۲۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۱۰
کد خبر: 82431563
T T
۰ نفر
برگزاری مراسم 'روز ایران' در دانشگاه 'ایسترن اشیا' تایلند

كوالالامپور- ایرنا- آیین 'روز ایران' به مناسبت 400 سال همكاری های ایران و تایلند روز چهارشنبه در دانشگاه 'ایسترن اشیا' در شهر 'پاتوم تانی' تایلند برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این مراسم 'محسن محمدی' سفیر ایران در تایلند، 'محمدرضا زینلی' رایزن فرهنگی كشورمان در بانكوك و مقامات دانشگاهی 'ایسترن اشیا'، مقام های شهر 'پاتوم تانی' و صدها دانشجوی تایلندی حضور داشتند.
در حاشیه این مراسم نمایشگاهی از صنایع دستی، منسوجات، كتب ایرانی و تصاویری از شهرها و آثار باستانی و فرهنگی كشورمان به نمایش در آمد كه با استقبال مقامات تایلندی و دانشجویان این كشور جنوب شرق آسیا مواجه شد.
'آرش گروئیان' هنرمند و طراح ایرانی مقیم تایلند نیز با برپایی كارگاهی اقدام به آموزش و معرفی هنر ایرانی به مشتاقان تایلندی فرهنگ و هنر كشورمان كرد تا با فرهنگ ایران زمین كه در تاریخ 400 ساله روابط دو جانبه تاثیر زیادی بر فرهنگ و معماری این كشور گذاشته است، بیشتر آشنا شوند.
در آیین 'روز ایران' در دانشگاه 'ایسترن اشیا' تایلند كه با پخش سرود دو كشور آغاز شد، فیلمی 25 دقیقه ای از شهرها و آثار فرهنگی و هنر ایران و صنعت گردشگری كشورمان برای توسعه همكاری ها در این بخش پخش شد.
دكتر 'چوتیراس چاوانیچ' رئیس این دانشگاه تایلندی در مراسم با اشاره به تاریخ 400 ساله روابط دو كشور، گفت كه این مراسم به مناسبت یادبود این تاریخ طولانی روابط برگزار می شود و از اهمیت خاصی برای توسعه مناسبات دانشگاه با مراكز فرهنگی و دانشگاهی ایران برخوردار است.
'محمدرضا زینلی' رایزن فرهنگی كشورمان در بانكوك نیز با تشریح تاریخ روابط دو كشور و خدمات 'شیخ احمد قمی' نخستین دعوت كننده به اسلام در تایلند، گفت كه به مناسبت دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نیز یكسری تمبر یادبود در راستای گرامیداشت 40 سال روابط فرهنگی دو كشور رونمایی شد.
'مونسیت پایسانتاناوات' فرماندار 'پاتوم تانی' تایلند نیز اظهار امیدواری كرد برگزاری آیین روز ایران در این شهر سرآغازی برای گسترش بیشتر روابط دو كشور به ویژه مناسبات این شهر با طرف های ایرانی باشد.
میزگرد 'فرهنگ و ادبیات ایران' نیز از برنامه های فرهنگی بود كه در این آیین برگزار و سه شركت كننده در آن ضمن تشریح و توضیح فرهنگ غنی كشورمان و تاثیر آن بر فرهنگ و هنر جنوب شرق آسیا به ویژه تایلند، بر گسترش مناسبات فرهنگی و ادبی دو كشور تاكید كردند.
مقامات دانشگاه 'ایسترن اشیا' تایلند و سفیر و رایزن فرهنگی ایران در حاشیه این آیین دیدار و دو طرف توافق كردند در آینده نزدیك اتاق ایران در این دانشگاه راه اندازی و دروس ایران شناسی، اسلام شناسی و زبان فارسی برای تدریس آماده شود.
این برنامه با همكاری رایزنی فرهنگی كشورمان در بانكوك و دانشگاه 'ایسترن اشیا' شهر 'پاتوم تانی' تایلند برگزار شد.
آساق**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی