يك مسئول فرهنگي: شرايط زنان ايراني بهتر از شرايط زنان در ديگر كشورها است

مشهد- ايرنا- رئيس كميسيون تعليم و تربيت دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: شرايط زنان ايراني در كشورمان به مراتب بهتر از شرايط زنان در كشورهاي عقب مانده و به ويژه بسيار بسيار بهتر از شرايط زنان در كشورهاي توسعه يافته است.

جميله علم الهدي روز سه شنبه در مراسم پاياني هفتمين دوره آموزشي بين المللي شجره طوبي با حضور جمعي از بانوان نخبه كشورهاي اسلامي در مشهد افزود: دليل اين برتري التزام جمهوري اسلامي ايران به اسلام ناب و مكتب اهل بيت(ع) است.
وي ادامه داد: هم اينك سه الگو براي زن در جهان وجود دارد. الگوي نخست همان الگوي سنتي و خانه نشيني زنان و توجه به تجملات است لذا اينگونه زنان توجهي به مسائل اجتماعي ندارند.
رئيس كميسيون تعليم و تربيت دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: برخي از اين زنان كه داراي تحصيلات دانشگاهي نيز هستند گرفتار عرفانهاي نوظهور و شيطان پرستي مي شوند.
وي افزود: الگوي دوم زناني هستند كه در قدرت و مديريت با مردان در نبرد مي باشند زيرا كشورهاي توسعه يافته زنان را فرصت طلب و در رقابت انسانكشي قرار مي دهد و دعواي حقوقي بين زن و مرد، رقابت در قدرت و ثروت است.
علم الهدي ادامه داد: سراغ نداريم در كشورهاي توسعه يافته دعواي بين زن و مرد و رقابت آن دو در حوزه برابري زنان با مردان در معنويت باشد.
وي گفت: جمهوري اسلامي ايران به بركت انقلاب اسلامي و نگاه احياگرانه اسلام ناب توانسته الگوي جديدي از زنان معرفي كند كه ما به اين مدل 'مدل امام خميني(ره)' مي گوييم و به بركت انقلاب اسلامي و شرايط جنگ تحميلي اين مدل خيلي زود در ايران توسعه پيدا كرد.
رئيس كميسيون تعليم و تربيت دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: امام راحل فرمودند جنگ بركات زيادي داشت و يكي از بركاتش اين بود كه زنان به واقعيت زنانگي خود پي بردند.
وي ادامه داد: شرايط زنان نخبه در كشورهاي اسلامي براي احياي زن مسلمان انقلابي متعهد مد نظر مدل امام راحل بسيار مطلوب است و اين شرايط باعث مي شود ظرفيتهاي جديدي از زنان آشكار شود و مزيتهاي نسبي آنان نسبت به مردان در ايجاد فضاي معنوي مشخص گردد.
علم الهدي گفت: در اين شرايط وضعيت خانواده دوباره بازتعريف و كاركرد تربيتي خانواده به خوبي مشخص مي شود. همچنين شرايط نامناسب نهادهاي آموزشي مانند دانشگاهها و مدارس براي تربيت معلوم مي شود.
وي افزود: شرايط جنگ باعث بازتعريف و نگاه نو به مفاهيم مادري، همسري و دختري و معلوم مي شود كه حجاب، عفاف و حيا چه تاثيري در رشد معنويت دارند لذا بدانيد كه بعد از جنگ تحميلي و معلوم شدن ظرفيتهاي زنان، نظام صلح جهاني در جنگ نرم عليه ايران به سراغ عفاف و حجاب زنان رفته است.
رئيس كميسيون تعليم و تربيت دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: اكنون جامعه ايراني در جنگ ديگري بسر مي برد كه زنان را هدف اصلي خود قرار داده و خانواده بيشترين طرف مبارزات نظام سلطه جهاني است.
وي گفت: اين جنگ بسيار پيچيده تر از جنگ نخست است زيرا دشمن در داخل خانه با ما مي جنگد و از همه نمادها وارد مي شود. هيچ نقطه اي از كشورمان دور از چشم دشمن نمانده است.
او افزود: مشكلي كه سياستگذاران كشور در شرايط فعلي با آن مواجه هستند آماده سازي دختران براي حضور در اين جنگ سخت است.
علم الهدي ادامه داد: هم اينك تهديد بزرگ براي ايران بازگشت زنان ايراني به آن دو الگوي منحط سنتي و مدرن است كه شواهدي از اين امر در خيابانهاي شهرهاي كشورمان وجود دارد.
وي گفت: ايران اكنون در جنگي قرار دارد كه بعد از جنگ سخت، در عراق و سوريه نظام سلطه جهاني عليه زنان و خانواده آن كشورها به راه خواهد انداخت.
او افزود: كساني كه نابرابري در جنگ و مشكلات آن را در سوريه و عراق حس مي كنند متوجه مي شوند كه در جنگ نرم هم نابرابري چقدر مي تواند زيانبخش باشد لذا اميد است به كمك اهل بيت(ع) بتوانيم الگوي زنان مسلمان را در تمام جهان صادر كنيم.

