۲۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳:۲۷
کد خبر: 82431461
T T
۰ نفر
محدودیت سرعت برای موتورسواران در نظر گرفته شود

شیراز- ایرنا- معاون تحقیقات و فناوری مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی گفت: برای كاهش تلفات انسانی ناشی از تردد موتورسیكلت ها باید محدودیت سرعت برای آنها در نظر گرفت و همچنین زوج و فرد كردن تردد و اجرای طرح ترافیك برای این وسایل نقلیه در تهران الزامی است.

به گزارش خبرنگارایرنا، دكتر محمود صفارزاده چهارشنبه در هفتمین سمینار كاهش بار حوادث ترافیكی در شیراز افزود: هم اینك افزون بر 40 هزار دستگاه موتورسیكلت توقیفی در تهران توقیف است و هیچ فردی برای بازپس گیری آنها مراجعه نمی كند.
وی ادامه داد: شهر تهران با معضل موتور سواران روبرو است و قیمت برخی از موتور سیكلت ها به حدی پایین است و به حدی خرید یك دستگاه از این وسیله نقلیه راحت شده كه برای متخلفان صرفه اقتصادی ندارد كه با پرداخت جرایم موتور سیكلت های توقیفی را آزاد كنند.
معاون مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی وابسته به وزارت راه و شهرسازی اظهار كرد: تقاضا برای دریافت موتور در جامعه ما اكنون 10 درصد است در حالی كه این تقاضا باید به سه درصد كاهش یابد.
وی بیان كرد: كاهش هفت درصدی استفاده از موتور باید با جایگزینی استفاده از مترو و اتوبوس و حمل و نقل عمومی جبران شود .
صفارزاده با بیان اینكه موتورسیكلت نباید وسیله كار و تامین معیشت باشد، گفت: متاسفانه ما در الگوگیری از كشورهایی مانند بنگلادش ، تایوان و پاكستان از موتور سیكلت به عنوان وسیله كار و معیشت استفاده می كنیم .
وی اظهار كرد: موتورسیكلت یك وسیله تفریحی است و نباید از آن به عنوان وسیله باربری و مسافربری ستفاده كرد ، باربری و سمافر كشی از این وسیله سطح تلفات را بالا برده است.
این مقام مسئول گفت: در تهران از موتورسیكلت به عنوان تاكسی استفاده می شود و یك موتورسیكلت مخارج یك خانواده را تامین می كند .
صفارزاده اظهار كرد: 60 درصد از موتور سیكلت های شهر تهران برای كار به كار گرفته می شوند و نقش تامین معیشت و درآمد دارند.
** لزوم شكل گیری پویش مردمی برای كاهش تلفات جاده ای
رئیس مركز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشكی شیراز نیز در این همایش گفت: كشور ایران در دهه گذشته، شاهد كاهش مرگ و میر حوادث ترافیكی بوده و از یك قله 30 هزار نفری مرگ و میر در سال 1384، به حدود 17 هزار نفر مرگ و میر در سال رسیده است.
دكتر كامران باقری لنكرانی افزود: این روند رو به كاهش در طی چهار تا پنج سال گذشته، از شتاب لازم برخوردار نبوده و لازم است در سیاست های خود برای كاهش بار حوادث ترافیكی، تجدیدنظر كرد.
وی كاهش بار حوادث ترافیكی را یك موضوع بین بخشی معرفی كرد كه بیش از 35 سازمان در این موضوع مداخله دارند و فراتر از آن، باید به یك پویش مردمی تبدیل شود تا بتواند اثرگذار باشد.
رئیس مركز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشكی شیراز در ادامه محورهای هفتمین سمینار كاهش بار حوادث ترافیكی را حوادث موتور سیكلت ها و دوچرخه سواران عنوان كرد و گفت: در 10 سال گذشته، حدود 230 هزار مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیكی وجود درا، كه موتورسیكلت ها 25 درصد این مرگ و میر ها را به خود اختصاص دادند.
وی ادامه داد: آمار مرگ و میر ناشی از موتور سیكلت ها در جاده های روستایی، رقم بالاتری را به خود اختصاص داده و همچنین در 65 درصد مواقع، سن قربانیان حوادث موتورسیكلت، بین 15 تا 35 سال بوده است و این موضوع نیاز به مداخله و اقدامات بیشتری دارد.
لنكرانی بیان كرد: بیش از 50 درصد مرگ و میر ناشی از حوادث موتورسیكلت، در سر صحنه رخ می دهد و با توجه به این امر، باید به اقدام های پیشگیرانه، مانند استفاده از كلاه ایمنی، رانندگی ایمن، رانندگی ایمن، وجود مسیرهای مشخص، توجه بیشتری داشت.
وی با اشاره به اینكه سیاست گذاری ها باید مستندات مبتنی بر شواهد باشد، یادآور شد: این سمینار با حضور صاحب نظرانی از رشته های مختلف مانند علوم سلامت، مهندسی ایمنی جاده، علوم شناختی و علوم اجتماعی و سخنرانی از اتحادیه اروپا برگزار می شود و از میان 80 مقاله دریافتی، ارائه 30 مقاله به صورت سخنرانی و پنج میزگرد پیش بینی شده است.
هفتمین سمینار كاهش بار حوادث ترافیكی روز پنجشنبه به كار خود پایان می دهد.
6113 / 2027
خبرنگار : نیكنام خشنودی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی