۲۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳:۰۵
کد خبر: 82431410
T T
۰ نفر
فارن پاليسي:ارتش آمريكا به استفاده ازاورانيوم ضعيف شده درسوريه اعتراف كرد

تهران - ايرنا - مجله معتبر فارن پاليسي درگزارشي فاش كرد:ارتش آمريكا اواخر سال 2015 در نبردهاي ميداني شرق سوريه و درحمله به تانكرهاي نفت داعش، از مهمات حاوي اورانيوم ضعيف شده استفاده كرده و به اين مسئله اعتراف كرده است.

به گزارش امروز(چهارشنبه) ايرنا، اين نشريه كه در آمريكا چاپ مي شود، نوشت: از زمان تجاوز آمريكا به عراق درسال 2013 اين نخستين بار است كه استفاده از مهمات حاوي اورانيوم ضعيف شده مورد تاييد قرار گرفته است.
اين نشريه افزود:درزمان تجاوز آمريكا به عراق در سال 2013 هزاران بار تسليحات حاوي مهمات اورانيوم ضعيف شده به كار برده شده كه اعتراض مجامع منطقه اي را در پي داشت و اين در حالي است كه مواد سمي موجود در آن، موجب بروز سرطان و نقض عضو نوزادان در عراق شد.
براساس اين گزارش، 'جاش ژاك'سخنگوي ستاد فرماندهي مركزي آمريكا(سنت‌كام) اذعان كرده است:درتاريخ هاي 16 و 22 نوامبر سال 2015، 5265 تعداد سلاح آفندي 30 ميليمتري با قابليت نفوذ در هدف و حاوي اورانيوم ضعيف شده با استفاده از جنگنده هاي نوع A-10 در منطقه شرقي سوريه استفاده شده كه به دنبال آن 250 وسيله (نظامي) منهدم شدند.
گزارش اين نشريه آمريكايي درحالي است كه رسانه هاي عراقي مهرماه سال جاري خبر دادند كه براساس تازه ترين اسناد فاش شده، ارتش آمريكا در جريان اشغال عراق در سال 2003 ميلادي، از تسليحات حاوي اورانيوم ضعيف شده استفاده كرده است.
براساس اين گزارش كه از يك سازمان غير نظامي موسوم به (PAX) مستقر در هلند به دست آمده است، اين اسناد حاصل گزارش ها و تجزيه و تحليل نمونه هايي است كه در اختيار دانشگاه جورج واشنگتن در سال 2003 قرار داشت، اما نتايج آن تاكنون محرمانه مانده بود.
در اين اسناد ذكر شده كه ارتش آمريكا بااستفاده ازجنگنده هاي نوع A-10 دستكم 116 بار اهداف آسان نظامي، مانند مقرها، خودروها و كاميون ها را با تسليحات حاوي اورانيوم ضعيف شده ، هدف قرار داده بود.
حملات با اورانيوم ضعيف شده، 16درصد اهداف ساختماني، 35/6 درصد اهداف آسان و ساده و 42 درصد سربازان را شامل شده و همچنين 33/2 درصد واحدهاي زرهي و 10/4 درصد واحدهاي توپخانه را هدف گرفته است.
اين گزارش تازه ثابت مي كند كه آمريكا بطورگسترده اي قوانين بين المللي را در سال 2003 نقض كرده و باعث خسارات انساني و محيط زيستي هولناكي به مردم عراق شده است.
اين بمباران ها،درسال هاي بعد پيامدهاي منفي سنگيني براي عراقي ها داشته است، بطوري كه علاوه بر آلودگي محيط زيست ، اختلالات ژنتيكي نيز ببار آورده كه نمود آن ، تولد نوزدان ناقص الخلقه طي سال هاي 2005 تا 2010 در اين كشور بوده است.
خاورم**9377** ترجمه و گزارش: حميد اوضح- انتشار دهنده: محمد حسن دوستارگان