* لزوم كرسيهاي آموزش زبان فارسي در كشورهاي اسلامي
عضو هيات علمي دانشكده حقوق و مشاور امور زنان در دانشگاه فردوسي مشهد نيز در اين مراسم بر ايجاد كرسيهاي آموزش زبان فارسي در موسسات آموزشي و دانشگاههاي كشورهاي اسلامي تاكيد كرد.
اعظم انصاري افزود: دانشگاه فردوسي از برترين دانشگاهها در مشهد به شمار مي رود و در رتبه بندي منطقه اي نيز رتبه خوبي دارد و قرار است در چشم انداز 1404 جزو 500 دانشگاه برتر دنيا و دانشگاه برتر منطقه جهان اسلام باشد.
وي ادامه داد: دانشگاه فردوسي يك دانشگاه بين المللي است و اكنون هزار و 800 دانشجوي خارجي از كشورهاي اسلامي در اين دانشگاه حضور دارند بگونه اي كه پارسال نخستين دانشگاه ايران از نظر تعداد دانشجويان خارجي بود.
عضو هيات علمي دانشكده حقوق و مشاور امور زنان در دانشگاه فردوسي مشهد گفت: هم اينك 150 دانشجوي خارجي در حال آموختن زبان فارسي در دانشگاه فردوسي به منظور آماده سازي براي حضور در كلاسهاي درس رشته هاي خود هستند.
اين استاد دانشگاه افزود: دانشگاه فردوسي تلاش دارد بهترين خدمات آموزشي و پژوهشي را به دانشجويان خارجي ارائه دهد.
وي ديپلماسي علمي را از راههاي تقويت صلح و آرامش در كشورهاي اسلامي ذكر و بيان كرد: دنياي علم مصون از تعصبات و تعرضات و اميد است كشورهاي اسلامي با ايجاد روابط علمي نسبت به ايجاد صلح و آرامش در سطح اين كشورها اهتمام ورزند.
انصاري ايجاد كرسيهاي زبان فارسي در دانشگاهها و موسسات كشورهاي اسلامي، تبادل دانشجو و استاد بين دانشگاه فردوسي با دانشگاههاي كشورهاي اسلامي و تهيه بانك اطلاعاتي از اساتيد و پژوهشگران زن در جهان اسلام را از زنان نخبه مسلمان در اين نشست خواستار شد.
هفتمين دوره آموزشي شجره طوبي توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي همزمان با رويداد فرهنگي مشهد 2017 به مدت 6 روز با حضور 20 نفر از زنان نخبه كشورهاي اسلامي در مشهد برگزار شد.
7489/1858**خبرنگار: ميترا عبداللهي **انتشاردهنده: حسين كريم زاده