۲۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۴۳
کد خبر: 82430182
T T
۰ نفر

تنش ژاپن و مسكو بر سر نام روسی جزایر كوریل

۲۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۴۳
کد خبر: 82430182
تنش ژاپن و مسكو بر سر نام روسی جزایر كوریل

مسكو - ایرنا- سخنگوی رئیس جمهوری روسیه اعتراض دولت ژاپن به نامگذاری جزایر كوریل جنوبی را رد كرد و بی مورد خواند.

به گزارش ایرنا، دیمیتری پسكوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: نامگذاری جزایر كوریل جنوبی را حق خود می دانیم زیرا این جزایر بخشی از قلمرو ملی است.
خبرگزاری ایتارتاس به نقل از پسكوف نوشت: روسیه در همین حال آهنگ مثبت رشد روابط با ژاپن را عالی ارزیابی می كند و مصمم به حمایت همه جانبه از آن است.
جزایر كوریل جنوبی در خاور دور روسیه واقع شده و از مجموعه ای از جزایر مسكونی و غیرمسكونی تشكیل یافته و جزایر مسكونی ان شیكوتان، كوناشیر، ایتوروپ و هابومای نام دارد و چندین جزیره غیرمسكونی و كوچك هم در قالب مجمع الجزایر قرار دارد و دولت ژاپن این جزایر را متعلق به خود می داند.
هفته گذشته پنج جزیره كوچك جزایر كوریل جنوبی به روسی نامگذاری شد.
پایگاه اینترنتی روزنامه نزاویسیمایا گازتا چاپ مسكو امروز به نقل از یوسیهیدو سوگو دبیركل دولت ژاپن نوشت: توكیو با ارسال نامه ای به دولت روسیه به نامگذاری جزایر كوریل اعتراض كرده است.
وی افزود: این اقدام مسكو مغایر مواضع ما و مایه تاسف عمیق است.
پنج جزیره منطقه كوریل در مرز روسیه و ژاپن در اقیانوس آرام با امضای دیمیتری مدودیف نخست وزیر روسیه نامگذاری شده است.
دو جزیره به نام آندری گرومیكو وزیر خارجه و سخنگوی شورای عالی شوروی و ایگور فارخوتدینوف فرماندار سابق سالاخین نامگذاری شد.
همچنین نام ژنرال كوزمی درویانكو و الكسیا گنچكو فرماندهان نظامی شوروی كه مدتی طولانی در شرق دور خدمت می كردند بر دو جزیره دیگر گذاشته شد.
پنجمین جزیزه نیز به یاد آنا شچتینینا اولین ناخدای زن دنیا نامگذاری شد.
جزایر كوریل جنوبی به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز، ذخایر آبزیان و واقع شدن در اقیانوس آرام موقعیت اقتصادی و راهبردی زیادی دارد كه پس از پایان جنگ دوم جهانی به تملك شوروی در آمد.
روسیه حاكمیت خود را بر این جزایر قابل تردید نمی داند و به نتایج كنفرانس یالتا، بیانیه پتسدام و برخی اسناد تعیین كننده شرایط بین المللی پس از جنگ دوم جهانی به عنوان موید آن تاكید می كند.
روسیه به عنوان میراث دار شوروی در جنگ دوم جهانی 26 میلیون و 600 هزار كشته نظامی و غیرنظامی و همچنین ویرانی گسترده ای را تحمل كرد به گونه ای كه مسكو نیز در خطر سقوط قرار گرفت و از این رو شرایط كنونی را ناشی از اقدام های كشورهای آغاز كننده این جنگ از جمله ژاپن می داند.
اروپام**391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا