۸ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۴۹
کد خبر: 82403519
T T
۰ نفر
تاثیرامواج برخاسته ازابزارهای الكترونیكی بر سلامت مردم

شیراز- ایرنا- متخصص فیزیك و عضو هیات علمی مركزآموزش عالی اقلید گفت:ابزارهای الكترونیكی با امواج الكترومغناطیسی كار می كنند وهرچند مفید هستند ولی می توانند سلامت انسان و محیط زیست را با مخاطره روبرو كنند.

دكتر صدیقه حقوقی فرد جمعه در گفت و گو با ایرنا عنوان كرد: توجه به آسیب های ناشی از امواج الكترومغناطیسی، بسیار ضروری است .
وی ادامه داد:به دنبال پیشرفت تكنولوژی، تمایل اقشار مختلف مردم به استفاده از ابزارهای الكترونیكی متنوع برای بهره مندی از آسایش و رفاه بیشتر افزایش یافته و این تجهیزات نقش بسزایی در پیشبرد صنایع مختلف دارند اما مخاطراتی هم در این زمینه وجود دارد.
این كارشناس فیزیك گفت: تداخل امواج الكترومغناطیس عملكرد سیستم های مخابراتی و تجهیزات الكترونیكی حساس و همچنین برخی تجهیزات كارگذاشته شده در داخل بدن از جمله سمعك و دستگاه ضربان ساز قلب را تحت تاثیر قرار می دهد و از طرف دیگر، قرارگیری در معرض این پرتوهای غیریونساز می تواند موجب تغییر در انرژی ارتعاشی و گردشی مولكول های بافت های زنده بدن انسان و منجر به تغییرات مولكولی یا رهاسازی انرژی به صورت گرما شود.
حقوقی فرد گفت:این جذب انرژی می تواند از یك تحریك سلولی تا گرم شدن بافت و از یك اختلال در عملكرد درون سلولی تا حتی سوختگی سطحی یا عمقی متفاوت باشد.
عضو هیات علمی مركز آموزش عالی اقلید گفت: در میان بافت ها و اعضای مختلف بدن، برخی از آنها از جمله چشم، سلول های مغزی، گلبول های قرمز خون، سیستم عصبی، دستگاه تولید مثل و بافت های عضلانی، دربراب رامواج الكترومغناطیسی آسیب پذیرتر هستند.
حقوقی فرد افزود : آسیب های وارد بر قرنیه چشم و بروز آب مروارید، تحریك سیستم عصبی بدن و در نتیجه آن خستگی، گیجی و سردردهای پی در پی، آسیب های پوستی، تاثیرات منفی برروی جنین، عقیم شدن مردان، آسیب به دستگاه ایمنی بدن از جمله مواردی است كه در اثر قرارگیری در معرض میدان های الكترومغناطیسی در مدت زمان طولانی دیده شده است.
مدیرگروه فیزیك مركز آموزش عالی اقلید با بیان اینكه میزان تاثیرپذیری از این امواج به قدرت و توان منبع موج و مدت زمان قرارگیری در معرض آن بستگی دارد اظهار كرد : بسیاری از آسیب های ذكرشده در اثر قرارگیری طولانی مدت در معرض این امواج دیده می شوند.
وی گفت:هنگامی كه ما به راحتی و آسودگی از استفاده از لوازم الكترونیكی و زندگی در یك جامعه مدرن لذت می بریم، همزمان در معرض اثرات منفی و آلودگی های ناشی از این امواج هستیم.
حقوقی فرد درخصوص اقدامات پیشگیرانه جهت محافظت در برابر امواج الكترومغناطیسی گفت : حفاظ سازی مایكروویو طی دو دهه گذشته مورد توجه گروه های تحقیقاتی، پژوهشگران و برخی از صنایع قرار گرفته و در این میان ،استفاده از سطوح فلزی و یا پارچه های پوشش دهی شده توسط لایه نازكی از فلزات با رسانایی بالا مانند نقره، مس و نیكل می توان این امواج را بازتاب داد و همچنین می توان از كامپوزیت های جاذب بر پایه پلیمرها و نانوساختارهای مختلف به منظور جذب موثر این امواج استفاده كرد .
این استاد دانشگاه در تعریف امواج ماكروویو می گوید : در میان امواج الكترومغناطیسی، امواج غیریونساز در محدوده 300 مگاهرتز تا 300 گیگاهرتز را مایكروویو می گویند كه كاربردهای بسیار زیادی در مخابرات و ارتباطات، سیستم های صوتی و تصویری، رادارها، هواشناسی، تشخیص های پزشكی و علوم دیگر دارند.
مصاحبه كننده: سید مهدی مرتضوی ** انتشاردهنده: غلامرضا مالك زاده
1876