۴ بهمن ۱۳۹۵، ۹:۵۲
کد خبر: 82397918
T T
۰ نفر
«باباكلان» كهگیلویه وبویراحمد، روستایی در مسیر توسعه

گچساران- ایرنا- « باباكلان » روستایی در شهرستان گچساران كهگیلویه وبویراحمد كه تا چند سال قبل به دلیل نبود امكانات اولیه زندگی ضرب المثل محرومیت بود، اكنون با همت مسئولان دولت تدبیر و امید زیرساخت‌های اولیه رفاهی برای مردم ایجاد شده و در مسیر توسعه قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، این روستای یكهزار و 400 نفری كه در 40 كیلومتر شهر دوگنبدان مركز شهرستان گچساران قرار دارد از نداشتن گاز، شبكه آب آشامیدنی، آب كشاورزی، خاكی بودن معابر، نبودن هیچ گونه زیرساخت‌های فرهنگی نظیر كتابخانه یا مكانی برای ورزش و جاده‌ای ناهموار و سخت گذر رنج می برد و این روستا را تبدیل به یكی از محروم‌ترین نقاط كهگیلویه و بویراحمد كرده بود.
با وجود خاك حاصلخیز و امكان كشاورزی، اما سخت گذر بودن راه‌ها و كمبود زیرساخت‌های رفاهی بیشتر مردم این روستا را مصمم به مهاجرت به شهرها كرده بود.
استاندار كهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینكه روستای باباكلان تا چند سال گذشته نماد محرومیت و كمبود زیرساخت‌ها بود، گفت: اجرای طرح گازرسانی، آسفالت معابر، اجرای آبیاری بخشی از زمین‌های كشاورزی و احداث یك باب كتابخانه و آغاز عملیات اجرایی جاده دوگنبدان، باباكلان و بی بی حكیمه، آغاز عملیات اجرایی یك سالن ورزشی، برنامه ریزی برای احداث 600 هكتار باغ و شروع ساخت مجتمع آب روستایی از تلاش‌های سه سال اخیر دولت تدبیر و امید برای توسعه این روستاست.
سید موسی خادمی اظهار داشت: با توجه به اینكه این روستا در نزدیكی مناطق نفتخیز واقع شده توجه ویژه به این روستا ضرورتی در راستای عدالت اجتماعی بوده است.
وی بیان كرد: 600 میلیارد ریال اعتبار سال جاری برای ساخت جاده ارتباطی شهر دوگنبدان - باباكلان به بارگاه بی بی حكیمه (س) اختصاص یافته كه تكمیل این طرح توسعه روستاهای دهستان بی بی حكیمه و روستای باباكلان را متحول خواهد كرد.
وی افزود: این بودجه از محل اعتبارات ملی و تفاهم نامه با وزارت نفت تأمین شده است.
خادمی افزود: هم اینك 12 كیلومتر از مسیر این جاده در حال انجام عملیات اجرایی است و پنج كیلومتر از جاده شهر دوگنبدان تا روستای آب شیرین نیز آسفالت شده است.
استاندار كهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: طرح بزرگ راهسازی جاده دوگنبدان - باباكلان به بی بی حكیمه با 76 كیلومتر راه اصلی در حال ساخت است.
خادمی بیان كرد: توسعه صنعت گردشگری با احداث جاده استاندارد به بارگاه بی بی حكیمه (س) خواهر امام رضا (ع) و خارج شدن تعداد زیادی روستا از بن بست ارتباطی، آسان شدن حمل و نقل تولیدات كشاورزی و كاهش خسارت‌های سوانح جاده‌ای مزایای اجرای این طرح است.
وی با اشاره به تشرف بیش از یك میلیون نفر زائر در سال به بارگاه امامزاده بی بی حكیمه (س) گفت: این طرح زمینه تبدیل این بارگاه نورانی را به یك قطب گردشگری در جنوب كشور و امكان ایجاد شغل برای اهالی را فراهم خواهد كرد.
خادمی پراكندگی و سخت گذر بودن مناطق روستایی كهگیلویه و بویراحمد را یادآور شد و گفت: دولت تدبیر و امید با وجود چند برابر بودن اعتبار مورد نیاز ایجاد زیرساخت‌ها به ویژه گاز در این مناطق با بهره گیری از تمام ظرفیت‌ها و تعامل بین مسئولان تلاش كرده است تا با تكمیل طرح‌های نیمه تمام به بهبود زندگی مردم كمك كند.
وی گفت: تقویت زیرساخت‌های رفاهی درمناطق روستایی سبب شده است نیاز مردم از ایجادهای طرح‌های گازرسانی و آب‌رسانی به توسعه و اشتغال تبدیل شود.
استاندار كهگیلویه و بویراحمد افزود: كسب مهارت‌های حرفه‌ای، كشت و كار كشاورزی و راه اندازی تعاونی‌های تولیدی بهترین راهكارها برای كمك به اشتغال در روستاهاست.
دهیار روستای باباكلان در گچساران گفت: اجرای آبیاری نوین در بخشی از زمین‌های كشاورزی، احداث كتابخانه، آغاز عملیات اجرایی سالن ورزشی، در دست ساخت بودن مجتمع آب‌رسانی به روستاهای باباكلان، تلاش برای ساخت جاده، اجرای طرح آسفالت معابر از مهمترین خدمات دولت تدبیر و امید برای توسعه این منطقه محروم است.
ایمان پیرو اظهار داشت: تجهیز روستا به اینترنت، بانك و ایجاد تعاونی‌های تولیدی صنایع دستی از مهمترین نیازهای مردم این روستاست.
وی با اشاره به نزدیكی این روستا به مخازن نفتی بیان كرد: اختصاص سهمیه اشتغال در صنعت نفت از دیگر خواسته‌های مردم این روستا برای رونق و آبادانی بیشتر این خطه است.
رئیس اداره برق گچساران گفت: 17 میلیارد ریال برای توسعه روشنایی روستاهای این شهرستان در دولت یازدهم هزینه شده كه سه میلیارد ریال آن در روستای باباكلان بوده است.
علی روانگرد تعداد روستاهای بخش مركزی این شهرستان را 110 روستا ذكر كرد و افزود: تمام روستاهای بخش مركزی گچساران از نعمت برق برخوردارند.
شهرستان 120 هزار نفری گچساران دومین شركت تولید كننده نفت در منطقه جنوب كشور است و افزون بر 20 درصد نفت ایران در حوزه نفتی این شهرستان تولید می‌شود.
شهر 100 هزار نفری دوگنبدان مركز شهرستان گچساران در جنوب غربی كهگیلویه و بویراحمد قرار دارد
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشار دهنده:حسینعلی راشكی
8143/6110 /8005
۰ نفر