۲۱ بهمن ۱۳۹۵، ۱۷:۱۶
کد خبر: 82423790
T T
۰ نفر
ترويج موسيقي عرفاني در راستاي خدمت به دين و فرهنگ است

سنندج- ايرنا- نماينده ولي فقيه در كردستان گفت: نواها و موسيقي طبيعي با فكر و فطرت آدمي هماهنگ هستند و بايد از موسيقي عرفاني به عنوان خدمتي براي دين و فرهنگ استفاده كرد.

به گزارش ايرنا آيت الله محمد حسيني شاهرودي، روز پنجشنبه در آيين اختتاميه اولين جشنواره استاني دف نوازي و مولودي خواني با عنوان فجر انقلاب در تبليغات اسلامي سنندج افزود: موسيقي عرفاني از پيشينه كهني برخوردار بوده و مي تواند به عنوان يك موسيقي بين المللي براي انتقل فرهنگ اسلامي ايراني از آن استفاده كرد.
وي با بيان اينكه موسيقي عرفاني بايد در خدمت دين و فرهنگ باشد اضافه كرد: اين نوع موسيقي بايد با فرهنگ اسلامي، مناسبت‌هاي شادي و عزاداري‌هاي ديني تنظيم شود و انسان را به عالم بالا پيوند دهد.
نماينده ولي فقيه در كردستان ضمن تبريك سي و هشتمين بهار انقلاب اسلامي افزود: پيروزي انقلاب اسلامي كه حركتي فرهنگي بود منشا تحولات عميق و بزرگ در داخل و جهان بوده و در ابعاد جهاني تحولي در فرهنگ و ديدگاه‌ها ايجاد كرد كه با ادامه اين ديدگاه خود نگاه مادي به جهان و انسان را حذف كرده است.
به گفته آيت الله حسيني شاهرودي، انقلاب اسلامي بر فرهنگ بالنده و پوياي اسلام تكيه داشته و بعد از پيروزي خود در تقابل ايدئولوژيك ابرقدرت‌هاي شرق و غرب و فرهنگ هاي آنها ايستادگي كرده است.
وي افزود: غرب با موسيقي خود خشنونت را ترويج مي‌كند كه در مقابل آن موسيقي عرفاني همچون دف نوازي با ذكر مدايح و مراثي پيامبر و اهل بيت عجين شده و اشعاربه جا مانده گذشته آن نويد از به خدمت گرفتن دف نوازي در فرهنگ اسلامي و خاندان پيامبر(ص) است.
اولين جشنواره استاني دف نوازي و مولودي خواني با عنوان 'فجر انقلاب' در سه بخش مولودي خواني و دف نوازي گروهي، منقبت خواني(تك خواني) و تك نوازي با حضور شركت كنندگان،جامعه مداحان استان و به مدت 2 روز در مجتمع نور سنندج برگزار و امروز پنجشنبه 21 بهمن با معرفي نفرات برتر به كار خود پايان داد.
در بخش انتخاب برترين هاي آثار در روز اختتاميه از بين 45 اثر راه يافته به بخش جشنواره سه گروه مولودي‌خوان، سه رتبه برتر منقبت‌خواني و سه رتبه تر تك‌نوازي از سوي داوران به عنوان گروه‌ها و نفرات برگزيده انتخاب شدند.
در بخش دف نوازي و مولودي خواني گروهي گروه هاي اخوان درويش، سراج و جنت‌المأوي رتبه اول تا سوم كسب كرده و در
بخش منقبت خواني(تك خواني) نيز حامد حسن‌پور و فريد منصوري به صورت مشترك به عنوان مقام اول، بهنام حجازي به عنوان نفر دوم و مختار زندسليمي و محمد ده‌ده‌جاني به عنوان نفرات سوم انتخاب شدند.
در بخش تك نوازي نيز عرفان مرادي، سعيد فرزانگان و فواد زارعي رتبه هاي اول تا سوم را كسب كردند.
در بين مردم كردستان و هنگام برگزاري آيين هاي مذهبي از جمله آيين هاي مولودي خواني از ساز دف استفاده مي شود و به همين خاطر دف به عنوان يك ساز ديني و مقدس در بين مردم اين منطقه شناخته شده است.
دف يكي از سازهاي كوبه اي در موسيقي ايراني است كه شامل حلقه اي چوبي است كه پوست نازكي بر آن كشيده اند و با ضربه هاي انگشت مي نوازند.
اين ساز از سازهاي ضربي ايراني شبيه به دايره اما بزرگ تر از آن و با صداي بم تر است و در دوره اسلامي ايران اين ساز براي پشتيباني از ساز و حفظ وزن به كار مي رفته و ركن اصلي مجالس محافل اهل ذوق و عرفان بوده و براي آنكه طنين بهتري داشته باشد روي دف پوست آهو مي كشيدند.
3034/ 3020
** خبرنگار: حسن حسين زاده/**انتشاردهنده: عبدالله رحماني