۱۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۵:۰۳
کد خبر: 82411619
T T
۰ نفر

توصیه های دارویی به سالمندان

۱۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۵:۰۳
کد خبر: 82411619
توصیه های دارویی به سالمندان

تهران - ایرنا - دبیر كمیته كشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو درباره نحوه مصرف درست داروها به سالمندان توصیه هایی ارائه و تاكیدكرد: سالمندان باید حتما داروها را طبق دستور پزشك مصرف كنند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از سازمان غذا و دارو، دكتر فاطمه سلیمانی افزود: ضروری است سالمندان داروهای خود را بشناسند و از پزشك یا داروساز خود در مورد داروهایشان اطلاعاتی شامل نام دارو، علت تجویز دارو، نحوه مصرف دارو، شرایط نگهداری و موارد تداخل با سایر داروها را كسب كنند.
وی از سالمندان خواست تا داروهایی را كه برای دیگران تجویز شده است ، مصرف نكنند.
دبیر كمیته كشوری تجویز و مصرف منطقی دارو سازمان غذا و دارو خاطرنشان كرد: اگر سالمندان فكر می كنند برای متوجه شدن یا به خاطر سپردن تمام گفته های پزشك به كمك نیاز دارند، می توانند به همراه یكی از بستگان یا دوستان خود به پزشك مراجعه كنند.
سلیمانی به سالمندان توصیه كرد كه از داروهای مصرفی خود شامل داروهای با نسخه یا بدون نسخه، مكمل ها و داروهای گیاهی ، فهرستی تهیه كنند و این فهرست را به افراد دخیل در درمان خود شامل پزشك، دندانپزشك و داروساز نشان دهند. ضمنا یك كپی از این فهرست را در خانه و یك كپی از آن را باید همراه داشت.
وی ادامه داد: این فهرست،بهتر است شامل نام دارو، نام پزشك تجویز كننده دارو، دلیل تجویز دارو، مقدار و زمان مصرف دارو باشد.
دبیر كمیته كشوری تجویز و مصرف منطقی دارو سازمان غذا و دارو افزود: سالمندان همچنین درصورتی كه پزشك در زمان مصرف دارو برای سالمندان تست های آزمایشگاهی نوشته است، باید در زمان گفته شده آزمایشات لازم را انجام و نتایج آن را به پزشك اطلاع دهند.
سلیمانی از سالمندان خواست درصورتیكه خواندن دستورات دارویی یادداشت شده روی دارو در داروخانه برای آنان مشكل است، از داروساز بخواهند با خط درشت تر دستورات پزشك را برایشان یادداشت كند.
وی ادامه داد: سالمندان باید هر زمان كه در خصوص مصرف داروی خود دچار مشكل یا از عوارض ناشی از مصرف دارو نگران شوند حتما موضوع را با پزشك خود درمیان بگذارند، زیرا پزشك ممكن است داروی آنها را تغییر دهد.
دبیر كمیته كشوری تجویز و مصرف منطقی دارو سازمان غذا و دارو گفت: سالمندان باید از یك راهكار برای یادآوری زمان مصرف دارو استفاده كنند. از آنجا كه برخی افراد از جدول، تقویم یا جعبه های مخصوص دارو برای یادآوری زمان مصرف دارو استفاده می كنند، در این زمینه از پزشك یا داروساز راهنمایی بگیرند.
وی تاكید كرد: سالمندان قرص ها را نجوند یا خرد نكنند یا نشكنند، مگر اینكه پزشك یا داروساز به آنها اجازه این كار را داده باشند یا روی برچسب قرص‌ها ذكر شده باشد.
وی از سالمندان خواست اگر در بلع داروهای جامد یا دربه خاطر سپردن زمان مصرف دارو مشكل دارند به پزشك خود اطلاع دهند.
سلیمانی اضافه كرد: سالمندان باید داروها را در محل خنك، دور از نور و دور از رطوبت نگهداری كنند؛ یك قانون كلی در این زمینه وجود دارد و آن این است كه نگهداری دارو طبق شرایط ذكر شده روی جعبه دارو خواهد بود.
وی ادامه داد: سالمندان باید از نگهداری داروها در یخچال بپرهیزند، مگر اینكه پزشك یا داروساز به آنها گفته باشد یا روی برچسب دارو ذكر شده باشد؛ همچنین آنان برای پرهیز از بروز اشتباه، داروها را در تاریكی مصرف نكنند و از برداشتن داروی درست مطمئن شوند.
وی خاطرنشان كرد: همچنین لازم است تاریخ انقضای داروها بررسی شود و داروهای تاریخ گذشته با روش مناسب و با راهنمایی داروساز معدوم شوند.
سلیمانی از سالمندان خواست دارو را به دلیل صرفه جویی در هزینه ها به صورت ناقص مصرف نكنند بلكه در این مورد با پزشك یا داروساز صحبت كنند، ممكن است امكان تجویز دارویی با هزینه كمتر برای آنها وجود داشته باشد.
وی تاكید كرد: سالمندان باید برای دریافت داروهایی كه نیاز به ارائه نسخه ندارند، حتما از داروساز (مسئول فنی ) مشاوره بگیرند.
اجتمام**9185**1776
دریافت كننده : سادات حسینی خواه ** انتشاردهنده: لیلا خطیب زاده
۰ نفر