۱۸ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳:۴۹
کد خبر: 82418307
T T
۰ نفر
74 هزار تن آهن اسفنجی در كارخانه فولاد چهارمحال و بختیاری تولید شد

شهركرد- ایرنا- مدیرعامل مجتمع فولاد مباركه گفت: از زمان راه اندازی كارخانه فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری در آبان ماه امسال تاكنون 74 هزار تن آهن اسفنجی در این كارخانه تولید شده است.

به گزارش ایرنا، بهرام سبحانی روز دوشنبه در جمع مدیران و كاركنان كارخانه فولاد مباركه اصفهان و فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری اظهار كرد: طی این مدت 140 هزار تن گندله (مواد اولیه)، وارد كارخانه فولاد و به آهن اسفنجی تبدیل شده است.
به گفته وی، هم اینك پیمانكار طرح فولادسازی كارخانه سفید دشت در حال اجرای عملیات ساخت است كه از آبان ماه امسال تاكنون طرح فولادسازی 2.46 درصد پیشرفت فیزیكی داشته است.
مدیرعامل فولاد مباركه اصفهان با بیان اینكه عملیات اجرایی كارخانه فولاد چهارمحال و بختیاری (سفید دشت) از سال 86 در این استان آغاز شد، افزود: مرحله نخست طرح كه مرحله احیا است (تبدیل گندله به آهن اسفنجی) با ظرفیت تولید 800 هزار تن آبان ماه امسال بهره برداری شد.
وی افزود: 65 درصد سهام این واحد تولیدی از سوی فولاد مباركه و 35 درصد مابقی را سازمان ایمیدرو خریداری و سرمایه گذاری كرده است.
به گفته وی، هفت هزار و 500 میلیارد ریال از سوی فولاد مباركه در این طرح سرمایه گذاری شده است.
سبحانی با بیان اینكه هم اینك مرحله فولادسازی (تبدیل آهن اسفنجی به اسلب) 42.5 درصد پیشرفت فیزیكی دارد، تصریح كرد: یكهزار و 200 میلیارد ریال و 19 میلیون یورو در این مرحله سرمایه گذاری شده است.
وی با بیان اینكه اگر كارخانه فولاد چهارمحال و بختیاری مشكل تامین آب نداشت در پایان سال 94 بهره برداری شده بود، تصریح كرد: سرمایه گذاران انتظار همراهی و رفع مشكلات زیرساختی از سوی مسئولان چهارمحال و بختیاری را دارند.
مدیرعامل فولاد مباركه ادامه داد: سرمایه گذار نیاز به امنیت سرمایه گذاری و فراهم بودن بستر و فرهنگ سرمایه گذاری در هر منطقه دارد.
سبحانی افزود: جذب سرمایه گذاری الزاما نباید سرمایه گذاری خارجی باشد، بلكه توان جذب خرده سرمایه های داخلی به عنوان سهامی عام نیز اقدامی بزرگ و فرهنگی است.
به گفته وی در مناطق كمتر توسعه یافته برای توسعه صنعت، رونق تولید و اشتغال مردم و مسئولان باید از سرمایه گذاران حمایت كنند.
وی با اشاره به بروز برخی بد اخلاقی ها از سوی كارگران مرحله ساخت فولادسازی سفیددشت و مزاحمت های این افراد برای كاركنان فعلی كارخانه گفت: اشتغال الزاما به معنی استخدام نیست و این افراد می توانند در فعالیت های جنبی و غیر مستقیم پایین دستی كارخانه مشغول بكار شوند.
وی تصریح كرد: شرایط فعلی باید با كمك مسئولان منطقه با امر فرهنگ سازی و شفاف سازی رفع شود.
بنابراین گزارش، در چند ماه اخیر كارگران عملیات ساخت و ساز مجتمع فولاد با ایجاد هرج و مرج و اغتشاش مشكلات امنیتی، نظم كارخانه را برهم زده و موجبات نگرانی كاركنان این كارخانه را ایجاد كرده اند.
مجموعه فولاد چهارمحال و بختیاری شامل فاز احیا (تبدیل گندله آهن به آهن اسفنجی) و فاز فولاد سازی (تبدیل آهن اسفنجی به اسلب) و فاز تولید (شمش فولادی) در 422 هكتار و با زیربنای 250 هكتار، زمینه اشتغال مستقیم برای 120 نفر در مرحله اول و 800 نفر را به صورت غیرمستقیم فراهم كرده است.
طرح توسعه فولاد در سفر رییس جمهوری در سال 93 به چهارمحال و بختیاری، ایجاد بخش تولید ورق (نورد سرد و گرم) نیز برای این طرح در نظر گرفته شد.
مجتمع فولاد چهارمحال و بختیاری در سفید دشت در حدود 30 كیلومتری شهركرد واقع است.
خبرنگار: نرگس كریمی** انتشاردهنده:جهانبخش صفری دهكردی
7361/6021
۰ نفر