۱۸ بهمن ۱۳۹۵، ۸:۲۱
کد خبر: 82417652
T T
۰ نفر
مقام مسئول: توليد آب از آب شيرين كن ها به يك ميليون مترمكعب در روز مي رسد

تهران- ايرنا- مديركل دفتر تجهيز منابع مالي شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور گفت: اكنون ظرفيت نمك زدايي از آب هاي شور و لب شور در كشور 450هزار مترمكعب در شبانه روز است كه به بهره برداري رسيده يا در حال ساخت است و مطابق برنامه ريزي ها، اين ظرفيت تا پايان برنامه ششم به روزانه يك ميليون مترمكعب خواهد رسيد.

«حميدرضا كشفي» روز دوشنبه در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا،نمك زدايي و شيرين سازي آب از درياها و آب هاي لب شور را از جمله سياست هاي وزارت نيرو براي تامين آب شرب و آب مورد نياز صنايع اعلام كرد.
اين مقام مسئول با اشاره به اينكه اين ظرفيت در مقايسه با ظرفيت مورد استفاده در كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس و درياي عمان بسيار ناچيز است، افزود: براي تامين آب شرب و رفع تنش آبي در مسيري به طول 100 كيلومتر از حاشيه جنوبي استان هاي جنوبي كشور يعني سيستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان برنامه ريزي شده است.
كشفي يادآور شد: هم اينك همه جزاير جنوبي كشور از جمله كيش، قشم، هرمز، تنب هاي كوچك و بزرگ كه برخي از آنها تا چند سال پيش با استفاده از لنج و صرف هزينه هاي سنگين آبرساني مي شدند، از آب شيرين كن برخوردارند.
وي اضافه كرد: همه اين طرح ها و پروژه ها، بدون سرمايه گذاري اوليه، با حضور و استفاده از توان و سرمايه بخش خصوصي و در قالب قراردادهاي بي. او. او (BOO) (ساخت، تملك و بهره برداري) در حال اجراست و دولت آب توليد شده را به صورت تضميني خريداري مي كند كه البته بسته به منطقه، قيمت آن متفاوت است.
مديركل دفتر تجهيز منابع مالي آبفاي كشور خاطرنشان كرد: به دليل استقبال بخش خصوصي از اين طرح ها، قيمت خريد آب هر روز در حال كاهش است و دولت با ايجاد رديفي در بودجه، خريد تضميني آب و پساب را از اين محل تضمين كرده است.
به گفته كشفي، رديف هاي در نظر گرفته شده در دو قالب جاري (براي خريد آب) و عمراني (براي توسعه طرح ها) است كه امسال رديف اجرايي بيش از 50 درصد و نزديك به يك هزار ميليارد ريال تخصيص داشته، اما 800 ميليارد ريال ديگر هنوز تخصيص نيافته است.
كشفي يادآوري كرد: در استان هاي شمالي مازندران، گيلان و گلستان، در بيشتر سيستم هاي تصفيه و نمك زدايي از آب هاي لب شور استفاده شده و در اختيار روستاييان قرار گرفته كه حجم آن كمتر از 10 هزار متر مكعب در روز است.
به گفته اين مقام مسئول، به دليل محصور بودن درياچه خزر و مشكلات زيست محيطي آن و لزوم رعايت پروتكل هاي اين دريا و اينكه پساب توليدي نيز بايد وارد دريا شود، تصفيه و نمك زدايي آب دريا در اين مناطق كمتر مورد توجه قرار گرفته است.

