۱۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۱۴
کد خبر: 82419685
T T
۰ نفر

19 بهمن و روزي به نام نيروي هوايي

۱۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۱۴
کد خبر: 82419685
19 بهمن و روزي به نام نيروي هوايي

دزفول - ايرنا - 19 بهمن يادآور حماسه اي است كه پرسنل غيور نيروي هوايي در سال 1357 خلق كردند ، در اين روز جمعي از همافران نيروي هوايي ارتش در مدرسه علوي با امام خميني(ره) ديدار و با برگزاري رژه نظامي با رهبر كبير انقلاب بيعت كردند.

به گزارش ايرنا بيعت تاريخي همافران نيروي هوايي با رهبر كبير انقلاب اسلامي در 19 بهمن سال 1357 شكننده ترين ضربه بر پيكر رژيم شاهنشاهي پهلوي بود كه سقوط اين رژيم را شتاب بخشيد.
پرسنل نيروي هوايي پس از بيعت با معمار كبير انقلاب اسلامي در بهمن 57 ، دوشادوش ملت بزرگ ايران در صحنه هاي مختلف انقلاب حضور چشمگير و اثرگذاري داشته و حماسه آفريني كردند ، حماسه اي كه اوج آن اقتدار نيروي هوايي در هشت سال دفاع مقدس در مقابل دشمن متجاوز بعثي متجلي شد.
اينك با گذشت 38 سال از پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي ايران پرسنل نيروي هوايي و نيز خلبانان تيز پرواز اين نيرو گوش به فرمان فرمانده معظم كل قوا بيش از پيش آماده هرگونه جانفشاني در راه ميهن اسلامي هستند.
جانشين فرمانده پايگاه وحدتي دزفول در خصوص نقش نيروي هوايي در پيروزي انقلاب و همراهي با نهضت مردمي امام خميني (ره) گفت:ماه بهمن براي مردم ايران يادآور ايام خاطره انگيزي است، يادبود حيات دوباره ملت ايران و خواستگاه ارزش هاي اسلامي است. اين ماه براي نيروي هوايي ارتش از اهميت دوچنداني برخوردار است زيرا يكي از تاريخي ترين اقدامات كاركنان اين نيرو در 19 بهمن ماه رقم خورد.
سرهنگ خلبان يحيي كريمي در گفت و گو با روابط عمومي نيروي هوايي افزود:در اين روز تاريخي كاركنان نيروي هوايي با بصيرت خود به صفوف فشرده انقلابيون در مبازره عليه رژيم ستمشاهي پيوستند و با بيعت تاريخي خود با امام خميني (ره) نقطه عطفي در تاريخ نيروي هوايي ارتش و ايران اسلامي به وجود آورند.
وي گفت:نيروي هوايي در تمام طول تاريخ تاسيس خود بدليل نوع كار و تخصصي كه در اين نيرو وجود دارد همواره پرسنل آن با علم و دانش مانوس بوده اند؛ اين عمومي بودن علم در بين كاركنان نيروي هوايي باعث آن شد كه درك آنها از اتفاقاتي كه در جامعه و اطرافشان در حال وقوع بود بيش از سايرين باشد و بهتر از ديگران بتوانند پيام انقلاب اسلامي و ژرفاي كلام حضرت امام خميني را درك كنند.
سرهنگ خلبان كريمي گفت:كاركنان نيروي هوايي در روز 19 بهمن با حضور در مدرسه علوي بيعتي تاريخي با امام خميني(ره) كردند و اين حركت پايه هاي نظام ستمشاهي را متزلزل كرد چراكه همگان ديدند نيرويي كه بيشترين توجه از جانب شاه به آن بود پيش از همه قوا با انقلاب و مردم همراه شده است و همين بود كه به فاصله 3 روز پس از اين حركت كاركنان نيروي هوايي انقلاب اسلامي پيروز شد.
وي به رشادت خلبانان تيزپرواز نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در هشت سال دفاع مقدس نيز اشاره كرد و گفت:در ميان بهت تمام مفسران سياسي و نظامي جهان ، در ماه هاي ابتدايي جنگ به غير از دفاع خياباني مردم در شهرهاي مرزنشين، فقط نيروي هوايي ارتش ايران بود كه همچون عقابي تيزچنگ در دفاع از آسمان و دريا بهترين و موثرترين عمليات ها را انجام داد و اينها همه از روحيه خودباوري و ايمان قلبي كاركنان فني و كادر پروازي اين نيرو نشأت گرفته بود كه با عمل به دستورات مدبرانه امام راحل (ره) توانستند توطئه هاي دشمنان را نقش بر آب كنند و در اين ميان تقديم 250 شهيد خلبان كه 61 نفر از آنها به درجه مفقودالاثري نائل آمده اند برگ زريني در تاريخ اين نيرو است.
