۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۳۵
کد خبر: 82404582
T T
۰ نفر
مقام عراقی : توافقنامه خور عبدالله، عراق را از آب های آزاد محروم می كند

بغداد-ایرنا- وزیر حمل و نقل عراق در واكنش به مصوبه اخیر هیات دولت عراق مبنی بر محترم شمردن توافقنامه دو جانبه با كویت درباره كشتیرانی در آبراهه خور عبدالله گفت: این توافقنامه در بخش شمال غربی خلیج فارس، عراق را از حیث آبی به یك كشور بسته تبدیل و از آب های آزاد محروم می كند.

'كاظم فنجان' امروز (شنبه) با انتشار بیانیه ای اعلام كرد: موافقت با توافقنامه كشتیرانی با كویت در خور عبدالله، اعتراف رسمی به قطعنامه 833 شورای امنیت سازمان ملل در سال 1993 بوده و باعث از دست رفتن حاكمیت ملی عراق بر كشتیرانی در این آبراهه به سمت آب های آزاد می شود.
وی افزود: با این توافقنامه عملا عراق به پایین كشیدن پرچم خود از كشتی هایش كه به سمت بندر ام القصر حركت می كنند، اعتراف می كند.
وزیر حمل ونقل عراق تصریح كرد: كویت در گذشته هیچ حضوری در این آبراهه متروكه كه در كنار بندر فاو و ام القصر واقع شده، نداشت و مصوبه اخیر هیات دولت عراق عملا به كویت اجازه امتداد به سمت سواحل عراق را می دهد و عراق را از آخرین آبراهه دریایی محروم می كند.
به گفته فنجان گفته، با چشم پوشی عراق از خور عبدالله سواحل دریایی كویت به مرزهای آبی ایران از طریق خور عبدالله نزدیك می شود و تنها چند كیلومتری بین آنها فاصله می افتد و عراق در یك زوایه مرده، واقع خواهد شد و به این ترتیب بندرهای نفتی را از دست می دهد.
وی اضافه كرد: صرف نظر كردن از خور عبدالله به معنی بستن تمامی گذرگاه های آبی عراق به سمت آب های آزاد است.
این درحالیست كه سخنگوی دولت عراق معتقد است كه مصوبه سه شنبه گذشته هیات دولت عراق در اجرایی كردن توافقنامه آبی با كویت در خور عبدالله تغییری در مرزهای فعلی آبی عراق با كویت ایجاد نمی كند.
این موضوع در طول روزهای گذشته یكی از مسائل بحث برانگیز بوده كه باعث شد دیروز جمعه در شهرهای جنوب عراق تظاهرات های خشمگین در رد این توافقنامه و مصوبه هیات دولت عراق برگزار شود.
خاورم *4*353*1770*1275
انتشار دهنده: مجید جعفری