۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳:۳۹
کد خبر: 82399909
T T
۰ نفر

تحقق 111 درصدي پرداخت زكات در آذربايجان غربي

۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳:۳۹
کد خبر: 82399909
تحقق 111 درصدي پرداخت زكات در آذربايجان غربي

اروميه - ايرنا- مديركل كميته امداد امام خميني (ره) آذربايجان غربي گفت: 111 درصد پيش بيني هاي جمع آوري زكات در سال جاري در اين استان تحقق يافت و ميزان زكات جمع آوري شده تا پايان دي ماه به 200 ميليارد ريال رسيد.

عزيز سهندي روز سه شنبه در آيين تجليل از مديران سازمان تعاون روستايي آذربايجان غربي به جهت همكاري در راستاي ترويج فرهنگ زكات در استان افزود: ميزان پيش بيني هاي جمع آوري زكات در 12 ماه سال جاري، 180 ميليارد ريال بود در حالي كه در پايان 10 ماهه، ميزان جمع آوري زكات به 200 ميليارد ريال رسيد كه اين رقم نيز در 2 ماه آينده افزايش مي يابد.
وي اضافه كرد: در سال گذشته 178 ميليارد ريال زكات در آذربايجان غربي جمع آوري شده بود كه امسال شاهد افزايش قابل توجه اين رقم در مدت زمان كمتر هستيم.
وي اظهار كرد: از اين ميزان زكات جمع آوري شده 160 ميليارد ريال براي كمك به فقرا و 40 ميليارد ريال براي احداث يا تكميل پروژه هاي عام المنفعه در روستاهاي محروم استان هزينه شده است.
مديركل كميته امداد امام خميني (ره) آذربايجان غربي ادامه داد: افزايش پرداخت زكات باعث مي شود تا در امر رسيدگي به مشكلات فقرا ميزان وابستگي به دولت كاهش يابد.
وي ادامه داد: بايد پرداخت زكات به يك فرهنگ عمومي تبديل شود كه اين امر وظيفه مبلغان زكات با همراهي مديران و مسئولان در جامعه اسلامي است.
سهندي افزود: در چهار سال اخير برنامه ريزي هاي قابل توجهي در راستاي اجراي طرح هاي افزايش جمع آوري زكات و افزايش سهم فقرا از زكات جمع آوري شده تمهيد شد كه در همه سال ها به اهداف برنامه ريزي شده رسيده ايم.
شهريار حيدري مديركل تعاون روستايي آذربايجان غربي نيز در اين آيين گفت: ترويج زكات از فروع دين مبين اسلام است كه بايد در راستاي ترويج اين فرهنگ ناب اسلامي در استان برنامه ريزي هاي اصولي صورت گيرد.
وي افزود: در آذربايجان غربي 140 شركت و 240 تشكل تعاون روستايي با 360 هزار نفر عضو وجود دارد كه تاكنون در بحث زكات همكاري خوبي با سازمان تعاون روستايي داشته اند.
در ادامه اين آيين از مديران تعاون روستايي آذربايجان غربي توسط كميته امداد امام خميني (ره) تجليل شد.
به گزارش ايرنا، زكات در لغت، به 2 معناي رشد و نمو و پاك آمده است.
كلمه «زكات» به سهمي اطلاق مي‌شود كه انسان از مال خود خارج مي‌كند و به فقرا مي‌دهد، به اين دليل است كه در پرداخت آن، اميد رشد و افزايش مال همراه با خيرو بركت را دارد، و موجب تزكيه و پاكي روح پرداخت كننده مي‌شود.
در قرآن كريم آمدن زكات در كنار نماز نشان آن است كه رابطه با خداوند متعال از طريق نماز حاصل شده و رابطه با مخلوق خداوند از راه اداي زكات برقرار مي‌شود.
همراهي اين‌ دو به جهت اهميت ويژه آنها است زيرا نماز در آيات قرآن كريم و روايات اسلامي از جايگاه خاصي برخوردار است و زكات نيز در دين اسلام در بعد اقتصادي و اجتماعي بسيار اهميت دارد و ذكر زكات در كنار نماز نشانه جامعيت اسلام و همه جانبه‌نگري دين مقدس اسلام است.
گندم، جو، خرما، كشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند مواردي هستند كه زكات به آنها تعلق مي گيرد.
آذربايجان غربي از جمله استان هاي موفق در حوزه جمع آوري زكات در كشور به شمار مي رود و سال گذشته 173 ميليارد ريال زكات در اين استان جمع آوري شد.
به گزارش ايرنا، در روزهاي ابتدايي پيروزي انقلاب اسلامي، به فرمان حضرت امام خميني (ره) و به منظور حمايت و امداد محرومان و مستضعفان و خودكفا كردن آنها، كميته امداد امام خميني (ره) ‌تشكيل شد.
اين نهاد در چند دهه فعاليت خودخدمات و طرح‌هاي متنوع و متعددي را به منظور كمك به نيازهاي ضروري مستضعفين و نيز توانمندسازي آنها انجام داده و دستاوردهاي خوبي نيز داشته است.
اما با توجه به عدم كفاف بودجه‌هاي دولتي اين نهاد، رسيدن وضعيت مستضعفين كشور به وضعيتي كه مطابق با شان يك كشور اسلامي باشد بدون كمك‌ها و خدمات خيرخواهانه مردم امكان‌پذير نيست.
تقويت فرآيند شناسايي، ارتباط و تعامل موثر با اشخاص حقيقي و حقوقي تاثيرگذار (از جمله نيكوكاران و موسسات خيريه) به منظور استفاده بهينه از ظرفيت آنان در راستاي رفع مشكلات محرومان،تمركز بر محله و محله‌گرايي در امور خيريه با محوريت مسجد،ايجاد همبستگي، تكافل و توازن اجتماعي در جامعه و ارتقاي فرهنگ انفاق و نيكوكاري و شناسايي نيازمندان واقعي و كمك به رفع نيازهاي ضروري آنها باتاكيد بر توانمندسازي آنها ازاهداف شبكه نيكوكاري است.
با حمايت و نظارت كميته امداد امام خميني (ره) در برخي محلات، مساجد، دانشگاه‌ها و مراكز صنعتي مركز نيكوكاري افتتاح شده است.
مراكز نيكوكاري با شناسايي خيران و موسسات خيريه از يك سو و نيازمندان واقعي جامعه از سوي ديگر، پاسخگوترين تشكل هاي مردمي به نيازهاي فقرا و محرومان هستند.
كميته امدادآذربايجان غربي چهار درصد جمعيت استان را تحت حمايت خود قرار داده كه 133 هزار نفر از جمعيت 3.2 ميليون نفري آذربايجان غربي را شامل مي شود.
8137/2093**خبرنگار: سيده فاطمه سجادي ** انتشاردهنده: صابر چهرقاني