کارگردان فیلم دعوتنامه: کل صحنه‌های داخل حرم رضوی را با موبایل گرفتم + فیلم

مشهد-ایرنا- کارگردان و تهیه کننده فیلم "دعوتنامه" گفت: کل صحنه های این فیلم که مربوط به داخل حرم مطهر امام رضا(ع) می شد را با گوشی تلفن همراه گرفتم و کیفیت تصاویر هم پایین بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهرداد فرید جمعه شب در برنامه "عرض ارادت ۶۰ سال سینمای ایران به امام رضا(ع)" که در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی برگزار شد، افزود: البته این قضایا مربوط به سال ۱۳۹۵ است و اکنون شرایط تغییر کرده است، در آن سال مسوولان حرم مطهر به گروه های فیلمسازی بدبین بودند و فکر می کردند که اگر با یک گروه فیلمسازی در داخل حرم همکاری کنند، حتما گناه بزرگی مرتکب می شوند.

وی خاطر نشان کرد: من در آن موقع از برخی پرسیدم که آیا آستان قدس با همه گروه های فیلمساز چنین رفتاری دارد، گفتند؛ " بله، خیلی از گروه های تلویزیونی مراجعه می کنند اما اجازه ورود به حرم را ندارند، فقط فیلمسازان نیستند که باید از فیلمهای مذهبی استقبال کنند بلکه مسوولان مربوطه هم باید شرایط را فراهم نمایند، نمی خواهم بگویم فیلم "دعوتنامه" از سوی مسوولان دولتی حمایت نشده است، چرا که بنیاد فارابی به عنوان یک سازمان دولتی به این فیلم کمک اقتصادی کرده است تا ساخته شود اما از سوی دیگر آستان قدس رضوی مانع تراشی کرد.

کارگردان فیلم "دعوتنامه" ادامه داد: ما برای اینکه آستان قدس رضوی را راضی کنیم که اجازه ساخت فیلم را در داخل حرم بدهد، حتی با برخی بازیگران نشستی با مسوولان فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار و درخواستمان را مطرح کردیم، یکی از بازیگران به گریه افتاد که "چرا اجازه نمی دهید اینجا کار کنیم، ما به این امید آمده ایم که با ساخت این فیلم مورد توجه امام رضا(ع) قرار گیریم، چرا مانع می شوید؟" که باز هم تاثیری نداشت و در نهایت ما موفق نشدیم.

وی اضافه کرد: همیشه یکی از سخت ترین انتقادهایی که به سینما می کنند، این است که چرا به مضامین مذهبی توجهی ندارند، لذا ما فکر می کردیم که اگر به مشهد بیاییم، آستان قدس رضوی از ما استقبال می کند یا حتی کمک مالی می نماید اما نشد، با این شرایط، من به عنوان یک فیلمساز در برابر ساخت فیلمی که قصه اش مربوط به حرم امام رضا(ع) است، احتیاط می کنم.

فرید با اشاره به یکی از قسمتهای فیلم که مربوط به توزیع دعوتنامه غذای حضرت می شد، گفت: در بخشی از فیلم، بازیگر به عنوان یکی از خادمان آستان قدس دعوتنامه های غذای حضرت را در دست دارد و بین زائران توزیع می کند، طراح صحنه فیلم آمده بود که از روی یکی از دعوتنامه های غذای حضرت کپی کرده و مانند آن را ساخته بود و در دست بازیگر قرار داده بود، زمانی که بازیگر فیلم دعوتنامه های جعلی را بین مردم توزیع می کرد، به همه آنان گوشزد کرد که این دعوتنامه ها واقعی نیست، با این حال یکی دو نفر از زائران آنها را به آستان برده و غذا طلب کرده بودند.

وی ادامه داد: بعدها نامه ای از دادگاه برای من ارسال شد که شما جعل سند کرده اید، خوشبختانه قاضی شعبه دادگستری در مشهد گفته بود که اگر تهیه کننده یا کارگردان فیلم جاعل سند بوده باشد، هیچ گاه دعوتنامه تاریخ گذشته را جعل نمی کند، من شانس آوردم که دعوتنامه ها تاریخ گذشته بود، می خواهم بگویم که تا این حد ما نتوانستیم با آستان قدس رضوی به تفاهم برسیم.

سختی‌ها پشت پرده سینما را می‌دانم

کارگردان فیلم "دعوتنامه" گفت: اکنون که بعد از هفت سال دوباره فیلم را می بینم، خود من هم جزو منتقدین کار قرار می گیرم، برخی اوقات اقتضائات تولید فیلم باعث می شود که شما نتوانید کمال گرا باشید لذا به حد متوسط قناعت می کنید تا کار پیش رود، شاید ایراد من این است که هم کار تهیه کنندگی و هم کار کارگردانی را با هم انجام می دهم و این دو در جای مناسب متعادل نمی شود، لذا به خیلی از نقاط فیلم انتقاد دارم.

فرید اضافه کرد: من مدعی شاهکار بودن فیلم "دعوتنامه" نیستم، اما با توجه به شرایط فیلمسازی در کشورمان، اگر فیلمسازی بخواهد از حد متوسط البته یکی یا دو پله بالاتر کار کند، من خودم از او تشکر می کنم زیرا سختی های پشت پرده سینما را می دانم، از گرفتن مجوز تا انتخاب بازیگران مشکلات زیادی دارند.

