۱۶ بهمن ۱۳۹۵، ۹:۰۵
کد خبر: 82414670
T T
۰ نفر

كشف تشعشعات مرگبار در نیروگاه اتمی فوكوشیما

۱۶ بهمن ۱۳۹۵، ۹:۰۵
کد خبر: 82414670
كشف تشعشعات مرگبار در نیروگاه اتمی فوكوشیما

پكن - ایرنا - شركت عامل برق الكتریك ژاپن موسوم به «تپكو» روز شنبه و در پی تحقیقات گسترده در نیروگاه اتمی آسیب دیده فوكوشیما، از كشف تشعشعات هسته ای مرگبار در این نیروگاه خبر داد.

به گزارش ایرنا، تپكو تلاش گسترده ای را برای پاكسازی این نیروگاه در هفته های اخیر آغاز كرده اما اولین بار است از چنین موضوعی خبر می دهد.
این خبر می تواند باعث هراس شمار زیادی از ساكنان ایالت فوكوشیما شود كه در سال ۲۰۱۱ میلادی پس از آسیب دیدن جدی این نیروگاه بر اثر زمین لرزه قدرتمند و سونامی بعد از آن، از منطقه متواری شدند و از میان ۱۶۰ هزار نفر آنان فقط ۱۳ درصد تاكنون حاضر به بازگشت شده‌اند.
بر اساس اعلام تپكو میزان تشعشعات هسته ای از راكتور شماره 2 كه به راكتور شماره یك نیز سرایت كرده است در بالاترین میزان به ۵۳۰ سیورت ( sievert ) در هر ساعت می رسد.
روزنامه ژاپن تایمز نیز امروز به نقل از شركت مذكور اعلام كرد كه این میزان تشعشعات بسیار خطرناك است و با این حساب اگر كسی در معرض پرتوافكنی قرار گیرد فورا جان خود را از دست خواهد داد.
سال ۲۰۱۱ میلادی بر اثر زمین لرزه و سونامی در فوكوشیما سه راكتور این نیروگاه دچار ذوب شد و از آ‌ن زمان این بالاترین میزان پرتوافكنی در نیروگاه به حساب می آید.
تپكو كه تنها چند روز پیش از كشف میله های سوخت هسته ای ذوب شده در همین نیروگاه خبر داده و بسیار امیدوار به پاكسازی بود حالا از وجود این تابش های اتمی ابراز نگرانی كرده و كار را بسیار دشوار دانسته است.
این شركت كه كارگزار نیروگاه مذكور به حساب می آید در گزارش امروز خود آورده است برای پاكسازی نیروگاه به بیش از یك دهه زمان و ۱۹۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز است.
دانشمندان و مهندسان هسته ای ژاپن تاكنون فقط از آلودگی اتمی تا میزان ۷۳ سیورت در ساعت خبر داده بودند و این میزان پرتوافكنی مرگبار بسیار آنها را پریشان كرده است و به گفته آنها باعث خواهد شد تا مردم رغبتی به بازگشت به زادگاه و محل سكونت خود نداشته باشند.
دانشمندان می گویند زمانی كه تشعشعات بالای چهار سیورت باشد باعث مرگ می شود، اگر بالای یك سیورت باشد باعث ریزش مو می شود و خطر ابتلا به سرطان را در پی دارد.
زمین لرزه 8.8 ریشتری فوكوشیما، آخرین زلزله پرقدرت و مخربی بود كه در ماه مارس سال 2011 میلادی به وقوع پیوست.
بر اثر این حادثه طبیعی كه حدود 2 دقیقه ادامه داشت، بیش از 20 هزار نفر جان خود را از دست دادند.
فاجعه اتمی ژاپن بدترین مصیب اتمی پس از چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ میلادی به حساب می آید كه در جریان آن سه راكتور فوكوشیما دچار آسیب جدی شد.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی