۲۶ بهمن ۱۳۹۵، ۹:۲۷
کد خبر: 82429548
T T
۰ نفر
توسعه اقامتگاههای بوم  گردی بسترساز رونق اقتصادی گناباد

گناباد-ایرنا- صنعت گردشگری ظرفیت مهم رونق اقتصادی مناطق مختلف است و در این میان اقامت گاههای بوم گردی بستر رشد و شكوفایی این صنعت در نقاط مختلف و از جمله گناباد را فراهم می كند.

استفاده از ظرفیت صنعت گردشگری به وی‍ژه در شرایطی كه خشكسالی خسارتهای بسیاری به بخش كشاورزی مناطق مختلف از جمله جنوب استان خراسان رضوی و شهرستان گناباد وارد كرده، برای توسعه منطقه ای بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.
از چندی پیش بهره گیری از ظرفیتهای اقامت گاههای بوم گردی برای توسعه صنعت گردشگری مورد توجه مسئلولان و دست اندركاران ذیربط واقع شد و الزامات برنامه ششم مبنی بر لزوم افزایش این اقامتگاهها در سطح كشور بر اهمیت و حساسیت آن افزود.
چند تن از گردشگران و بازدید كنندگان از آثار تاریخی و مسئولان گناباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا استفاده از ظرفیتهای اقامت گاههای بوم گردی را بستر ساز توسعه و رونق اقتصادی این شهرستان دانستند.
محمد علی كاظمی نسب كه به همراه خانواده خود به گناباد سفر كرده، در جریان بازدید از روستای تاریخی ریاب درگفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: جاذبه های سنتی و بافت تاریخی ظرفیت خوبی برای جذب گردشگر محسوب می شود و در این میان اقامت گاههای بوم گردی جایگاه مطلوبی دارند.
وی گفت: شهرستان گناباد با توجه به سابقه كهن تاریخی و فرهنگی از مناطق مستعد توسعه اقامت گاههای بومی گردی به شمار می رود و نمونه ای از اقامت گاهها در روستای ریاب ظرفیت مهم در جذب گردشگر است.
علیرضا محبی كه از فردوس به گناباد سفر كرده هم ، مهمترین قابلیت ایجاد و گسترش اقامت گاههای بوم گردی را ایجاد اشتغال پایدار در روستاها و مناطق طبیعی دانست.
وی ادامه داد: در صورت فراهم بودن فضاهای لازم ، جذابیت اقامت در اقامت گاههای بوم گردی به مراتب بیشتر از سایر مكانهای اقامتی است و گناباد از ظرفیتهای خوبی در این بخش برخورداراست.
یكی از اعضای شورای شهر گناباد هم گفت: اقامت گاههای بوم گردی تداعی كننده زندگی سنتی و اصیل مردم این منطقه و مولفه مهم توسعه گردشگری است.
ابوالقاسم شفیعی ادامه داد: با توجه به كمبود امكانات زیرساختی اسكان مسافر در گناباد، اقامت گاههای بوم گردی با توجه به جذابیت های خود جایگاه خوبی برای جلب گردشگر هستند و مسافران ضمن اسكان كوتاه و یا بلند مدت در آن با ظرفیت های گردشگری و تاریخی گناباد آشنا می شوند.
وی ایجاد هم افزایی بخشهای مختلف برای توسعه گردشگری را از رویكردهای مهم شورای اسلامی گناباد دانست و گفت: برای توسعه اقامت گاههای بوم گردی و آشنایی بیشتر گردشگران با قابلیتهای تاریخی این شهرستان ، اسكان گردشگر در نقاط تاریخی و همراه با زندگی سنتی در اقامت گاههای بوم گردی مورد توجه خاص قرار دارد.
مسئول اقامت گاههای بوم گردی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: توسعه این اقامتگاه ها،‌نقش بسیار مهم در رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در بخش گردشگری دارد.
مهدی ذوالفقاری اظهار كرد: از مجموع 31 مجوز صادر شده برای مرمت اقامتگاههای بومگردی استان خراسان رضوی در سالجاری، هشت اقامتگاه مربوط به گناباد است و این شهرستان از این نظر بیشترین تعداد را بین شهرستانهای استان به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: از مجموع هشت مجوز صادر شده برای اقامتگاههای بوم گردی گناباد یك اقامت گاه در سفر اخیر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور به این شهرستان به بهره برداری رسید و دو اقامت گاه دیگر در آینده نزدیك مورد بهره برداری قرار می گیرد.
وی با اشاره به پرداخت یك میلیارد ریال تسهیلات برای مرمت هر یك از اقامتگاههای بومگردی گفت: این تسهیلات جوابگوی نیاز نیست و باید افزایش یابد.
ذوالفقاری افزود: مالكان اقامتگاه های بومگردی برای تامین هزینه مرمت آنها با مشكلات بسیار مواجه هستند و بانكها همكاری كافی در این زمینه ندارند.
وی افزود: اگر ساختمان مورد توجه برای راه اندازی اقامت گاه بوم گردی ثبت میراث ملی باشد، مشمول یك سری حمایتهای بلاعوض قرار می شود و برای آن دسته از اقامتگاههایی كه ثبت ملی نیست نیز ردیف اعتباری برای مرمت وجود ندارد ولی به صورت موردی در قالب مصالح و یا تجهیزات به آنها كمك می شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد نیز با بیان اینكه ایجاد اقامت گاههای بوم گردی به عنوان یك ظرفیت برای توسعه گردشگری مورد عنایت مسئولان و متولیان ذیربط قراردارد، گفت: توسعه این اقامت گاهها باید مبتنی بر هدفمندی و برنامه ریزی صحیح صورت گیرد.
علیرضا شناسایی گفت: شهرستان گناباد از مناطق پیشگام در ایجاد اقامت گاههای بوم گردی در استان خراسان رضوی است و باید باید این ظرفیت را به خوبی شناخت و از آن برای توسعه و رونق گردشگری حداكثر بهره لازم را گرفت.
فرماندار گناباد هم با بیان اینكه تاكنون از ظرفیهای گردشگری برای توسعه این شهرستان بهره كافی گرفته نشده، گفت: ایجاد اقامت گاههای بوم گردی ظرفیت خوبی برای معرفی هویت و فرهنگ تاریخی گناباد به مسافران و گردشگران دانست.
محمد علی نبی پور اظهار كرد: حفظ هویت فرهنگی مهم تر از فرهنگ سازی است و در توسعه بخش گردشگری شهرستان گناباد باید به این مساله عنایت خاص شود و یكی از قابلیتهای مهم در این زمینه ایجاد و توسعه اقامت گاههای گردشگری است.
وی با یادآوری حمایت فرمانداری و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد از متقاضیان راه اندازی اقامت گاههای بوم گردی افزود:‌ تعدادی از متقاضیان مربوطه برای اخذ این تسهیلات معرفی شده و پرونده چندتن دیگر در دست اقدام است.
وی گفت: تعدادی ازمنازل و آثار تاریخی در روستاهای ریاب، سنو و شهر كاخك گناباد در تعطیلات نوروز 95 برای جذب گردشگر و مسافر در نظر گرفته شده بود و اقامت گاه بوم گردی در روستای ریاب بدین منظور فعال شد.
شهرستان گناباد دارای 250 اثر تاریخی و معنوی است كه از این تعداد 142 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده اند.
چهار موزه باستان شناسی، مردم شناسی، آب و موزه روستایی زعفران نیز در گناباد برای بازدید علاقه مندان دایر است.
این شهرستان در 287 كیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.
2095/6012 خبرنگار:علیرضا حسن زاده ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی