۱۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۸:۴۶
کد خبر: 82415774
T T
۰ نفر
افزایش تعداد موسسه های ایرانی در رتبه بندی وبومتریكس

تهران- ایرنا- ویرایش ماه ژانویه نظام رتبه‌بندی«وبومتریكس» در سال 2017 نشان می دهد كه 605 موسسه ایرانی در فهرست 20 هزار موسسه‌ برتر این نظام قرار گرفته‌اند.

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداك)، بر اساس ویرایش ژانویه نظام رتبه‌بندی «وبومتریكس» در سال 2017، «دانشگاه علوم پزشكی تهران» برترین دانشگاه ایرانی است كه در این فهرست رتبۀ 478 جهانی و رتبۀ نخست ملی را به دست آورده است.
بر همین اساس، دانشگاه علوم پزشكی تهران رتبه نخست را در كشور به خود اختصاص داده است و دانشگاه‌های تهران، صنعتی‌شریف، صنعتی امیركبیر، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان، علم و صنعت، فردوسی مشهد، شیراز، و علوم پزشكی شهیدبهشتی در رتبه‌های ملی دوم تا دهم قرار گرفته‌اند.
حجم اطلاعات موجود روی وب، رویت‌پذیری، فایل‌های غنی و تاثیر بر پیشرفت‌های علمی شاخص‌هایی هستند كه «وبومتریكس» از آنها برای ارزیابی وبگاه دانشگاه‌ها استفاده می‌كند. پشتیبانی از دسترسی آزاد، دسترسی الكترونیكی به انتشارات علمی و دسترسی به سایر منابع دانشگاهی از نخستین اهداف این نظام رتبه‌بندی است.
رتبه‌بندی وبومتریكس در سال 2004 توسط آزمایشگاه سایبرمتریك (CINDOC) واحدی از انجمن ملی تحقیقات اسپانیا (CSIC) به منظور رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی دنیا ارائه شده و متشكل از یك پایگاه داده شامل بیش از بیست‌هزار دانشگاه و مركز تحقیقاتی است.
این رتبه‌بندی بر اساس شاخصی مركب از 4 پارامتر تهیه شده است كه شاخص‌های آن به مرور زمان اصلاح و به روز می‌شود.
وبومتریكس هر ساله در بهمن‌ماه و مردادماه به روز می‌شود و یك مقیاس وب برای دانشگاه‌ها و مراكز تحقیقاتی فراهم آورده است و میزان فعالیت علمی وب‌سایت‌های آموزشی را به‌صورت دوره‌ای نشان می‌دهد.
درحقیقت هدف از این رتبه بندی نشان دادن میزان توجه موسسات به نشر الكترونیكی است و موسسات و دانشگاه‌هایی دارای رتبه بهتری هستند كه اهمیت بیشتری به این مساله می‌دهند.
علمی ** 1836 **
دریافت كننده: یوسف درویشی* انتشار: زهره محتشمی پور
۰ نفر