۲۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۵:۰۳
کد خبر: 82421986
T T
۰ نفر
جزئیات طرح صادرات گاز به عمان/شرق آسیا، مقصد محموله های ال.ان.جی ایران

تهران- ایرنا- سرپرست مدیریت صادرات گاز شركت ملی نفت ایران گفت: صادرات گاز به عمان از روزانه 340 تا 350 میلیون فوت مكعب آغاز شده و تا سقف 1.5 میلیارد فوت مكعب در روز قابل افزایش است.

علی امیرانی امروز(چهارشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با تشریح جزئیات طرح صادرات گاز ایران به عمان و تبدیل به ال.ان.جی(گاز طبیعی مایع شده) افزود: صادرات گاز به عمان به احتمال زیاد از سال 2020 آغاز شود.
سرپرست مدیریت صادرات گاز شركت ملی نفت ایران با بیان اینكه ظرفیت نهایی خط لوله صادرات گاز به عمان روزانه 1.5 میلیارد فوت مكعب خواهد بود، اضافه كرد: در این طرح، قرار است گاز را به عمان تحویل داده و آنها در مقابل، محموله ال.ان.جی برای صادرات به ما تحویل دهند.
وی یادآور شد: در گام نخست، صادرات روزانه 340 تا 350 فوت مكعب گاز (معادل 1.5 میلیون تن در سال) پیش بینی شده و روند افزایش آن به شرایط بازار جهانی ال.ان.جی بستگی دارد كه در صورت فراهم بودن شرایط، افزایش می یابد.
سرپرست مدیریت صادرات گاز شركت ملی نفت ایران درباره بازارهای هدف برای ال.ان.جی صادراتی ایران نیز بیان داشت: بازار اصلی كشورهای شرق آسیا خواهد بود.
به گزارش ایرنا، «علی اصغر هندی» مشاور وزیر نفت و مسئول پیگیری مطالبات وزارت نفت و «سیف حمد السلمانی» مدیركل اكتشاف و تولید نفت و گاز وزارت نفت عمان، دیروز (سه شنبه) سند «چارچوب كلی توافق احداث خط لوله صادرات گاز» را با توجه به انقضای زمان توافق پیشین، تمدید كردند.
نشست هیات های ایرانی و عمانی برای تمدید این توافق و بررسی آخرین وضعیت آماده سازی مقدمات ساخت این خط لوله صبح دیروز(سه شنبه) در حضور وزیران نفت 2 كشور در مركز همایش های وزارت نفت برگزار شد.
تاكنون شركت های توتال (فرانسه)، شل (هلند-انگلیس)، كوگس (كره جنوبی)، یونیپر (آلمان) و میتسویی (ژاپن) پیشنهادهای خود را برای مشاركت احتمالی در این طرح ارایه كرده اند.
بیژن رنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران پس از پایان مذاكره روز گذشته با هیات عمانی گفته بود: تا پایان فوریه (اوایل اسفند) درباره چگونگی اجرای ساخت خط لوله صادرات گاز به عمان به جمع بندی می رسیم.
تهران و مسقط در سال 1392 یادداشت تفاهمی برای صادرات گاز طبیعی امضا كردند كه با اجرای آن، گاز ایران از طریق یك خط لوله از بستر خلیج فارس به عمان صادر شود.
قرار است بخشی از این گاز در عمان مصرف شود و بخشی نیز در تاسیسات ال.ان.جی این كشور به گاز طبیعی مایع تبدیل و به بازارهای هدف صادر شود كه البته هنوز جزئیات آن نهایی نشده است.
با توجه به مخالفت امارات با عبور خط لوله از آب های كم عمق این كشور، این خط لوله از آبهای عمیق دریای عمان عبور می كند.
فناوری ساخت و نصب خط لوله در بستر كم عمق دریا در اختیار شركت های ایرانی قرار دارد اما شركت های ایرانی تاكنون تجربه نصب خط لوله در آبهای عمیق (با ژرفای بیش از یك هزار متر) را نداشته اند و بنابراین قرار است از تجربه شركت های بین المللی استفاده شود.
چندی پیش نیز نشست مشترك نمایندگان ایران و مدیران بلندپایه وزارت نفت و گاز عمان با نمایندگان شركت‎های توتال، شل و كوگس برای حضور در این طرح برگزار شد.
اقتصام**2022** 2023** خبرنگار: میثم طاهری ** انتشار: لطیف نكوئی

آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
۰ نفر