۱۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱۶:۳۳
کد خبر: 82420438
T T
۰ نفر
یك كارگردان: مشهد قطب تئاتر ایران بعد از تهران است

مشهد- ایرنا- یك كارگردان تئاتر گفت: امروز تئاتر خراسان رضوی به واسطه حضور رسانه ها و تلاش فعالان این عرصه از جایگاه بسیار ارزشمندی برخوردار است بطوری كه توانسته مشهد را به عنوان قطب تئاتر ایران بعد از تهران مطرح نماید.

حامد امانپور روز سه شنبه طی نشستی در ایرنا با هدف معرفی و بررسی یكی از آخرین آثار فاخر تئاتر در مشهد افزود: بسیاری از اهالی تئاتر تهران به صورت جدی آثاری نمایش مشهد را رصد می كنند.
وی گفت: این موضوع نشانگر اهمیت بالای اجراهای نمایش در خراسان رضوی به ویژه شهر مشهد است.

* تغییر نگرش برای اجرای نمایشهای بزرگ و پرمخاطب دنیا در مشهد
كارگردان نمایش 'سه خواهر' اثر نویسنده روس آنتوان چخوف، همچنین گفت: در سالهای اخیر تغییر نگرشی ارزشمند در تئاتر مشهد بوجود آمده تا بتوان نمایشنامه های بزرگ و پرمخاطب دنیا را در این كلانشهر اجرا و مردم را به چنین آثاری نزدیك كرد.
امانپور بر نیاز تئاتر مشهد به آثار كمدی و طنز نیز تاكید و بیان كرد: با این وجود لازم است بازیگران و تماشاگران با آثار نویسندگان و نمایشنامه نویسان بزرگ دنیا آشنا شوند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال می توان گفت با آثار چخوف پایه های نمایش نامه نویسی مدرن پایه گذاری شده بنابراین به نظر می رسد این نویسنده روس تاثیرات بسیار زیادی در طول تاریخ تئاتر دنیا داشته است.
این مدرس تئاتر گفت: بسیاری از آثار كنونی تئاتر توسط مدیران توصیه می شوند و همین موضوع آفتی جدی برای حوزه تئاتر است.
وی افزود: كارگردانی اخیر و اجرای نمایش سه خواهر اثر چخوف در مشهد می تواند جریان جدید و تحولی نوین را در عرصه تئاتر خراسان رضوی ایجاد كند.
امانپور ادامه داد: زنده یاد استاد رضا علوی سالهای گذشته در مشهد یكی از آثار چخوف را اجرا كرد، نمایش سه خواهر نیز در سال 1356 توسط خانم اسكویی برای نخستین بار در تهران روی صحنه رفت و توانست مخاطبان بسیاری جذب كند.
وی گفت: هم اینك نیز این تئاتر به عنوان یكی از آثار فاخر هنر نمایش از سوی 'گروه تئاتر نیمكت' در این شهر روی صحنه می رود.
كارگردان نمایش 'سه خواهر' افزود: در این نمایش زندگی، مرگ و آروز جریان دارد و بر همین اساس اجرای آن می تواند ارتباط مناسبی با مردم برقرار كند.
وی ادامه داد: گروه نمایشی نیمكت با 15 سال سابقه فعالیت، پیش از نمایش سه خواهر تاكنون 30 اثر اجرا كرده و به بالندگی ارزشمندی دست یافته است.

* نمایش سه خواهر رویكردی برای اجراهای بهتر
یكی از بازیگران برجسته تئاتر مشهد نیز در نشست ایرنا گفت: از سال 1367 وارد عرصه بازیگری تئاتر شده ام اما سه خواهر نخستین كار از یك نویسنده خارجی آن هم چخوف است كه بازی می كنم.
علیرضا رواندل افزود: گروه اجرای نمایش سه خواهر در مشهد مجموعه ای كاملا حرفه ای است و تولید آن در این شهر از رویكردهای بسیار ارزشمندی است كه می تواند شرایط را برای اجراهای بهتر فراهم كند.
وی ادامه داد: گروهی 40 نفره به مدت چهار ماه بطور مداوم تمرین و خود را برای اجرای نمایش سه خواهر در مشهد آماده كردند.
این بازیگر تئاتر گفت: سه خواهر نمایش از هم پاشیدگی نظام اشرافیت است كه می تواند به خوبی این موضوع را به نمایش بگذارد.

* نمایش سه خواهر در شهرهای مسكو و پاریس
تهیه كننده نمایش سه خواهر نیز در ادامه نشست ایرنا در مشهد گفت: فعالیت در عرصه تئاتر بسیار دشوار است ولی امیدوارم نمایش سه خواهر كه جزو آثار فاخر محسوب می شود دستاوردهای ارزشمندی را برای تئاتر خراسان و مشهد در پی داشته باشد.
میثم رضوانی افزود: در صدد هستیم اجرای نمایش سه خواهر بعد از مشهد در مسكو پایتخت روسیه و پاریس پایتخت فرانسه نیز صورت گیرد و بطور قطع می تواند به عنوان یكی از آثار بین المللی تئاتر ایران نامدار شود.
وی ادامه داد: هماهنگی لازم برای حضور این اثر در 'جشنواره چخوف' نیز انجام شده تا به عنوان نماینده ای ارزشمند از هنر تئاتر ایران در آن جشنواره خارجی مطرح شود.
تهیه كننده نمایش سه خواهر گفت: بخاطر محدودیتهای مالی و شرایط خاص شهر مشهد تاكنون فضا برای تبلیغات شهری نمایش سه خواهر فراهم نشده ولی امیدواریم این موضوع طی روزهای آتی محقق شود.
وی افزود: استقبال مردم می تواند زمینه ای مناسب را برای رشد و توسعه آثار فاخر در شهر مشهد فراهم كند.

* نمایش سه خواهر فصل نوینی در عرصه تئاتر مشهد
یكی از بازیگران نمایش سه خواهر نیز در نشست ایرنا در مشهد گفت: بازی در نمایشی كه توسط چخوف نوشته شده می تواند برای هر بازیگر تئاتر تجربه ارزشمندی باشد.
سحر رضوانی افزود: برای نخستین بار در نمایشی با كارگردانی حامد امانپور به عنوان بازیگر به ایفای نقش می پردازم.
وی ادامه داد: گروهی كه در نمایش سه خواهر ایفای نقش می كنند بسیار حرفه ای هستند و قطعا می توانند فصل نوینی را در عرصه تئاتر مشهد رقم بزنند.
نمایش سه خواهر از امروز 19 بهمن ساعت 19 در سالن اصلی تئاتر شهر مشهد روی صحنه خواهد رفت.
در این نمایش به كارگردانی حامد امانپور و تهیه كنندگی میثم رضوانی 'منیره آلاداغي، تارخ اردشیري، مهسا اكبرپور، سعید توكلي، محمدحسن توكلي، امیرحسین رحیمي، سحر رضواني، علیرضا رواندل، محبوبه سلطاني، مهران سلیماني پاك، ساناز شاملو، حسین شیباني، رضا عرفاني، حسین عماري، پویا غازي و نینا گودرزي' بازی می كنند.
خبرنگار: توحید آرش نیا **انتشاردهنده: حسین كریم زاده
7498/1858
۰ نفر