سيد مصطفي آذركيش روز پنج شنبه در همايش هدايت تحصيلي دانش آموزان متوسطه اول كه در اراك برگزار شد، افزود: در 760 منطقه كشور هنرستان هاي كار دانش و 560 منطقه هنرستان فني و حرفه اي ايجاد شده است و 650 هزار هنر جو در رشته هاي مختلف در آن ها به تحصيل علم و مهارت آموزي اشتغال دارند.
وي ادامه داد: حضور دانش آموزان در رشته هاي مختلف كار و دانش و فني و حرفه تا چند سال گذشته تنها حدود 10 درصد بود كه اين رقم به بيش از 37 درصد افزايش يافته است.
مديركل دفتر آموزش هاي كاردانش وزارت آموزش و پرورش بيان كرد: بر اساس سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، حضور دانش آموز در رشته هاي كار و دانش بايد به بيش از 28 درصد و فني حرفه اي به 20.24 درصد افزايش يابد.
آذر كيش گفت: دانش آموزان دختر هم اكنون 37 درصد هنرجويان هنرستان هاي كار و دانش و فني و حرفه اي را تشكيل مي دهند كه افزايش اين تعداد يكي از برنامه هاي اولويت دار آموزش و پرورش در سند تحول بنيادين و برنامه ششم توسعه است.
وي ادامه داد: 46 رشته در شاخه فني و حرفه اي و 153 رشته در شاخه كار و دانش شامل 60 رشته در زمينه صنعت، 33 رشته در زمينه كشاورزي، 11 رشته خدمات و 49 رشته در زمينه هنر در هنرستان هاي كشور تدريس مي شود.
مديركل دفتر آموزش هاي كاردانش وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان كرد: بر اساس سياست هاي اقتصاد مقاومتي مورد نظر رهبر معظم انقلاب، برنامه هاي افق سال 1404 و نياز كشور به افراد متخصص مهارت آموزشي و كارآفريني بايد به يكي از ويژگي هاي مدارس كشور تبديل شود و ظرفيت هنرستان هاي كار و دانش و فني و حرفه اي بيش از پيش افزايش يابد.
وي ادامه داد: توسعه آموزش كار و دانش و فني و حرفه اي گام نخست كاهش بيكاري و تقويت توليد داخلي است كه در سياست هاي اقتصاد مقاومتي به اين مهم تاكيد ويژه شده است.
معاون اداره كل امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش نيز در اين همايش گفت: رويكرد هدايت تحصيلي از سال گذشته براي افزايش رغبت و علاقه مندي دانش آموزان به تحصيل در دستور كار اين وزارتخانه قرار گرفته است.
محمد مصطفوي، ندانستن علاقه و توانايي انجام كار را ريشه اصلي بسياري از مشكلات تحصيلي دانش آموزان دانست و افزود: در هدايت تحصيلي به اين قشر كمك مي شود تا با انتخاب آگاهانه و آزادانه به تحصيل خود ادامه دهند.
مديركل اموزش و پرورش استان مركزي نيز در اين همايش گفت: نا آگاهي و نگرش نامناسب جامعه به رشته هاي فني و حرفه اي و كار و دانش و جاذبه خوب برخي از رشته ها مهمترين عوامل كاهش حضور دانش آموزان در هنرستان ها است كه بايد با فرهنگ سازي و آشنايي جامعه و برجسته سازي مزايا و ميزان اشتغال اين رشته ها رغبت دانش آموزان را به اين بخش افزايش داد.
شهريار فولادوند، طرح كاشف(كشف و پرورش استعداد دانش آموزان در زمينه كار آفريني) را از برنامه هاي آموزش و پرورش براي هدايت صحيح تحصيلي دانش آموزان و شناسايي نوجوانان كارآفرين در آموزش و پرورش عنوان كرد.
وي ادامه داد: اين طرح با بررسي كارآفرينان برتر در كشور تهيه شده است و در آن دانش آموزان بر اساس هفت ويژگي مهم كارآفرينان مورد ارزيابي قرار مي گيرند و نوجوانان داراي استعداد كارآفريني شناسايي و بر اساس استعدادشان هدايت تحصيلي مي شوند.
رئيس دانشكده فني و حرفهاي اميركبير اراك نيز در اين نشست گفت:بايد حدود 55 درصد دانش آموزان در رشته هاي فني و حرفه اي و كار و دانش به تحصيل ادامه دهند در صورتي كه هم اكنون تنها 40 درصد اين قشردر رشته هاي اشاره شده به تحصيل اشتغال دارند.
عليمحمد نظري افزود: آشنا نبودن خانواده ها با دانشكده هاي فني و حرفه اي و ميزان اشتغالزايي اين دانشگاه ها از مهمترين عوامل مقاومت والدين و دانش آموزان براي ورود به رشته هاي فني و حرفه اي و كار و دانش است.
وي ادامه داد: هنرجويان در دانشكده هاي فني و حرفه اي 2 هزار و 200 ساعت آموزش مي بينند كه معادل با سه سال سابقه كار محسوب مي شود و بعد از پايان تحصيلات در اين دانشكده ها به عنوان كارگران ماهر در بازار كار جذب مي شوند.
277هزار دانش آموز در 2470 مركز آموزشي استان مركزي به تحصيل اشتغال دارند.
1955/6013/خبرنگار: مهدي عظيمي**انتشاردهنده:مژگان حيدري
مديركل دفتر آموزش هاي كاردانش وزارت آموزش و پرورش
پوشش كامل هنرستان ها در مناطق مختلف كشور از دستاوردهاي انقلاب است
۱۴ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳:۲۲
کد خبر:
82412896
اراك - ايرنا - مديركل دفتر آموزش هاي كاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: پوشش 100 در صدي هنرستان هاي فني و حرفه اي و كار و دانش در مناطق مختلف كشور، از دستاوردهاي انقلاب اسلامي در زمينه افزايش مهارت و كارآفريني در بين جوانان و نوجوانان است.