۲۶ بهمن ۱۳۹۵، ۹:۰۹
کد خبر: 82429518
T T
۰ نفر

قاچاق عليه زيبايي

۲۶ بهمن ۱۳۹۵، ۹:۰۹
کد خبر: 82429518
قاچاق عليه زيبايي

تهران- ايرنا- روزنامه جام جم از سهم 55 درصدي تقلب و قاچاق در بازار لوازم آرايشي به ارايه گزارشي پرداخت و نوشت: سوداگري قاچاقچيان كالا، حالا مدت‌ هاست از مرز پوشاك و لوازم خانگي و كالاهاي مصرفي مشابه گذشته و به عرصه لوازم آرايشي و بهداشتي و كالاهاي سلامت محور ديگر پا گذاشته است؛ بازاري پرطرفدار با مخاطباني كه زيباپسندي مشخصه مشترك ‌شان است،‌ مشترياني پروپاقرص و دائمي كه در هر حالتي دست از مصرف برنمي‌دارند.

در ادامه اين گزارش كه به قلم مينا مولايي منتشر شد، مي خوانيم: همين بهانه كافي است تا توجه جماعتي سودجو به كالاهاي سلامت محور جلب شود، كالاهايي كه بنابر اعلام ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز با گردش مالي حدود يكصد هزار ميليارد تومان است.

در اين ميان نيمي از لوازم آرايش كه جزو كالاهاي سلامت محور محسوب مي‌شود، قاچاق است و سهم گردش مالي آنها در كشور بنابر گفته‌هاي پيشين مسئولان سازمان غذا و دارو بيش از يك ميليارد تومان است . اين سود كلان مدت‌هاست چشم قاچاقچيان را گرفته است و همين وضع دليلي است كه باعث شده مبارزه با قاچاق اين محصولات،‌ جزو مصاديق هدف ستاد مبارزه با كالا و قاچاق قرار بگيرد .

اين را علي‌اكبر پوراحمدنژاد، دبير كميسيون مبارزه با قاچاق كالا و ارز استان تهران به ما مي‌گويد. پوراحمدنژاد با اشاره به اين كه در حال حاضر لوازم آرايشي و بهداشتي به عنوان مهم‌ترين كالا در حوزه قاچاق مطرح است، از توجه ويژه براي مبارزه با قاچاق اين كالا خبر مي‌دهد و مي‌افزايد: يكي از مصاديق گسترده قاچاقي كه در جامعه و در حال حاضر با آن روبه‌رو هستيم، بحث قاچاق اقلام آرايشي ـ بهداشتي است كه خسارتي مضاعف به كشور وارد كرده است.

دبير كميسيون مبارزه با قاچاق كالا و ارز استان تهران، از برندمحوري و كثرت تقاضا به عنوان عوامل اصلي در ورود قاچاقچيان به اين حوزه نام مي‌برد و مي‌گويد: از آنجا كه نظرات و سلايق مخاطبان اين اقلام آرايشي، فقط با برندهايي خاص تامين مي‌شود و از طرف ديگر به اين دليل كه مخاطبان اين كالا،‌ طيفي گسترده از شهروندان جامعه هستند، توجه گروه‌هاي قاچاق كالا به اين عرصه جلب شده است.

اين درحالي است كه به گفته پوراحمدنژاد، جمعيت متقاضي كالاهاي آرايشي قاچاق،‌توجه چنداني به اصل يا كپي و فرع بودن موادي كه در دسترس‌شان قرار مي‌گيرد ندارند و به همين دليل بعد از مصرف،‌ با مشكلات زيادي مواجه مي‌شوند.

پوراحمدنژاد در توضيح بيشتر مي‌گويد: از آنجا كه وزارت بهداشت و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي مكلف هستند نسبت به اين حوزه برحسب وظايف ذاتي خودشان ورود پيدا كنند و همچنين به اين دليل كه، در بحث كالاهاي آرايشي و بهداشتي به دليل وجود هولوگرام سلامت، مولفه شناسايي قاچاق از غيرقاچاق برخلاف بسياري از كالاهاي ديگر براحتي امكان‌پذير است، لذا براي كنترل قاچاق اين كالاهاي كم‌حجم كه بعضا از طريق مصاديقي غير از تجارت رسمي وارد كشور مي‌شوند، به مشاركت و توجه عمومي همه شهروندان نيازمنديم.

اين در حالي است كه برخلاف گفته‌هاي اين مسئول، هرچند مردم از منظر وظايف شهروندي وظيفه دارند وجود كالاهاي قاچاق را اطلاع دهند اما مسلما اين وظيفه به معناي سلب مسئوليت از ستاد مبارزه با قاچاق كالا كه بايد اين نوع كالاها را شناسايي كند، نيست.

