به گزارش ايرنا حسين بابويي روز پنجشنبه در همايش 'چتر سفيد' و در جمع معلمان تربيت بدني و جمعي از مديران طرح مدرسه قهرمان آموزش و پرورش استان همدان اظهار كرد: شوراي عالي آموزش و پرورش براي فعاليت هاي مكمل اجازه داده است و مدارس بايد فعاليت هاي لازم را در نرمش صبحگاهي، المپياد ورزشي، كانون هاي ورزشي داخل و بيرون مدرسه، رقابت هاي ورزشي و حياط پويا داشته باشند.
وي با تاكيد بر كيفيت بخشي درس تربيت بدني در آموزش و پرورش گفت: براي ارتقاي سطح كيفي درس تربيت بدني در مدارس بايد برنامه محور عمل كنيم و با بررسي تمام اجزاي اثربخش، در فرآيندي برنامه ريزي شده اين درس را در سطح مطلوب ارائه دهيم.
بابويي افزود: محتواي تدريس ، فضا و تجهيزات، مديران، معلمان تربيت بدني، دانش آموزان و اولياي دانش آموزان در كيفيت بخشي درس تربيت بدني بسيار موثر هستند.
وي بيان كرد: مديران نقش مهمي در اجراي با كيفيت درس تربيت بدني دارند و مي توانند با ارايه برنامه هاي راهبردي و حمايتي نسبت به محتواي آموزش، فضا و تجهيزات، معلمان تربيت بدني، اوليا و دانش آموزان اقدام كنند.
وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر درصد محدودي از مدارس درس تربيت بدني را در چارچوب هاي تعريف شده و قانوني اجرا مي كنند.
وي ، ارزشيابي درس تربيت بدني به صورت قانونمند و مستند، ارايه كتاب راهنما ويژه تربيت بدني معلمان مدارس، تجهيز امكانات در فضاي مدارس متناسب با كتاب راهنماي تربيت بدني و ايمن سازي امكانات ورزشي در مدارس را خواستار شد.
*** 38 درصد دانش آموزان همداني اضافه وزن دارند
معاون امور بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي همدان نيز در اين نشست گفت: 38 درصد دانش آموزان همداني با اضافه وزن مواجه هستند.
به گزارش ايرنا دكتر جلال الدين اميري افزود: اين وضعيت با كم توجهي به ساعت ورزش در مدارس همسو است و اگر به ساعت ورزش كه مفيدترين ساعت براي دانش آموزان است توجه نكنيم اوضاع نامطلوبي را در آينده خواهيم ديد.
وي اضافه كرد: از آنجا كه عقل سالم در بدن سالم است بايد به ساعت ورزش در مدارس توجه ويژه شود و اهميت دادن به اين مهم دستاوردهاي موفقي در عرصه تعليم و تربيت به دنبال خواهد داشت.
اميري يادآور شد: واقعيت اين است كه اگر آموزش را از سنين پايين شروع نكنيم ، نتيجه نمي گيريم.
وي افزود: عادت كردن دانش آموزان به كم تحركي و استفاه از رايانه با بي توجهي به ورزش روي مي دهد و بايد از تمام ظرفيت ها در راستاي توسعه ورزش در مدارس و بين دانش آموزان استفاده كنيم.
*** بيليارد ورزش دانش آموزي شد
رئيس هيات بولينگ، بيليارد و بولس همدان نيز در اين همايش گفت: با همكاري صورت گرفته با آموزش و پرورش استان همدان، بيليارد به عنوان ورزش دانش آموزي فعاليت خود را در مدارس آغاز كرد.
محمدجوان سيف افزود: ورزش بولينگ، بيليارد و بولس به عنوان ورزش هايي كه ايران را در سطح جهاني به خصوص در رشته اسنوكر داراي جايگاه برتر معرفي كرده است، بهترين فرصت براي ايجاد زمينه هاي رشد و توسعه را فراهم ساخته و مدارس بهترين مكان براي گسترش اين رشته است.
وي با بيان اينكه امروزه بيليارد به عنوان ورزش المپيكي مطرح است و بايد از اين ظرفيت در راستاي پرورش استعدادها استفاده بهينه داشته باشيم گفت: بدون ترديد آموزش و پرورش ميعادگاه استعدادهاي نخبه ورزشي است و هزينه كردن در اين حوزه سرمايه اي بزرگ محسوب مي شود.
سيف افزود: تلاش براي جوانان بايد در مسير بسترسازي لازم براي حضور گسترده آنان باشد و بر همين اساس و در چارچوب منويات رهبر معظم انقلاب اسلامي در تلاش هستيم با ايجاد فضايي سالم و رقابتي بتوانيم بولينگ و بيليارد را به عنوان يكي از ورزش هاي پايه دانش آموزي نهادينه كنيم.
وي يادآور شد: هم اكنون با مساعدت هاي مديران محترم آموزش و پرورش همدان توانسته ايم زمينه هاي فراگير شدن بيليارد را در مدارس استان فراهم كنيم.
وي تصريح كرد: البته هنوز در ابتداي راه هستيم اما معتقديم با ايجاد زيرساخت هاي لازم، آموزش هاي تخصصي و تربيت نيروهاي مستعد مي توانيم همدان را به عنوان پايلوت بيليارد دانش آموزي كشور تبديل كنيم.
وي افزود: بيليارد با فوايد ارزشمند در تقويت روح و جسم ورزشكاران تاثير بسزايي داشته است و همگاني شدن اين ورزش مي تواند در آينده نزديك مدال هاي مهم جهاني و آسيايي را به ويترين افتخارات ورزش استان اضافه كند.
وي يادآور شد: هيات بولينگ، بيليارد و بولس استان همدان اين آمادگي را دارد كه با ارايه امكانات نرم افزاري و سخت افزاري، مربيان تربيت بدني آموزش و پرورش را در راستاي انتقال آموزه ها به دانش آموزان تحت آموزش هاي تخصصي و رايگان قرار دهد.
وي افزود: نگاه ما خدمت به جامعه ورزش بدون چشم داشت مالي و منفعت طلبي است و در اين ماه هاي اخير كه افتخار خدمت به خانواده ورزش بولينگ و بيليارد را داشته ام، علاوه بر افزايش روز افزون تعداد ورزشكاران سازمان يافته، زمينه لازم براي ساخت خانه ورزشكاران بولينگ و بيليارد استان همدان، نظارت دقيق بر عملكرد باشگاه، بسترهاي لازم براي آموزش رايگان در مدارس را نيز مهيا ساخته ايم.
دراين همايش 750 معلم تربيت بدني آموزش و پرورش استان همدان شركت داشتند.
7520/1181
خبرنگار: ميثم ناصرنژاد** انتشار دهنده:الهام تدين
مديركل دفترتربيت بدني وزارت آموزش و پرورش:
فعاليت مكمل بايد در ورزش مدارس لحاظ شود
۲۱ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۳۳
کد خبر:
82423532
همدان- ايرنا- مديركل دفتر تربيت بدني وزرت آموزش و پرورش گفت: 2 ساعت در هفته براي درس تربيت بدني كافي نيست و مدارس بايد فعاليت هاي مكمل را مورد توجه قرار دهند.