۲۱ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۲۶
کد خبر: 82423523
T T
۰ نفر
افشای درآمد گروه‌های تروریستی از محل تبلیغات در سایت‌های معتبر

لندن - ایرنا - روزنامه تایمز روز پنجشنبه درگزارشی فاش كرد كه برخی از شركت‌های معتبر بین‌المللی مانند مرسدس بنز، ویتروز، دانشگاه‌ها و مؤسسات خیریه به‌طور ناخواسته با انتشار تبلیغات خود در فضای مجازی به گروه‌های تروریستی و افراطی كمك مالی می‌رسانند.

به گزارش ایرنا، تایمز نوشت: درج تبلیغ در كنار یك كلیپ ویدیویی در تارنمای یوتیوب برای ارسال‌كننده آن كلیپ ویدئویی، به ازاء هر یك هزار بازدیدكننده، 7.60 دلار درآمد دارد. این در حالی است كه برخی از ویدئوهای پرطرفدار گاهی یك‌میلیون بار بازدیدكننده دارد.
روزنامه تایمز افزود: اعضای گروه‌های تروریستی از این طریق هزاران پوند در ماه به جیب می‌زنند.
تایمز اضافه كرد: كارشناسی‌ها صورت گرفته از سوی این روزنامه نشان می‌دهد كه سازوكارهای فنی درستی برای جلوگیری از این مساله در فضای مجازی وجود ندارد. به‌طور مثال در تارنمای یوتیوب، پیش از آغاز یك كلیپ ویدئویی طرفدار داعش، تبلیغ مرسدس بنز برای مدت چند ثانیه نشان داده می‌شود. این در حالی است كه ویدئو كلیپ یاد شده تاكنون دست‌كم 115 هزار بار دیده ‌شده است.
تایمز افزود: تبلیغ شركت مسافرتی «ساندرز ریزورت» نیز پیش از كلیپ ویدئویی طرفدار گروه الشباب، گروه تروریستی وابسته به القاعده ظاهر می‌شود.
این روزنامه انگلیسی افزود: یك سخنگوی «ساندرز ریزورت» بیان داشت كه این شركت تمام تلاش خود را برای جلوگیری از عدم درج تبلیغ در فضای نامناسب صورت داده، اما به‌طور مثال تارنمای یوتیوب، نظارت درستی بر روی كلیپ‌های ویدئویی ندارد.
تایمز نوشت: پس ‌از آنكه روزنامه تایمز، این مساله را با شركت گوگل، صاحب‌امتیاز یوتیوب مطرح كرد، برخی از ویدئوهای یاد شده از روی سایت یوتیوب برداشته شد. این روزنامه همچنین دریافته است كه در برخی موارد درآمد حاصل از تبلیغات عاید سازنده موسیقی شده و نه ارسال‌كننده ویدئو.
این روزنامه انگلیسی افزود: با این ‌حال كمپانی‌های بزرگ نسبت به عملكرد ضعیف شركت‌های تبلیغاتی به‌ شدت ابراز نگرانی كرده و حتی در برخی موارد بخش‌های فنی رصد فضای مجازی تأسیس كرده‌اند.
تایمز نوشت: «چوك اومانا» نماینده پارلمان و عضو كمیته امور داخلی مجلس عوام، شامگاه گذشته این مساله را به‌شدت نگران‌كننده توصیف و افزود: تردیدی نیست كه شبكه‌های اجتماعی قادر هستند تا اقدامات بیشتری را برای جلوگیری از گسترش موضوعات افراطی صورت دهند.
تایمز افزود: «هیچام فلتر» سخنگوی شركت تبلیغاتی «ایسبا» گفت: درج تبلیغ مناسب در فضای مجازی نیز یكی از بزرگترین دغدغه‌های صنعت تبلیغاتی است.
این روزنامه به نقل از وی افزود: با توجه به رواج و حجم زیاد موضوعات افراطی، خشونت‌آمیز و نامناسب در فضای مجازی، كنترل تبلیغات كار ساده‌ای نیست.
تایمز نوشت: در همین حال یك سخنگوی شركت گوگل نیز بیان داشت كه این شركت با انعكاس موضوعات نامناسب به‌شدت برخورد كرده، با این ‌حال شركت‌های تبلیغاتی قادرند كه محل درج تبلیغاتشان را مشخص كنند.
این روزنامه انگلیسی در پایان نوشت: شش شركت بزرگ تبلیغاتی نیز ضمن رد انجام هرگونه اشتباه، تأكید كردند كه رابطه آن‌ها با مشتریانشان شفاف بوده و منافع اقتصادی را فدای تعهداتشان نخواهند كرد.
اروپام**5**ن**1552/انتشاردهنده: قاسم شریعتی