** قاچاق ريسك تقلبي بودن را بالا مي‌برد
براي گروه‌ هاي متقاضي، آدم‌هايي كه چشم ديدن ظاهر معمولي ‌شان در آينه‌هاي راستگوي نشسته بر تن ديوارها را ندارند، آدم‌هايي كه براي زيباتر شدن، چشم به انواع و اقسام محصولات آرايشي و بهداشتي آن ور آبي دوخته‌اند، شنيدن خبر سهم 55 درصدي قاچاق در اقلام آرايشي مساوي است با يك نگراني بزرگ از اصل يا تقلبي بودن محصولي كه تهيه و استفاده كرده‌اند؛ محصولي كه قاچاق بودنش مي‌تواند ريسك تقلبي بودن را بالا ببرد. اين را دكتر مسعود داوودي متخصص پوست مو و زيبايي و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي بقيه‌الله به ما مي‌گويد.

دكتر داوودي توضيح مي‌دهد: لوازم آرايشي و بهداشتي به دليل اين كه از نظر اندازه و حجم ابعاد بزرگي ندارند، براحتي قابليت قاچاق پيدا مي‌كنند و به دو شكل سازماندهي شده و سيستماتيك و غيرسازماندهي و مسافري به كشور وارد مي‌شوند. در حالت اول قاچاقيان سازمان يافته وارد عمل مي‌شوند و معمولا كالاهايي بي‌كيفيت را فقط به بهانه برند بودن حتي از نوع تقلبي از كشورهاي همسايه يعني پاكستان، ‌عراق، ‌تركيه و چين به كشور وارد مي‌كنند.

در حالت دوم هم مسافران در خريدهايشان از سفرهاي خارج از كشور، به دليل آشنايي نداشتن با مواد باكيفيت، لوازمي را با خود به همراه مي‌آورند كه اغلب محصولاتي بي‌كيفيت است.

به گفته اين عضو هيات علمي دانشگاه، چون كالاهاي قاچاق اين‌چنيني، از درگاه عادي به كشور وارد نمي‌شوند و معمولا در شرايطي نامناسب جابه‌جا مي‌شوند، به مرور همان سطح پايين كيفيت‌شان را هم از دست مي‌دهند. داوودي با اشاره به اين موضوع مي‌گويد: شرايط جابه‌جايي نامساعد يعني قرار گرفتن در معرض نور، حرارت و دماي بالا يا سرماي شديد و انجماد و يخزدگي. نكته مهم اينجاست كه همه اين موارد روي كيفيت مواد آرايشي تاثير مي‌گذارد و علاوه بر تقلبي بودن، مزيد بر علت مي‌شود تا آثاري مخرب را روي سلامت مصرف‌كنندگان به جا بگذارد.

به گفته اين متخصص پوست،‌ مو و زيبايي توجه به تاريخ مصرف يكي از گزينه‌هاي مورد علاقه قاچاقچيان در انتخاب كالاهاست. چراكه هرچه محصولات به تاريخ مصرف‌شان نزديك‌تر باشند، قيمت ارزان‌تر و در نتيجه سود بيشتري دارند. داوودي مي‌گويد: «قاچاقيان كالاهاي آرايشي، با تخفيف‌هاي بالا لوازم موردنظرشان را كه مدت زيادي تا پايان تاريخ مصرفشان باقي نمانده تهيه مي‌كنند و بعد همان كالارا با قيمتي بالا در كشور مي‌فروشند و سود سرشاري به دست مي‌آورند، بدون توجه به اين كه مصرف‌كنندگان با چه بيماري‌هاي پوستي دست به گريبان خواهند شد.

** الگوي غلط مصرف؛ معضل جديد جامعه
چه براساس آمارهاي ريز و درشت ركورددار مصرف لوازم آرايشي در خاورميانه باشيم چه نباشيم،‌ چندان فرقي نمي‌كند؛ حقيقت ماجرا اين است كه سودجويان از بازار داغ اين تقاضا در داخل كشور به نفع خودشان استفاده مي‌كنند. موضوعي كه محمداسماعيل سعيدي عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به آن به جام‌جم مي‌گويد: مصرف‌گرايي و تمايل به تجمل و زيبايي،‌ از معضلاتي است كه در جامعه و بين اقشار مختلف زياد ديده مي‌شود و تمايل به مصرف لوازم آرايشي هم در اين دسته قرار مي‌گيرد.

اين الگوي غلط مصرف، به گفته سعيدي برگرفته از فرهنگ متهاجم غرب است؛ فرهنگي كه مي‌خواهد جامعه را مصرف‌زده بار بياورد. سعيدي با اشاره به اين موضوع هشدار مي‌دهد: هرقدر تقاضا براي مصرف اين كالاها بالاتر مي‌رود، تبعات منفي و اثرات مخرب آنها هم در تمام جهات چه اقتصادي، چه اجتماعي و چه فرهنگي در جامعه بيشتر مي‌شود.

** برخي كالاهاي قاچاق از گمرك مي‌آيد؟!
آذر امسال بود كه دكتر رسول ديناروند، رئيس سازمان غذا و دارو نسبت به واردات برخي كالاهاي قاچاق از طريق گمرك هشدار داد و گفت: «متاسفانه در مواردي خود گمرك مسير ورود كالاي قاچاق به كشور است و اين سوال در ذهن تداعي مي‌شود كه آيا قاچاقچي‌ها در گمرك هم نيرو دارند؟!».

*منبع: روزنامه جام جم، 1395.11.26
**گروه اطلاع رساني**9117**9131** انتشاردهنده: شهربانو جمعه
۰ نفر