4 كشور اروپايي متقاضي سرمايه گذاري در طرح انرژي خورشيدي استان شدند

بجنورد- در چند سال اخير گام هاي خوبي براي احداث نيروگاه هاي خورشيدي در كشور برداشته شده است و در حال حاضر سرمايه گذاران داخلي و خارجي براي احداث 900 مگاوات ظرفيت نيروگاه خورشيدي در استان اعلام آمادگي كرده اند.

نويسنده : شيري - مجري پروژه هاي انرژي تجديدپذير شركت توزيع برق خراسان شمالي با بيان اين مطلب به خبرنگار ما و با اشاره به علل جذب سرمايه گذاران براي احداث نيروگاه خورشيدي در استان گفت: خراسان شمالي با 8.4 ساعت تابش روزانه، يكي از بهترين مناطق كشور براي احداث نيروگاه خورشيدي به شمار مي رود.
«حسين پور» در رابطه با زيرساخت هاي بالاي انتقال براي صدور برق توليدي اين نيروگاه ها خاطرنشان كرد: در حال حاضر خطوط 400 كيلوولت استان بيش از هزار مگاوات، ظرفيت انتقال دارد كه كمتر از 35 درصد اين ظرفيت مورد استفاده قرار مي گيرد.وي وجود ريزگردهاي حداقلي نسبت به بسياري از استان ها را دليل ديگري براي استقبال سرمايه گذاران براي احداث نيروگاه هاي خورشيدي در استان دانست و خاطرنشان كرد: ريزگردها، سطوح پنل ها را مي پوشاند و بازدهي نيروگاه ها را تا حد محسوسي كاهش مي دهد.
وي اظهارداشت: از سال 93 اگر سازمان ها و سرمايه گذاران مي توانستند نيروگاه هاي خورشيدي را احداث كنند، 50 درصد هزينه هايشان به صورت بلاعوض ارائه مي شد.
وي تصريح كرد: در حالي كه فروش هر كيلووات برق به مشتركان،50 تومان است، اما اعلام شد هر كيلووات 977 تومان خريد تضميني شود كه از سال گذشته نيز اعلام شد، افرادي كه از توليدات داخل استفاده كنند، 15 درصد به اين مبلغ اضافه مي شود كه سرمايه گذاران زيادي از اين طرح تشويقي استقبال كردند.به گفته وي، بر اساس اين طرح تشويقي، در خراسان شمالي سرمايه گذاران زيادي مراجعه داشتند كه باعث ايجاد 2 نيروگاه 30 مگاواتي در جاجرم و 2 نيروگاه 30 مگاواتي در اسفراين با سرمايه گذاري سوئيسي ها و مشاركت ايتاليا شده است.
«حسين پور» خاطرنشان كرد: 2 نيروگاه 30 مگاواتي تمام مجوزهاي سانا، انعقاد قرارداد بين المللي با سوئيس و انعقاد قرارداد خريد تضميني از سانا را امسال دريافت كردند.مجري پروژه هاي انرژي تجديدپذير شركت توزيع برق خراسان شمالي با اشاره به تقاضاي 4 كشور اروپايي براي سرمايه گذاري در طرح انرژي خورشيدي در استان گفت: به دليل وجود باران هاي فصلي و شست و شوي به موقع پنل ها، از طرح انرژي خورشيدي در استان استقبال شده است كه اكنون در حال واگذاري زمين به سرمايه گذاران هستيم و كشورهاي اسپانيا، هلند، چك و آلمان متقاضي سرمايه گذاري در اين زمينه در استان هستند.وي همچنين نداشتن ريزگرد و هواي پاك را از ديگر مزاياي ايجاد انرژي خورشيدي در استان ذكر كرد و افزود: با اين شرايط گرد و غبار كمي روي پنل ها مي نشيند كه بازدهي توليد برق را موجب مي شود.
وي داشتن بيش از 330 روز آفتابي را يكي ديگر از قابليت هاي خراسان شمالي در احداث نيروگاه خورشيدي ذكر و خاطرنشان كرد: با اين كه خراسان شمالي پارامترهاي توليد برق را دارد كه زيرساخت خطوط شبكه 400 كيلوولت و 132 ولت است اما درخواست حق چراي بالا از سوي منابع طبيعي يكي از مشكلات سرمايه گذاري در استان است.
وي اضافه كرد: براي بيابان هايي كه هيچ گونه استفاده اي از آن ها نمي شود، مبالغ هنگفتي درخواست مي شود كه مانع سرمايه گذاري و احداث نيروگاه هاي خورشيدي مي شود.وي با اشاره به ابلاغ مصوبه معاون اول رئيس جمهور در 31 شهريور ماه امسال نيز گفت: براساس اين مصوبه تمام سازمان ها، وزارتخانه ها، شركت هاي دولتي، نهادهاي عمومي و غيردولتي، موظفند طي 2 سال، 20 درصد از برق مصرفي شان را از محل انرژي تجديد پذير تأمين كنند كه در غير اين صورت همان 20 درصد به نرخ آزاد محاسبه مي شود.وي اظهارداشت: ابلاغ اين مصوبه، موجي از انگيزه و استقبال از اين طرح را در بين سازمان هاي استان ايجاد كرده است.
وي كاهش تلفات را يكي از اهداف احداث نيروگاه هاي خورشيدي ذكر و خاطرنشان كرد: در شرايط كنوني براي برق رساني به مناطق در بخش هاي مختلف، تقريبا 25 درصد تلفات اتفاق مي افتد اما با احداث نيروگاه هاي كوچك تلفات به صفر مي رسد. وي با بيان اين كه در شرايط برق رساني كنوني، افت ولتاژ در آخر خطوط شبكه وجود دارد، اظهارداشت: با احداث نيروگاه هاي خورشيدي مشكلات افت ولتاژ برطرف مي شود و مناطق سخت گذري كه برق رساني به آن ها مشكل است نيز از اين طريق برق رساني مي شود.وي اضافه كرد: خراسان شمالي در بخش انرژي خورشيدي در بين روستاها پيشتاز است و با تحرك هايي كه از لحاظ فرهنگي و اقتصادي ايجاد كرديم اكنون توانستيم قرارداد خريد تضميني را با ظرفيت 30 مگاوات از وزارت نيرو دريافت كنيم و سرمايه گذاري خارجي داشته باشيم.«حسين پور» افزود: با توجه به پيك 228 مگاواتي استان، اميدواريم تا پايان سال آينده، با احداث نيروگاه انرژي خورشيدي براي تمام برق مصرفي از انرژي تجديدپذير استفاده شود.
وي ادامه داد: قرار است، در برنامه ششم، 5 هزار مگاوات بحث انرژي تجديدپذير داشته باشيم كه از اين ميزان، 3 هزار مگاوات انرژي خورشيدي و 2 هزار مگاوات انرژي بادي باشد.
وي شناسايي 4 نقطه تونل بادخيز در غلامان، مهمانك، جوزك و مرغزار را از جمله اقدامات در اين زمينه دانست و گفت: در حال حاضر تعداد زيادي از سرمايه گذاران در حال برنامه ريزي براي احداث نيروگاه بادي هستند.
به گفته وي، در حال حاضر نيروگاهي كه در شيروان داريم 45 درصد سوخت استان را مصرف مي كند كه با راه اندازي 109 كيلووات نيروگاه هاي متعدد، از توليد 138 تن گاز دي اكسيد كربن جلوگيري مي شود.
منبع: روزنامه خراسان شمالي
1744 **انتشاردهنده: علي اصغرافتاده