۱۲ بهمن ۱۳۹۵، ۲:۳۳
کد خبر: 82408960
T T
۰ نفر
ارزش فیلم ها را تاریخ مشخص می كند

تهران-ایرنا- كارگردان فیلم سینمایی 'دعوتنامه' ارزش گذاری فیلم ها را به تاریخ واگذار كرد و گفت: آنچه ارزش فیلم ها را مشخص می كند تاریخ است؛ نه آنچه كه خوشایند منتقدان یا تماشاگران است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، «مهرداد فرید» شامگاه دوشنبه در نشست خبری فیلم دعوتنامه در سالن سعدی برج میلاد افزود: آنچه از فیلم ها باقی می ماند رویكردی است كه در تاریخ ته نشین می شود و اگر از شما بپرسند سه سال پیش بهترین فیلم فجر كدام بوده، احتمالا كسی نمی داند، اما برخی فیلم ها مانند گنج قارون كه در آن دوران منتقدان سینما روی خوشی به آن نشان ندادند ماندگار شد و یا تماشاگران كه از فیلم «دكتر ژیاگو» استقبالی نكردند، در تاریخ سینما ماندگار شد.

** جشنواره فیلم فجر چاق تر از آنچه هست
فرید در پاسخ به خبرنگاری درباره هیات انتخاب فیلم در جشنواره فیلم فجر گفت: به نظر من جشنواره فجر بیش از آنچه كه هست مهم شده است و همانطور كه دریافت سیمرغ نباید كسی را به وجد بیاورد، انتخاب نشدن در جشنواره نیز نباید كسی را غمگین كند، مهم این است كه فیلم ها به نمایش درآید و مخاطب خود را پیدا كند.
كارگردان فیلم آرامش در میان مردگان، جشنواره فیلم فجر را بهانه ای دانست تا اهالی سینما به دور هم جمع شوند و فیلم ها را ببینند و یك انرژی جدید برای سال جدید سینمایی پیدا كنند وگرنه این جشنواره كاركرد دیگری ندارد.
كارگردان، نویسنده و تهیه كننده فیلم دعوتنامه همچنین گفت: جشنواره فجر اتفاق مهمی نیست و بهتر و چاق تر از آنچه هست شده و مسئولان باید از كمیت آن بكاهند تا به كیفیت آن اضافه شود.
این كارگردان تاكید كرد: من یاد گرفته ام كه در جشنواره فجر نه به وجد بیایم و نه ناراحت شوم و دوست دارم تاریخ قضاوت كند.

** شكایت آستان قدس رضوی از كارگردان دعوتنامه
فرید با اشاره به روند تولید این فیلم گفت: مشكل بزرگ ما در زمان تولید وجود داشت كه با درهای بسته آستان قدس رضوی رو به رو می شدیم و نه تنها همكاری نمی كردند، حتی كارشكنی كردند كه البته رویكرد آستان قدس نسبت به گروه های تلویزیونی نیز اینچنین بوده است.
وی اضافه كرد: آستان قدس رضوی بابت یكی از سكانس های فیلم دعوتنامه از من در شعبه كیفری مشهد شكایت كرده است و این آستان با گرفتن وكیل توانست حكم دادگاه را بگیرد، ولی خوشبختانه این دادگاه برای بنده قرار منع تعقیب صادر كرد، ولی آستان دوباره شكایت كرده و قضات تاكنون مرا تبرئه كرده اند.

** حركت بر روی لبه تیغ
فرید در پاسخ به برخی از نظرات حاضران در این نشست گفت: برخی افراد قبل از ساخت این فیلم به من سفارش كردند كه این فیلم را نساز، چون ممكن است نوعی عملیات انتحاری باشد و ما جامعه ای دین زده داریم و كاركردن با مضامین دینی ممكن است با واكنش های منفی تماشاگران رو به رو شود.
كارگردان، نویسنده و تهیه كننده فیلم دعوتنامه افزود: كاركردن با مضمون دینی پس از چند دهه از پیروزی انقلاب اسلامی باعث دین زدگی مردم شده و برخی این نوع فیلم ساختن را قدم زدن بر روی لبه تیغ می دانستند، ولی ما این فیلم را ساختیم و می دانستیم ممكن است بعضی از لحظات آن بخاطر نبودن شرایط طبیعی، ما را به قربانگاه ببرد و قربانی چنین سوژه ای بشویم.

