۴ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۲۱
کد خبر: 82398479
T T
۰ نفر
بیشتر آسیب های حوزه محیط زیست ناشی از ضعف فرهنگ عمومی است

ایلام - ایرنا - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ضعف فرهنگ عمومی در حوزه های زیست محیطی از مهمترین موارد آسیب زا به طبیعت است درحالی كه باید سلامت و حفظ محیط زیست به عنوان یك فرهنگ و مطالبه عمومی و مردمی در جامعه نهادینه شود.

به گزارش ایرنا، معصومه ابتكار روز دوشنبه در نشست حمایت قضایی از برنامه عمل حفاظت محیط زیست استان ایلام، اظهار كرد: محیط زیست به عنوان یك ثروت طبیعی و عمومی محسوب می شود.
به گفته وی، مراجع قضایی نقشی كلیدی و اساسی برای ارتقای سطح فرهنگ عمومی و ایجاد فضای ناامن برای متخلفان و متجاوزان زیست محیطی و امنیت مطمئن برای فعالان و دوستداران محیط زیست به ویژه محیط بانان و ضابطان قضایی محیط زیست دارند.
وی افزود: مراجع قضایی باید از مجازات های آموزشی و فرهنگی برای افزایش فرهنگ زیست محیطی در صدور حكم متخلفان و متجاوزان استفاده كنند تا متجاوزان به جای تنبیه های قهری مجبور به انجام فعالیت های زیست محیطی چون كاشت درخت و نهال، پاكسازی محیط زیست شوند.
ابتكار یادآور شد: یكی از سیاست های مهم سازمان حفاظت محیط زیست جلب مشاركت جوامع محلی و بومی و افزایش و ترغیب آنها برای حفاظت از عرصه های زیست محیطی و اراضی طبیعی چون مراتع و جنگل ها همراه با بهره برداری مشاركتی از این عرصه ها است.
وی همچنین به شفاف سازی برخی از قوانین حوزه محیط زیست و تدوین برخی لوایح جدید در مجلس شورای اسلامی هم تاكید كرد و گفت: برای نخستین بار لایحه هوای پاك با تاكید بر موضوع ریزگردها و لایحه حیوان آزاری تدوین و به مجلس ارائه شد.
ابتكار با اشاره به اینكه قانون حمایت از محیط بانان و ضابطان قضایی در برابر متخلفان و متجاوزان از سیاست های سازمان است، تاكید كرد: برخی از این سوء استفاده كنندگان حافظان محیط زیست را با ارعاب، تطمیع، تهدید برای بهره برداری های غیر اصولی خود تحت فشار قرار می دهند.
وی گفت: با رایزنی و نشست های متعدد با رئیس قوه قضاییه مقرر شد شعب ویژه رسیدگی به جرائم زیست محیطی بدون فوت وقت در تمام كشور با توجه به اهمیت مقوله محیط زیست و حمایت از محیط بانان، حافظان و مدافعان این حوزه ایجاد شود.
به گفته ابتكار، محیط زیست به عنوان یك میراث همگانی در جهان در معرض خطر است و یك جریان جهانی برای حفظ سلامت كره زمین در برابر آسیب های زیست محیطی بسیج شده اند و در ایران نیز با تكیه بر پشتوانه های مذهبی، دینی، فرهنگی، قانونی و قضایی این مقوله باید جدی گرفته شود.
این نشست با حضور استاندار، رئیس كل دادگستری، دادستان و برخی از مسئولان قضایی استان ایلام در محل سالن نشست های استانداری برگزار شد.
شركت در نشست شورای اداری و دیدار با نمایندگان اقشار مختلف مردم از دیگر برنامه های رئیس سازمان حفاظت محیط زیست كشور در سفر یكروزه به استان ایلام است.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7172/9002
۰ نفر