۱۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۲۴
کد خبر: 82410943
T T
۰ نفر
سينماهاي مشهد آماده برگزاري چهاردهمين جشنواره فيلم فجر

مشهد- ايرنا- چهاردهمين جشنواره فيلم فجر در حالي پنجشنبه 14 بهمن ماه در مشهد آغاز مي شود كه امسال براي نخستين بار اكران فيلمهاي جشنواره در سه سينماي اين شهر صورت مي گيرد.

فيلمهاي اين دوره جشنواره در شهر مشهد در سه بسته E، C، A به نمايش درمي آيند. بر اساس برنامه ريزي، در قالب بسته A فيلمهاي 'فراري' ساخته عليرضا داوود نژاد، 'صوفي و ديوانه' اثر مهدي كرمپور، 'ويلاييها' به كارگرداني منير قيدي، 'بدون تاريخ بدون امضا' اثر وحيد جليلوند، 'تقصير من نيست' از اسماعيل ميهن دوست، 'اشنوگل' از هادي حاجتمند، 'آذر' ساخته محمد حمزه اي و 'شنل' اثر حسين كندري نمايش داده مي شوند.
در قالب بسته C نيز فيلمهاي 'زير سقف دودي' اثر پوران درخشنده، 'ماجان' ساخته رحمان سيفي آزاد، 'درياچه ماهي' از مريم دوستي، 'خفگي' از فريدون جيراني، 'ايتاليا ايتاليا' اثر كاوه صباغ زاده، 'سد معبر' ساخته محسن قرايي، 'ماه گرفتگي' اثر سيدمسعود اطيابي و 'مادري' به كارگرداني رقيه توكلي آماده نمايش شده اند.
همچنين در بسته E فيلمهاي 'سارا و آيدا' اثر مازيار ميري، 'يادم تورا فراموش' از علي عطشاني، 'ماجراي نيمروز' ساخته محمدحسين مهدويان، 'دعوتنامه' به كارگرداني مهرداد فريد، 'اسرافيل' اثر آيدا پناهنده، 'بن بست وثوق' اثر حميد كاوياني، 'چراغهاي ناتمام' از مصطفي سلطاني و 'فصل نرگس' اثر نگار آذربايجاني به نمايش درخواهند آمد.

* تجهيز كامل سينما اصغرزاده
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي نيز به خبرنگار ايرنا گفت: اكران 24 فيلم در مشهد و فروش اينترنتي بليت شرايط مناسبي براي اهالي سينما در خراسان رضوي فراهم كرده است.
سيد سعيد سرابي افزود: مشهد به دليل جايگاه ارزشمندي كه در حوزه سينماي استان دارد يقينا مي تواند با برگزاري چنين جشنواره هايي زمينه رشد و بالندگي اهالي سينما را بيش از پيش فراهم كند.
وي همچنين از آشتي تماشاگران با سينما در دو سال اخير به ويژه در سال جاري خبر و ادامه داد: برگزاري جشنواره هاي فيلم فجر، اكران فيلمها با موضوعات مختلف در جشنواره ها و نصب تجهيزات پيشرفته و امكانات رفاهي در سينماها از جمله دلايل افزايش مخاطبان سينما در مشهد و خراسان رضوي به شمار مي روند.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي گفت: حركت در مسير اعتلاي وضعيت سينما در اين استان از جمله رويكردهايي است كه به صورت جدي دنبال مي شود.
وي به وضعيت سينماهاي مشهد نيز اشاره و بيان كرد: سينماهاي هويزه و آفريقا كه جزو پر مخاطبترين سينماهاي كشور به حساب مي آيند به دليل اينكه در طول سال فيلمهاي متعدد در آنها اكران مي شود هيچگونه مشكلي در اين زمينه ندارند.
سرابي افزود: 'سينما اصغرزاده' نيز به صورت كامل تجهييز شده و آماده اكران فيلمهاي جشنواره فجر با بهترين كيفيت ممكن است.

