 ماخ و فریبكاری بسیار زیاد از جمله پرتاب اجسام گمراه كننده رادارهای دشمن هنگام نزدیك شدن به هدف می توانند به عنوان جانشین بمباران دقیق با اختلاف فقط حدود هفت متر نسبت به نقطه تعیین شده استفاده شوند.
اروپام 391 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا