۱۱ بهمن ۱۳۹۵، ۱۶:۱۵
کد خبر: 82408427
T T
۰ نفر
معاون وزيرجهادكشاورزي: يك هزارتن مرغ منجمد قطعه بندي و ذخيره سازي شد

تهران- ايرنا- معاون امور توليدات دامي وزارت جهادكشاورزي با بيان اين كه شرايط عرضه گوشت مرغ در بازار متعادل است و ضرورتي براي ورود ذخاير استراتژيك به منظور تثبيت قيمت ها وجود ندارد، گفت: براي نخستين بار يك هزار تن مرغ منجمد قطعه بندي و ذخيره سازي شد.

به گزارش ايرنا از وزارت جهادكشاورزي، «حسن ركني» ميزان ذخاير استراتژيك مرغ منجمد را نزديك به 50 هزار تن عنوان كرد و افزود: مرغ منجمد با شاخص هاي بهداشتي و فوق العاده بالا توليد مي شود و مصرف گوشت منجمد در كشور ما به فرهنگ سازي نياز دارد.
وي اظهار داشت: البته تا به امروز شرايط بازار به گونه اي بوده است كه كاهشي در عرضه گوشت مرغ نداشتيم كه نياز به ورود شركت پشتيباني امور دام براي عرضه مرغ منجمد داشته باشيم. اطمينان داريم در صورت نوسان هاي قيمت گوشت مرغ، ذخاير استراتژيك در بازار توزيع و قيمت منطقي و متعادل شود.
ركني با بيان اين كه 95 درصد گرايش بازار به سمت گوشت گرم است، تصريح كرد: تاكنون نياز بازار به گوشت مرغ از طريق عرضه و تقاضا تامين شده است.
ركني برخي اظهارات مبني بر تاخير در جوجه ريزي در ماه هاي اخير را غيرفني و غير كارشناسي دانست و گفت: ميزان جوجه ريزي در ماه هاي مختلف بين 80 تا 90 ميليون قطعه بوده است.
وي درباره خريد مرغ قطعه بندي شده گفت: شركت پشتيباني امور دام از سه تا چهار ماه پيش خريد مرغ به صورت قطعه بندي شده را بخشي از زنجيره هاي توليد عنوان كرد و گفت: در فاز نخست نزديك به يك هزار تن خريد براي ذخيره سازي صورت گرفته است.
ركني از عرضه گوشت مرغ منجمد قطعه بندي شده در بسته هاي نيم كيلويي، يك كيلويي و دو كيلويي در سال جاري خبر داد و افزود: در گذشته، توزيع گوشت مرغ منجمد در بسته و كارتن هاي 10 كيلويي صورت مي گرفت و بيشتر دستگاه هاي پرمصرف مثل دانشگاه ها و بيمارستان ها خريدار آن بودند، اما امسال ارايه اين محصول در بسته هاي كوچك نيز انجام مي گيرد تا مصرف خانواري پيدا كند.
وي ادامه داد: گوشت مرغ منجمد به لحاظ كيفيت، جابجايي و بهداشتي به طور كامل مورد تاييد دستگاه هاي نظارتي مانند سازمان دامپزشكي كشور است.
معاون امور توليدات دامي وزارت جهادكشاورزي با اشاره به اين كه بهمن، اسفند و نيمه نخست فروردين از ماه هاي پركشش براي مصرف پروتئين است، گفت: بخش عمده مورد نياز بازار در اين ماه ها با عرضه و تقاضاي گوشت گرم تامين مي شود.
ركني درباره تاثير بيماري آنفلوانزاي پرندگان در تامين گوشت مرغ گفت: تعدادي از واحدهاي مرغ تخم گذار دچار اين بيماري شدند و در واحدهاي مرغ گوشتي اثر اين عارضه بسيار ناچيز است و ما از اين ناحيه دغدغه اي در تامين گوشت مرغ شب عيد نداريم.
وي افزود: در بخش مرغ تخم گذار، تشكل ها با اتخاذ تدابيري خلا ناشي از اين بيماري را پوشش خواهند داد و در حوزه عرضه تخم مرغ نيز براي شب عيد مشكلي نخواهيم داشت.
به گزارش ايرنا، ساليانه بيش از دو ميليون و 100 هزار تن گوشت مرغ در 20 هزار واحد مرغداري گوشتي داراي پروانه در كشور توليد مي شود كه بخش عمده اين محصول پروتئيني در داخل به مصرف مي رسد.
بر پايه برآوردهاي وزارت جهادكشاورزي در سال 1393 قيمت تمام شده هر كيلوگرم گوشت مرغ بين 70 تا 75 هزار ريال است.
اقتصام**9186**1561** خبرنگار: هما همت خواه**انتشار: مژگان توانا
اطلاع از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان در كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
۰ نفر