* آمادگي سينماهاي مشهد براي برگزاري فيلمهاي جشنواره فجر
مدير امور سينمايي حوزه هنري خراسان رضوي هم به خبرنگار ايرنا گفت: سينماهاي پيش بيني شده براي جشنواره فجر آماده حضور مردم است و در همين خصوص پنج گيشه در سينماهاي هويزه و آفريقا براي توزيع بليطهاي فروخته شده اينترنتي آماده شده است.
حسن كريمي با اشاره به اينكه كار گيشه ها و توزيع بليط اينترنتي از 9 صبح 13 بهمن ماه آغاز مي‌شود افزود: به دليل اينكه تعداد وروديهاي در نظر گرفته شده زياد است در زمينه توزيع بليط قطعا مشكلي به وجود نمي آيد.
وي استقبال مردم را از خريد بليط جشنواره خوب ارزيابي و بيان كرد: بر اساس اولويت بندي مخاطب همه بليطهاي سينما هويزه به فروش رسيده و وضعيت فروش در سينما آفريقا نيز خوب بوده است.
او در خصوص پيش‌ فروش اينترنتي بليط جشنواره در شهرستان‌ها هم گفت: اين رويكرد قطعا داراي مزايايي است. براي مثال برگزاري همزمان جشنواره فيلم فجر در شهر مشهد تجربه جديد و فروش پك كامل فيلمها در اين شهر با توجه به درخواستهايي كه در گذشته بود اتفاق خوبي است.
وي فروش اينترنتي را رفع دغدغه بسياري از مردم براي خريد بليت عنوان و بيان كرد: 480 صندلي در سينما هويزه و 870 صندلي در سينما آفريقا و سالن اصغرزاده براي جشنواره فيلم فجر مشهد در نظر گرفته شده و بر اساس ارزيابيها مشكلي در اين زمينه به وجود نخواهد آمد.
چهاردهمين جشنواره فيلم فجر مشهد از 14 تا 21 بهمن ماه در سه سينماي هويزه، آفريقا و شهيد اصغرزاده برگزار مي شود.

* سينما در سبد فرهنگي مردم خراسان رضوي جاي گرفته است
رئيس حوزه هنري خراسان رضوي به خبرنگار ايرنا افزود: مردم در مشهد و سطح استان جزو كساني هستند كه از سينما به شدت استقبال مي كنند و فروش بليت در اين استان نسبت به ساير استانهاي كشور بسيار بالاتر است.
سيد جواد رفاهي افزود: اين استقبال در جشنواره هاي فيلم فجر طي 14 سال اخير نيز رخ داده و شهروندان مشهدي در زمان برگزاري جشنواره فيلم فجر از آن استقبال كرده اند.
وي مردم در ديگر شهرستانهاي خراسان رضوي را نيز علاقه مند به سينما توصيف و بيان كرد: شهرستانهايي همچون تربت حيدريه، نيشابور، سبزوار شرايط برگزاري جشنواره فيلم فجر را دارند و بايد اين رويكرد در سطح شهرستانها به صورت جدي دنبال شود.
رفاهي به حمايت مردم از سينما اشاره و بيان كرد: توجه ويژه مردم مشهد به حوزه سينما بسيار حائز اهميت است و اين موضوع قطعا مي تواند دستاوردهاي بسيار ارزشمندي را در اين حوزه به همراه داشته باشد.
وي با اشاره به اينكه جشنواره فيلم فجر فرصتي براي معرفي فعاليت سينماگران است افزود: بايد در خراسان رضوي شرايط براي معرفي آثار بومي بيش از گذشته فراهم شود تا فعالان حوزه سينما بتوانند آثار خود را به شكل بهتري در معرض نمايش قرار دهند.
رئيس حوزه هنري خراسان رضوي ادامه داد: تاخير در ارائه فيلمها به شهرستانها و مشهد در طول سالهاي گذشته باعث شده استقبال مردم نسبت به برخي از فيلمها كاهش يابد هرچند امسال تمهيدات بهتري در خصوص برگزاري جشنواره در نظر گرفته مي شود.
رفاهي گفت: اين موضوع باعث مي‌شود مردم نقدها و تحليلهاي فيلمها را خوانده و مثلا براي يك فيلم استقبال زيادي ايجاد شده و براي فيلمهاي ديگر استقبال چشمگير نباشد.
وي افزود: اما اگر فيلمها بطور هماهنگ با تهران يا حداكثر با يك روز تاخير در شهرستانها اكران شوند استقبال مردم براي تمام فيلمها به نسبت برابر خواهد بود.
رئيس حوزه هنري خراسان رضوي در خصوص برگزاري جشنواره به صورت مرتب در مشهد هم گفت: اين حداقل كاري براي احترام به مخاطبان و سينماگران خارج از پايتخت است و اين اقدام براي مردم مشهد در 14 سال اخير صورت گرفته است.
خبرنگار: توحيد آرش نيا **انتشاردهنده: حسين كريم زاده
7498/1858