وي اظهار كرد:بعد از گذشت تنها يك روز پس از آغاز جنگ تحميلي، عمليات كمان 99 با حضور 140 فروند هواپيماي شكاري و بمب افكن آغاز شد و با تهاجم همه جانبه به اماكن نظامي و اقتصادي سيلي محكمي به دشمن متخاصم زده شد.يكي ديگر از عمليات هاي موفق نيروي هوايي عملياتي سياسي نظامي براي ناامن كردن شهر بغداد بود كه صدام براي برگزاري كنفرانس سران عدم تعهد، ديوار پدافتدي بسيار مستحكمي در اين شهر برپا كرده بود ولي دلاور شهيد عباس دوران با نثار جان خود توانست نقشه هاي دشمن را نقش بر آب كند و موجبات شكست سياسي نظامي دشمن را فراهم آورد.
جانشين فرمانده پايگاه چهارم شكاري دزفول افزود: كاركنان فني نيروي هوايي پس از پايان جنگ تحميلي همدوش با ساير دانشمندان كشور با قدم برداشتن در مسير خودكفايي به نهضت قطعه سازي روي آورند و اكنون به جايي رسيده ايم كه در امر هواپيما سازي موفق به ساخت هواپيماي صاعقه شديم به گونه اي كه هم اكنون يك اسكادران از جنگنده شكاري صاعقه در يكي از يگان هاي عملياتي نهاجا به امر دفاع از حريم هوايي ايران مشغول است.
سرهنگ خلبان كريمي گفت:آنچه كه بعد از انقلاب اسلامي رخ داد تحت شديدترين تحريم ها قرار گرفتن نيروي هوايي بود كه به نوعي از نيروي هوايي بعنوان اولين سازماني كه تحت تحريم قرار گرفت ياد مي شود، اما همين نيروي هوايي كه تحريم شده بود پس از شروع جنگ تحميلي اولين پاسخ را در كمتر از 2 ساعت به حمله متجاوزان بعثي داد و در روز اول مهر نيز با بيش از 140 فروند جنگنده در عمق خاك عراق عمليات انجام داد.اين موضوع بيانگر آن است كه نيروي هوايي توانست تحريم ها را در هم بشكند و خودكفا شود.
به گفته وي در امر آموزش نيز انحصار آموزش خلباني كه قبل از انقلاب در كشور آمريكا انجام مي گرفت شكست و به فاصله اندكي پس از انقلاب اولين گروه از خلبانان ايراني در داخل كشور آموزش ديدند و به جمع خلبانان عملياتي نهاجا پيوستند.
امروز نيز آموزش ها به شكلي پيشرفته تر از سابق با استفاده از تجربه دوران دفاع مقدس چه در زمينه آموزش خلباني و چه پرسنل فني در حال انجام است و به اذعان بسياري از بازديدكنندگان داخلي و خارجي آموزش ها در نيروي هوايي ارتش از بالاترين استانداردهاي لازم برخوردار است.
تاريخ ساخت پايگاه چهارم شكاري دزفول به سال 1336 باز مي گردد و اين پايگاه در سال 1340 به طور رسمي تحويل نيروي هوايي شد. پايگاه مذكور بعدها به نام وحدتي نام گذاري شد.
نخستين هواپيماهاي سازماني اين پايگاه ، جنگنده هاي F-84 تاندرجت بودند كه در سال 1338 باند پروازي را لمس كرده و هم اكنون نيز يك فروند از آن ها بر سر در پايگاه هوايي به يادگار مانده است.
در حال حاضر نيز پايگاه چهارم شكاري وحدتي دزفول با انجام ماموريت هاي محوله در نقاط جنوب غربي كشور وظيفه حفظ آسمان منطقه خوزستان و انجام بخشي از پروازهاي آموزش پشرفته خلبانان را در قالب سه گردان پروازي رزمي ، رزمي/آموزشي (CCTS) و آموزشي پيشرفته (UPT) به انجام مي رساند.
6068
خبرنگار و انتشار: محمدعلي فريدپناه