۲۱ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۰۷
کد خبر: 82423236
T T
۰ نفر

نمايشگاه موزه عبرت ايران در اردبيل برپا شد

۲۱ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۰۷
کد خبر: 82423236
نمايشگاه موزه عبرت ايران در اردبيل برپا شد

اردبيل - ايرنا - به مناسبت دهه مبارك فجر نمايشگاه موزه عبرت ايران به همت اداره كل اطلاعات استان اردبيل روز پنجشنبه در سالن ورزشي فرمانداري اردبيل برپا شد.

به گزارش ايرنا در آئين افتتاح اين نمايشگاه كه با حضور استاندار ، فرماندار، نمايندگان اردبيل در مجلس شوراي اسلامي ،مديران دستگاه هاي اجرايي و جانيازان و آزادگان برگزار شد، نماينده فقيه در استان و امام جمعه اردبيل گفت: اتقلاب اسلامي ايران مديون رشادت ها و فداكاري هاي جوانان ،مردان و زنان اين سرزمين است كه در دوران انقلاب در برابر ستم و ظلم ساواك ايستادند و با تحمل شكنجه و زندان پيروزي انقلاب اسلامي را رقم زدند.
آيت الله سيد حسن عاملي افزود: همه ما مديون افرادي هستيم كه در دوران انقلاب در زندان ها متحمل شكنجه شدند تا اين انقلاب بدست ياغيان نيفتد و اگر نبود فداكاري و جانفشاني اقشار مختلف مردم امروز از استقلال و امنيت ايران خبري نبود.
وي برگزاري نمايشگاه موزه عبرت را كاري شايسته و ماندكار دانست و افزود: ما محتاج اين چنين موزه ها هستيم تا نسل حاضر با اقدامات شنيع و زشت رژيم پهلوي آشنا شده و بدانند كه اين انقلاب به آساني بدست نيامده است.
عاملي اضافه كرد: لازم است اقشار مختلف از اين نمايشگاه ديدن كنند تا جنايت هاي رژيم پهلوي كه دست پروده اسرائيل و انگليس و امريكا بود بيشتر برملا بشود.
قاسم حسن پور مدير موزه عبرت ايران هم در اين آئين گفت: در اين نمايشگاه كه به مدت يك ماه از 20 بهمن تا 20 اسفند داير است ساختمان بازداشتگاه كميته مشترك خرابكاري ساواك و شهرباني شبيه سازي شده و صحنه هاي مربوط به شكنجه زندانيان در سال هاي 50 تا 57 بازسازي شده است.
وي افزود: كميته مشترك ساواك و شهرباني در سال 1311 به دستور رضاشاه تشكيل و ساختمان آن در سال 1316 به بهره برداري رسيد و ساختمان بازداشتگاه اين كميته چندلايه حفاظتي داشته و افراد به هيچ عنوان امكان فرار از اين ساختمان را نداشتند زيرا ديوارهاي بلند اين ساختمان امكان فرار زندانيان را به صفر رسانده بود.
حسن پور اضافه كرد : اين نمايشگاه شامل اتاق افسر نگهبان، درب اصلي موزه عبرت ايران، غرفه فساد خاندان پهلوي، اسلحه خانه، اسامي زندانيان سياسي قبل از انقلاب روي پلاك هاي نصب شده، محل نگهداري البسه زندان، اتاق پانسمان، اتاق ملاقات، عكاسخانه، غرفه يادگاري هاي دوران زندان، سلول عمومي، دور دايره، اتومبيل‌هاي روساي ساواك و حمام است.
مدير موزه عبرت ايران بيان كرد: ساختمان اصلي اين بازداشتگاه در تهران ميدان امام خميني (ره) قرار دارد و بازسازي صحنه هاي آن با استفاده از خاطرات زندانيان سياسي قبل از انقلاب از اين بازداشتگاه مخوف انجام شده است.
وي ادامه داد: ساختمان طوري طراحي شده است كه هيچ صدايي از داخل به بيرون نمي‌رود ضمن اينكه در تابستان هوا به شدت گرم و در زمستان نيز هوا به شدت سرد است.
حسن‌پور گفت: بيش از 90 نوع شكنجه در اين زندان انجام مي‌شد كه ساده‌ترين آن، كابل‌هاي قطوري است كه به كف پا مي‌زدند.
وي افزود: از سال 50 تا 57 گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه هشت هزار و 442 نفر در اين زندان بازداشت شده و تحت شكنجه قرار گرفته بودند بطوريكه 57 نفر در اين زندان در اثر شكنجه كشته شدند.
مديركل اطلاعات استان اردبيل هم در اين آئين گفت: دوران رژيم پهلوي دوران ظلم و ستم به مردم و ايران اسلامي بود كه مردم اين سرزمين اين دوران را تحمل نكردند وبا فذاكاري ها و ايثارگري هاي خود انقلاب اسلامي را به پبروزي رساندند.
وي افزود: كميته مشترك ضدخرابكاري ساواك گواه و نماد شرارت حكومت پهلوي است كه در اين كميته آزادي خواهان كشورمان انواع و اقسام شكنجه و عذاب را متحمل شدند اما با لطف الهي و با فداكاري مردم و رهبري امام خميني اين انقلاب به پيروزي رسيد.
بر اساس اسناد و عكس هاي ارائه شده در اين نمايشگاه لگد زدن بر شكم زن حامله، لگد زدن، با مشت كوبيدن بر دهان و شكستن دندان‌ها، مشت زدن (كوبيدن)، دوانيدن بر روي برف و يخ با پاي زخمي، زدن لگد به زانو، شكم و زير شكم زنداني، بستن به نرده‌هاي حياط و ديوارها، بر روي شكم خوابانيدن و با زانو بر پشت فشار آوردن و سر متهم را به سوي بالا كشيدن، سوزانيدن لب متهم، وصل كردن جريان برق به زنداني، حبس كردن در يك سلول متعفن، آزار دادن بچه‌هاي شير‌خواره براي گرفتن اقرار از مادر و پدر، نمك پاشيدن روي زخم، گذاشتن پا لاي در و شكستن آن، انداختن در داخل حوض آب، دستبند قپاني ،شكنجه روحي و رواني جهت شكستن مقاومت زنداني از جمله روش هاي شكنجه زندانيان در اين بازداشتگاه بوده است.
خبرنگار:يعقوب شاددل**انتشاردهنده:عارف شيرزاد
7110/ 1257
.