** مردم عادی اولویت اول كارگردان است
رئیس شورای تهیه كنندگان فیلم های سینمایی در پاسخ به برخی از نظرات مبنی بر اینكه این فیلم بخوبی دیده نخواهد شد، اظهار داشت: من معتقدم نه تنها سرمایه اولیه این فیلم بر می گردد بلكه سودی هم خواهیم برد، چون اولویت اول من مردم عادی و كسانی هستند كه سینما را حرفه ای نگاه نمی كنند و ارتباط خوبی با آن برقرار می كنند.
وی افزود: مردم باید از فیلم لذت ببرند و از آن استفاده كنند ولی كسانی كه به فیلم نگاه حرفه ای دارند ممكن است واكنش مناسبی به دعوتنامه نداشته باشند.

** از سینما توقع گره گشایی نداشته باشیم
فرید قضاوت در باره سكانس های مختلف این فیلم را به حاضران واگذار كرد و در باره نگاه های انتقادی این فیلم به مسائل اجتماعی همچون بیكاری، گفت: نباید از سینما توقع گشودن گره های اجتماعی را داشت، چون وظیفه حل مشكلات به عهده مسئولان است كه كوتاهی می كنند و فیلم برای سرگرم كردن مردم است.

** بازیگری كه 9 كیلو وزن كم كرد
«شهاب شادابی» یكی از بازیگران این فیلم در پاسخ به خبرنگاری در باره نحوه بازیگری خود گفت: با توجه به شخصیت داستان در این فیلم مجبور شدم در یك ماه 9 كیلوگرم از وزن خود را كم كنم تا به شخصصیت داستان نزدیك شوم.

** نگران فروش فیلم نباشید
«بهزاد فراهانی» بازیگر تئاتر و سینما در این نشست به كارگردان امید داد و گفت: نگران فروش این فیلم نباشید چون این فیلم فروش خوبی خواهد كرد و اگر روزی خواستید دعوتنامه را در شهر من تفرش به نمایش درآورید اعلام نمایید تا از مردم این شهر برای تماشای این فیلم دعوت كنم.
وی فیلم دعوتنامه را یك كار اومانیستی و انسانی خوبی دانست و گفت: این فصل، فصل آشتی و دوستی و رفاقت با مردم است، نه دشمنان مردم.
وی افزود: نسل جوانی كه در سینما به میدان آمده هیچ جای خالی برای بزرگانی همچون جمشید مشایخی و من باقی نمی گذارند تا بگویند ما هم هستیم.
شقایق فراهانی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در باره فعالیت های چند سال اخیر خود گفت: سه سال است كه پركارترین هستم و امسال با چهار فیلم حضور دارم، البته سه سال پیش بحران روحی خیلی بدی را پشت سر گذاشتم و تلاش كردم با كار زیادی آن را جبران كنم، ولی هیچ وقت واهمه ای از نقش مكمل و یا حضور در تلویزیون نداشتم.
در این نشست علاوه بر حضور حمید چمنی فیلمنامه نویس و بایرام فضلی مدیر فیلمبرداری بازیگرانی چون شقایق فراهانی، بهزاد جعفری، سامان صفایی، شهاب شادابی، سحر كریمی و غزل فرید دختر كارگردان حضور داشتند و مطالبی را بیان كردند.
فیلم سینمایی دعوتنامه كه در آن میترا حجار، حمیدرضا آذرنگ و ... بازی می كنند، زندگی شخصی درمانده در شهر مشهد به تصویر كشیده شده است كه امور خود را از جمله درمان بیماری فرزند خود را با دزدی از زائران حرم امام رضا(ع) می گذراند.
فراهنگ**1003**1540**شبس*1613
خبرنگار: محمدرضا جعفرملك – انتشار دهنده: عبدالله غفاری
۰ نفر