وی اظهار داشت: در زمان فیلمبرداری "دعوتنامه" دائما به ما گفته می شد که اینجا یا آنجا از اطراف حرم مطهر رضوی نمی توانید فیلم بگیرید، حتی می گفتند روی سنگفرش اطراف حرم قرار نگیرید، روی آسفالت خیابان نزدیک به حرم فیلمبرداری کنیم، ضمن اینکه تا قدری جابه جا می شدیم، هراس داشتیم از اینکه نکند گناه بزرگی مرتکب شده باشیم و تولید فیلم متوقف شود.

دستمزدهای بازیگران ستاره با چرخه اقتصادی سینما همسو نیست

کارگردان فیلم "دعوتنامه" گفت: در بسیاری از موارد دستمزدهایی که بازیگران سرشناس طلب می کنند، خیلی با چرخه اقتصادی سینما جور در نمی آید، بویژه قصه هایی که تجاری نیستند، بیشتر با این موضوع مشکل دارند، لذا در انتخاب بازیگران که بخشی زیادی از آن به اقتضائات تولید فیلم مربوط می شود، این طور نیست که خیلی دستمان در انتخاب بازیگران مشهور باز باشد، در بسیاری از موارد موانعی در جذب بازیگران پرطرفدار بین مردم برای بازی در فیلم وجود دارد.

فرید اظهار داشت: در فیلم "دعوتنامه" این شانس را داشتیم که با بازیگران خوبی همکاری کنیم، زیرا فرصت بازیگری در این فیلم را داشتند، برخی اوقات بازیگران ستاره، چندین قرارداد در چندین فیلم دارند که برای جذب آنان باید مدتی صبر کرد.

وی با اشاره به "شقایق فراهانی" یکی از بازیگران فیلم "دعوتنامه" گفت: گفتند که شما "شقایق فراهانی" را در این فیلم دارید، گفتیم "مگر ایرادی دارد" گفتند "نه او خواهری دارد که در خارج کشور فیلم بازی می کند" گفتیم، هر کس مسوولیت اعمال خودش را دارد، دلیلی نمی شود که اعمال یک فرد به حساب خواهرش گذاشته شود.

کارگردان فیلم "دعوتنامه" بیان داشت: تا زمانی که این آشتی و دوستی بین نهادهای مذهبی حمایتگر و هنرمندان رخ ندهد، چرخه اقتصادی سینما تسهیل نمی شود.

وی اضافه کرد: قبل از ساخت هر فیلمی، مخاطب شناسی آن نیز انجام می گیرد، دقت می کنیم بازیگرانی که انتخاب می شوند، دستمزدهایشان با چرخه اقتصادی این فیلم تناسب داشته باشد، به طور یقین برای فیلمی مانند "دعوتنامه" نمی توانستیم محمدرضا گلزار را انتخاب کنیم چون دستمزد بالایی دارد که بودجه فیلم کفاف نمی دهد.

به گفته وی، خیلی اوقات هم به سبب صمیمیتی که در برخی قصه ها وجود دارد، ترجیحا باید به سمت بازیگرانی برویم که کارآمد هستند اما شناخته شده نیستند، تا فرصتهایی را هم برای شناساندن آنان به مردم بوجود آوردیم، همان طور که چند بازیگر جدید در فیلم "دعوتنامه " به مردم معرفی شدند.

فرید گفت: داستان فیلم را "حمید چمنی" از نویسندگان شهرستانی نوشته بود که خود و ایده اش را از طریق شبکه های اجتماعی به ما معرفی کرد، محور قصه نیز درباره جیب بری بود که از زائران امام رضا(ع) می دزدید تا مشکلات مالی اش را رفع کند، اما ماجراهایی پیش می آید که در نهایت فرد عاقبت بخیر شود، به هرحال ایده جذابی بود که فقط می توانست در شهری مانند مشهد مقدس ساخته شود.

وی اظهار داشت: فیلم "دعوتنامه" حاوی چند داستان بوده که نخ تسبیح اتصال آنها، امام رضا(ع) است، امکان دارد که سرنوشت آدمها به طور تصادفی بهم گره خورد، برخی اوقات هم احساس می کنی دست تقدیر پشت این ماجراها است که آنها را بهم متصل می کند، نخ پیوند این سه ماجرا در فیلم نیز وجود حرم مطهر امام رضا(ع) در مشهد است که به نحوی، تصادفی بودن ماجرا را منتفی می کند و به این حس می رسیم که دستی ورای اتفاقات روزمره وجود داشته که این وقایع را بهم پیوند داده است.

به گزارش ایرنا، ""دعوتنامه" فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی مهرداد فرید محصول سال ۱۳۹۵ است. این فیلم در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۹۶ در سینماهای ایران اکران شده‌است.

در خلاصه این فیلم آمده است: دعوتنامه روایتگر زندگی شخص درمانده‌ای است که در مشهد زندگی می‌کند و کارش این است که از زائران حرم علی بن موسی الرضا دزدی کند و از طریق آن زندگی بگذراند...

در این فیلم بازیگرانی از جمله "حمیدرضا آذرنگ"، "میترا حجار" و "شقایق فراهانی" ایفای نقش می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha