۱۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۳۲
کد خبرنگار: 2122
کد خبر: 83464816
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

واکنش رسمی مقامات کویتی به شکایت عراق

۱۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۳۲
کد خبر: 83464816
واکنش رسمی مقامات کویتی به شکایت عراق

تهران - ایرنا - یک منبع مسئول در وزارت خارجه کویت در واکنش به شکایت عراق از این کشور در شورای امنیت سازمان ملل در خصوص اختلافات مرزی دو کشور تاکید کرد که ساخت تاسیسات دریایی «فشت العیج» در خلیج فارس حق مشروع و قانونی کویت است.

این منبع مسئول که نامش در خبرگزاری رسم کویت (کونا) منتشر نشده روز چهارشنبه افزود: این منطقه جزو اقلیم و مرز دریایی کویت است و در واقع ضمن حاکمیت ملی کشور ما محسوب می شود.

به نوشته "کونا"، این اظهار نظر از سوی مقام مسئول در  وزارت خارجه کویت در پاسخ به اعتراض عراق در شورای امنیت علیه کویت مطرح شده است.
عراق به ساخت تاسیسات دریایی فشت العیج توسط کویت در خلیج فارس اعتراض کرده بود و با طرح شکایت از این کشور در شورای امنیت سازمان ملل اعتراض خود را نشان داد.

«محمد حسین بحرالعلوم» نماینده عراق در سازمان ملل در 7 اوت گذشته (16 مردادماه)با تنظیم شکایتنامه ای برای شورای امنیت، کویت را متهم کرده که با ایجاد تغییرات جغرافیایی در مرزهای آبی دو کشور، سیاست "تحمیل عمل انجام شده" را اعمال می کند.
منابع بین المللی در سازمان ملل نیز تایید کردند که یکشنبه گذشته، نماینده عراق در سازمان ملل شکایتنامه را تقدیم رییس شورای امنیت کرده و خواستار ثبت آن به عنوان یکی از اسناد رسمی سازمان ملل شده است.
عراق در این شکایتنامه دولت کویت را متهم می کند که به طور یکجانبه و بدون اطلاع و موافقت بغداد، در میله مرزی 162 در بخش آب های کم عمق در منطقه «خور عبدالله» اقدام به ایجاد تاسیسات بندری (بارانداز) کرده است.
نماینده عراق در سازمان ملل این اقدام کویت را در تعارض با قانون و طرح مشترک دو کشور برای سازماندهی کشتیرانی در منطقه خور عبدالله دانسته است.

به نوشته کونا، منبع در وزارت خارجه کویت گفت که این کشور از برادران خود در عراق خواسته بود تا با ارجاع این مساله به یک دادگاه بین المللی در حوزه مرزهای دریایی این مساله را به موجب توافق بین المللی سال 1982 درباره ترسیم مرز دریایی دو کشور حل کنند.
وی افزود: کویت با تکیه بر روابط دوجانبه و برادرانه میان دو کشور همسایه و دوست امیدوار است همه اختلافات حل نشده با بغداد را فیصله دهد، تا روابط دو کشور در معرض خطر قرار نگیرد.
کویت و عراق به رغم مناسبات نسبتا خوبی که در سال های اخیر با هم داشته اند، اما همواره مسئله ترسیم مرزها خصوصا مرزهای آبی در دهانه خلیج فارس یکی از گره های کور در مناسبت دو کشور به شمار رفته است.
مسئله حق کشتیرانی در منطقه خور عبدالله و حد و مرز آب های منطقه ای یکی از مسائل حساس است که همواره طرح این موضوع باعث جنجال سیاسی در دو کشور شده است.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha