۱۱ بهمن ۱۳۹۵، ۱۸:۰۰
کد خبر: 82408596
T T
۰ نفر

پذيرش اولين دانشجوي روس در دانشگاه يزد

۱۱ بهمن ۱۳۹۵، ۱۸:۰۰
کد خبر: 82408596
پذيرش اولين دانشجوي روس در دانشگاه يزد

يزد - ايرنا - سرپرست دانشجويان غير ايراني دانشگاه يزد با اعلام پذيرش اولين دانشجوي روس در اين دانشگاه از تحصيل 75 دانشجوي غير ايراني در دانشگاه خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومي دانشگاه يزد ، محمد فرشي گفت: 'نيكيتا كراچنكوف' اولين دانشجو از كشور روسيه است كه در رشته مديريت بازرگاني در مقطع ارشد از طريق بورس تحصيلي در دانشگاه يزد پذيرفته شده است كه در ترم جاري دوره آموزش زبان فارسي را مي‌گذراند و از ترم آينده مشغول به تحصيل خواهد شد.
وي در ادامه با ارائه گزارشي از تعداد دانشجويان غير ايراني در دانشگاه يزد گفت: در حال حاضر تعداد 75 دانشجوي غير ايراني در دانشگاه يزد تحصيل مي‌كنند كه از اين تعداد 14 نفر در مقطع كارشناسي ارشد و مابقي در مقطع كارشناسي مشغول به تحصيل هستند.
وي با اشاره به اينكه تعداد 20 نفر از دانشجويان غير ايراني زن و 55 نفر مرد هستند تصريح كرد: اين دانشجويان از كشورهاي عراق، افغانستان، ارمنستان و روسيه در اين دانشگاه پذيرفته شده‌اند و 5 نفر از آنان بورس وزارت علوم و بقيه دانشجويان غير بورسيه هستند.
سرپرست دانشجويان غير ايراني دانشگاه يزد گفت: از اين تعداد دانشجويان، 27 نفر در پرديس علوم انساني و اجتماعي، 16 نفر در پرديس علوم، 21 نفر در پرديس فني و مهندسي ، 2 نفر در دانشكده منابع طبيعي و كويرشناسي، 2 نفر در دانشكده هنر و معماري و يك نفر در پرديس مهريز تحصيل مي‌كنند.
فرشي تصريح كرد: تحصيل در دانشگاه يزد در حال حاضر به زبان فارسي است و تمهيدات لازم براي زبان آموزي متقاضيان قبل از شروع تحصيل انديشيده شده است، البته بديهي است براي دوره‌هاي كوتاه مدت و همچنين دوره‌هاي تحقيقاتي كوتاه مدت، لزومي به يادگيري زبان فارسي نيست و مي تواند به يك زبان بين‌المللي برگزار شود.
اين مسئول با بيان اينكه روند پذيرش دانشجويان غيرايراني در سه سال اخير سير صعودي داشته است گفت: در سال تحصيلي 96-95، 15 ورودي جديد در اين دانشگاه پذيرفته شده‌اند.
فرشي با اشاره به برنامه كلان دانشگاه يادآور شد: در حال حاضر درصد دانشجويان خارجي به كل دانشجويان دانشگاه يزد چهار دهم درصد است و در نهايت طبق برنامه كلان دانشگاه تا پايان سال 1399 رسيدن به نسبت 5 درصد است، درواقع طبق اين برنامه دانشگاه يزد بايد در پايان سال 99 حدود 800 دانشجوي غير ايراني داشته باشد.
وي در ادامه به بحث جذب دانشجويان خارجي به صورت غير بورسيه و آزاد اشاره كرد و افزود: طبق بخشنامه وزارت علوم هر دانشگاه مادري راسا مي‌تواند نسبت به جذب دانشجوي خارجي اقدام كند و دانشگاه يزد در اين زمينه فعال است و دفتر سرپرستي دانشجويان غير ايراني دانشگاه نيز امور هماهنگي و اداري مربوطه را انجام مي‌دهد.
اين مسئول گفت: دانشگاه يزد يك تعداد بورس براي جذب دانشجويان خارجي در نظر گرفته است كه اين بورس شهريه ثبت نام و خوابگاه دانشجويان را پوشش مي‌دهد.
فرشي با تاكيد بر اينكه جذب دانشجو بايد از طريق خود دانشكده‌ها صورت گيرد گفت: باتوجه به اينكه اين فرايند علمي است انتظار دانشگاه اين است كه تشويق دانشجويان، اطلاع رساني و جذب آنها از سوي دانشكده‌ها صورت گيرد و دفتر سرپرستي آمادگي لازم براي انجام امور اداري مربوطه را دارد.
وي تصريح كرد: در حال حاضر پرونده 20 نفر از دانشجويان غير ايراني در حال گذراندن مراحل مختلف اداري است و اميدواريم با جذب افراد بيشتر آنان در سال تحصيلي آينده مشغول به تحصيل شوند.
وي در ادامه همچنين از پذيرش يك دانشجوي ارمنستاني در مقطع كارشناسي ارشد رشته ايران شناسي در آينده‌اي نزديك خبر داد و افزود: براي جذب دانشجو تفاهم‌نامه‌هايي با كشور عراق، افغانستان، ارمنستان و چند كشور ديگر منعقد شده است كه منتظر اجرايي شدن آن هستيم.
سرپرست دانشجويان غير ايراني دانشگاه يزد اظهار كرد: دانشگاه در زمينه جذب اعضاي هيئت علمي و دانشجويان تحصيلات تكميلي خارج از كشور (ايراني و غير ايراني) تسهيلات خوبي از لحاظ اقامت و هزينه‌هاي محلي در نظر گرفته است.
فرشي گفت: در اين زمينه دعوت علمي از متقاضيان از طريق دانشكده و كارهاي اداري از طريق دفتر سرپرستي دانشجويان غيرايراني و دفتر همكاري‌هاي علمي و بين‌المللي انجام خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه بيشترين بخش جذب دانشجويان خارجي به فعاليت دانشكده‌ها و ارتباطات شخصي اعضاي هيئت علمي،‌اطلاع‌رساني و تشويق افراد برمي‌گردد گفت: دفتر سرپرستي دانشجويان غير ايراني (apply@yazd.ac.ir) آماده همكاري و پذيراي پيشنهادها و طرح‌هاي همكاران در اين خصوص است.
وي از اعضاي هيئت علمي و دانشكده‌ها درخواست كرد در صورت تماس متقاضيان تحصيل از ساير كشورها، آنها را به سايت admission.yazd.ac.ir و يا دفتر سرپرستي دانشجويان غير ايراني معرفي معرفي كنند تا اطلاعات لازم در اختيار آنها قرار گيرد.
استان يزد داراي 100 هزار دانشجو است و 60 مركز آموزش عالي دارد.
7536/ 6197 دريافت كننده:كاظم سبحان زاده**انتشار: فلاح
irnayazdd@