** شيرين سازي آب براي استفاده صنايع
وي در ادامه با اشاره به طرح هاي بزرگ شيرين سازي آب و انتقال آن به استان هاي كرمان و يزد، گفت: متولي اين طرح ها بخش خصوصي است كه در دو بخش تاسيسات نمك زدايي و خطوط انتقال آب فعاليت مي كند و آب توليدي فقط به قصد فروش به صنايع (و نه شرب) توليد مي شود.
كشفي خاطرنشان كرد: رفع مشكل آب شرب در استان هاي خراسان رضوي، كرمان، سيستان و بلوچستان و ... به اين طريق و انتقال آب از خليج فارس و درياي عمان، نيازمند سرمايه گذاري زياد است و مشكل اصلي در اين زمينه پرداخت نشدن اعتبارها توسط بانك ها و درخواست وثيقه هاي سنگين است.
وي اظهار داشت: تا امروز همه سرمايه گذاراني كه به اين عرصه ورود كرده اند ايراني بوده و بخش خصوصي خارجي حضور نداشته است.
مديركل دفتر تجهيز منابع مالي آبفاي كشور با اشاره به محدود بودن فناوري شيرين سازي آب و در انحصاربودن چند كشور، اهداف اصلي در توسعه اين طرح ها را ارزان شدن فرآيند بهره برداري، انعقاد قرارداد با شركت هاي ايراني و بومي سازي تجهيزات و شيوه هاي بهره برداري برشمرد.
وي گفت: با ارتباط هاي ايجاد شده بين صنعت و دانشگاه ها، دستيابي به اهداف ياد شده در آينده نزديك دور از انتظار نخواهد بود.
به گزارش ايرنا، پيشتر «حميد چيت چيان» وزير نيرو در گفت وگويي اظهار كرده بود، طرح ها و پروژه هاي شيرين سازي آب دريا در كشور بويژه از خليج فارس و درياي عمان در دست اجراست.
وي به طرح انتقال آب شيرين سازي شده از درياهاي جنوب به استان هاي يزد و كرمان اشاره كرد كه اكنون در دست اجراست و افزود: مطابق اين طرح ها، روزانه 500 هزار مترمكعب آب به اين دو استان منتقل خواهد شد.
همچنين «رحيم ميداني» معاون آب و آبفاي وزرات نيرو بيان كرده بود، تامين آب از طريق آب شيرين كن ها بين 30 تا 60 هزار ريال در هر مترمكعب هزينه بر است.
وي بطور نمونه با اشاره به مشكلات تامين آب شرب در شهرهاي جنوبي استان فارس، گفت: وزارت نيرو به اين نتيجه رسيده است كه تامين آب از طريق آب شيرين كن ها در اين مناطق توجيه اقتصادي دارد و فراخوان آن در اوايل سال آينده اعلام خواهد شد.
ميداني با اشاره به اين كه ساخت و بهره برداري از آب شيرين كن ها تابعي از تقاضا است، افزود: بطور نمونه قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء (ع) براي توليد همزمان آب و برق از طريق آب شيرين كن ها به ظرفيت يك ميليارد مترمكعب اعلام آمادگي كرده است، اما پيش از هر چيز بايد تقاضا براي آن وجود داشته باشد.
معاون وزير نيرو گفت: اكنون شيرين سازي آب بيشتر در سواحل درياي عمان انجام مي شود، زيرا شوري آب آن در مقايسه با خليج فارس 10 هزار واحد كمتر بوده و گردش آب در آن نيز سريعتر از خليج فارس انجام مي شود.
همچنين معاون مديركل دفتر برنامه ريزي كلان آب و آبفاي وزارت نيرو در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار كرده بود، كشورهاي حاشيه خليج فارس و درياي عمان تاكنون سهم بالايي از انتقال آب شيرين سازي شده اين اكوسيستم هاي آبي را به خود اختصاص داده اند، اما سهم ايران فقط دو درصد است.
به گفته «هدايت فهمي»، اين مهم جزو حقابه هاي كشور است كه بايد هر چه زودتر پيگيري شود، زيرا شايد در سال هاي آينده با سختگيرانه تر شدن قوانين و مقررات بين المللي نتوان اين كار را انجام داد.
اقتصام ** 3065 **1561** خبرنگار: محمد ملك دار ** انتشاردهنده:مژگان توانا
اطلاع از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان در كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
۰ نفر