۲۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۵۶
کد خبر: 82421426
T T
۰ نفر

شیشه‌هایی كه تغییر رنگ می‌دهند

۲۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۵۶
کد خبر: 82421426
شیشه‌هایی كه تغییر رنگ می‌دهند

تهران - ایرنا - محققان انستیتوی تحقیقات كاربردی پلیمر فرانهوفر فناوری جدیدی را ابداع كردند كه فرآیند تغییر شفافیت در پنجره‌های الكتروكرومیك را تسریع كرده و امكان تغییر رنگ شیشه را فراهم می‌كند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس، شیشه‌های الكتروكرومیك نوعی شیشه هستند كه با تغییر ولتاژ ورودی میزان شفافیت آن‌ها تغییر می‌كند. در حال حاضر این شیشه‌ها تنها با رنگ آبی عرضه شده‌اند و در زمان كدر شدن، با انتخاب كاربر به یكی از رنگ‌های تیره درمی‌آیند.
اما فناوری جدید تولید این شیشه‌ها امكان استفاده از مجموعه رنگ‌های جدید را فراهم كرده و سرعت تغییر شفافیت را تا 10 برابر افزایش می‌دهد.
اغلب شیشه‌های الكتروكرومیك با استفاده از 2 شیشه ساخته می‌شوند كه یك طرف آن‌ها با لایه نازكی از اكسید قلع روی یا اكسید قلع آلاییده‌شده با فلوئور پوشیده شده است تا به صورت الكترود عمل كند. سپس یكی از دو شیشه با لایه نازكی از اكسید تنگستن پوشیده شده و طرف پوشش‌دار این شیشه‌ها روی یكدیگر قرار می‌گیرد. البته بین دو شیشه لایه نازكی از یك الكترولیت ژله‌ای ریخته می‌شود تا شیشه‌ها مستقیما با یكدیگر ارتباط نداشته باشند. با اعمال ولتاژ به این مجموعه، اكسید تنگستن تیره شده و با تغییر قطبیت ولتاژ مجددا روشن می‌شود. این فرآیند در شیشه‌ای به مساحت 2.5 متر در حدود بیست دقیقه طول می‌كشد.
اكنون محققان انستیتوی فرانهوفر فرآیند تولید شیشه را به‌گونه‌ای تغییر دادند كه در آن لایه اكسید تنگستن حذف می‌شود و در بین دو صفحه شیشه‌ای نوعی رزین حاوی مونومرهای ارگانیك الكتروكرومیك قرار می‌گیرد. سپس با استفاده از گرما یا پرتوهای فرابنفش، رزین را تحریك می‌كنند تا مونومرها و الكترودها یك ساختار پلیمری الكتروكرومیك را تشكیل دهند. در نتیجه این فرآیند، شیشه‌ای تولید می‌شود كه با سرعت بسیار بیشتری شفاف و كدر می‌شود و این تغییر وضعیت با استفاده از ولتاژهای بسیار كمتر رخ می‌دهد.
در حال حاضر محققان نمونه اولیه این شیشه‌ها را تولید كرده‌اند و در تلاشند تا با استفاده از مونومرهای مختلف، شیشه‌هایی با رنگ‌های مختلف بسازند.
علمی (6)**9259**1440
مترجم: سپیده علی كاشانی**انتشاردهنده:معصومه گلشن
۰ نفر