۱۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱۷:۲۳
کد خبر: 82420513
T T
۰ نفر
نامگذاري خيابانها و معابر دزفول تنها با اسامي فارسي

دزفول - ايرنا - معاون سياسي و اجتماعي فرمانداري ويژه دزفول و دبير شوراي نامگذاري اين شهرستان گفت:طبق دستورالعمل وزارت كشور از اين پس خيابانها و معابر اين شهر تنها با اسامي فارسي نامگذاري مي شوند.

به گزارش ايرنا امير عيسي زاده روز سه شنبه در نخستين نشست شوراي نامگذاري خيابانها و معابر دزفول در سالن جلسات فرمانداري افزود:بر اساس مصوبه شوراي نامگذاري وزارت كشور ، شوراي نامگذاري شامل يك فرد متخصص زبان و ادبيات فارسي ، كارشناس جغرافيا و چند كارشناس ديگر تشكيل شده و خيابانها ، معابر ، كوچه ها ،جاده هاي خروجي،كوه ها ،كوهپايه ها ، رودخانه و ديگر مكان ها كه فاقد نام مي باشند نامگذاري شده و در تقسيمات كشوري از اين نامگذاري ها استفاده خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه نامگذاري ها در كميته ويژه اي بررسي و تاييد خواهند شد گفت:شوراي شهر دزفول در مورخه 24 آذرماه تعدادي از خيابانهاي بدون نام دزفول را مشخص و نام هاي پيشنهادي را ارائه داده است كه در اين شورا مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
دبير شوراي نامگذاري دزفول اضافه كرد:در شوراي شهر خيابان حد فاصل پيام 21 و پارك رسالت دزفول به نام محمد نامگذاري و پيشنهاد شده است كه در اين شورا اين موضوع بررسي مي شود.
وي با اشاره به قوانين وزارت كشور در خصوص نامگذاري خيابانها و معابر شهري گفت:حفظ هويت و جنبه هاي تاريخي مورد تاكيد وزارت كشور مي باشد ضمن اينكه نامگذاري هايي كه صورت مي گيرد بايد به تقويت حاكميت ملي منجر شود و از واژگان فارسي در نامگذاري ها استفاده شود .
وي افزود:طبق اين مصوبه از انتخاب نام و اشخاص و افراد جز در موارد خاص نبايد استفاده شود ضمن اينكه نبايد در نامگذاري ها از اعداد استفاده نشود.
فرماندار دزفول نيز در اين نشست گفت:نامگذاري خيابانها ، كوچه ها و معابر دزفول به نام شهدا اقدام ارزشمند و ماندگاري در راستاي زنده نگه داشتن نام و ياد شهداست.
حبيب الله آصفي با تاكيد بر اينكه در نامگذاري خيابانهاي دزفول از فرهيختگان و دانشمندان و ادباي دزفولي نيز استفاده شود گفت: شاعران و فرهيختگان بسياري در دزفول وجود دارد كه نامي از آنها در نامگذاري شهري نيامده و بايد به اين امر توجه شود.
وي بر نقش تاريخي اسامي كه در دزفول نامگذاري مي شوند نيز تاكيد كرد و افزود:در صورت مشاركت خيرين در بهسازي و زيبا سازي معابر و ساباط ها در دزفول مي توان اسامي برخي معابر و ساباط ها را كه توسط اين افراد خير بهسازي شده به نام آنان نامگذاري كرد.
فرماندار دزفول ميراث،كشاورزي و گردشگري را محور ادارات دانست و گفت:قمش هاي دزفول از جمله ميراث ارزشمند و بي نظير شهرستان دزفول هستند كه در نامگذاري ها بايد به آنها توجه كرد .
وي همچنين خواستار تهيه نقشه اي با اسامي قديم خيابانهاي دزفول شد تا ضمن توجه به شناسنامه تاريخي شهر اين نقشه ثبت ملي شود.
عظيم سرافراز رئيس شوراي اسلامي شهرستان دزفول نيز در اين نشست گفت:پيش از اين درخواست تغيير نام و يا نامگذاري خيابانهاي بدون نام توسط ادارات و يا ستادهاي مردمي به شهرداري ارسال مي شد و در كميسيون فرهنگي شوراي شهر مورد بررسي و تصويب قرار مي گرفت.
وي افزود:در اين كميسيون نيز كه با حضور نمايندگان اداره ها و نهادهاي مختلف و متخصصان امر برگزار مي شد موضوع بررسي و نام پيشنهادي در صحن علني شورا تصويب مي شد و در نهايت به تاييد فرمانداري مي رسيد.
وي با اشاره به اينكه تاكنون 99 درصد خيابانها و كوچه هاي نامگذاري شده از سوي شوراي اسلامي شهر توسط فرمانداري تاييد شده است گفت:تلاش بر اين بوده اسامي قديمي در دزفول باقي بمانند ضمن اينكه در شوراي دوره دوم نيز اولويت با نامگذاري نام شهدا بود و اينگونه نيز عمل شد .
در اين نشست مقرر شد كميته اي تشكيل و مكان هايي كه نام قديمي دارند و نام جديدي براي آنها در نظر گرفته شده در اين كميته بررسي و از اسامي قديمي آنها استفاده شود تا به گذشته تاريخي مكان هاي دزفول لطمه وارد نشود.
7278/6068
خبرنگار:رقيه كردي-انتشار:محمدعلي فريدپناه