حسين سليمي از اهميت ترويج تفكر پرسشگري در ميان دانشجويان سخن گفت و در مصاحبه روز پنج شنبه با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: وظيفه اصلي ما در دانشگاه ها اين است كه به دانشجو ياد دهيم كه انديشه جهاني را بفهمد، هنر و مسائل بومي خود را تفكر كند و بر اساس آن تفكر، پرسش هاي جديد طرح كند و براي اين پرسش ها پاسخ هاي جديد پيدا كند و آنگاه دانشگاهي مطلوب خواهيم داشت.
وي افزود: وظيفه دانشگاه، پروردن دانش است و دانش از تفكر و تعقل و پرسشگري بيرون مي آيد. ما بايد به دانشجويان در دانشگاه ها راه تفكر را بياموزيم و دانشجويي كه طريق تفكر را پيدا كند، در نتيجه مي تواند درباره حوزه هاي تخصي خود پرسش هاي اصلي مطرح كند و تا زماني كه پرسش مطرح نكند، انديشه و تفكر شكل نمي گيرد.
رئيس دانشگاه علامه طباطبايي همچنين گفت: اگر ما شيوه تفكر و تفكر اصيل را به دانشجويان نياموزيم كه نشانه اول آن توانايي پرسش هاي بنيادين است، دانشجوي ما عملا به نوعي مقلد متون جاري در دنيا تبديل خواهد شد.
وي اضافه كرد: در چنين وضعيتي دانشگاه هاي ما در رشته هاي جامعه شناسي به تكرار كننده صحبت برخي از جامعه شناسان بزرگ دنيا تبديل مي شوند و همچنين هنر روانشناسان ما اين خواهد بود كه فلان روانشناس غربي چه گفته است.
سليمي بخشي از اين مشكل را مربوط به سيستم آموزشي كلان دانست و گفت: ريشه اين مساله به نظام آموزش و پروش برمي گردد كه دانش آموزان را به ماشين هاي حفظ مطلب و يا ماشين هاي حل مساله تبديل مي كند.
وي اضافه كرد: سيستم هاي آموزش و پرورش خلاق سيستم هايي هستند كه هنر تفكر، هنر پرسش، هنر حل مساله و هنر خلاقيت و طرح انديشه جديد را آموزش مي دهند و اگر طراحي آموزش و پرورش ما بر اين اساس شكل گيرد، دانشگاه هاي ما نيز پويا و فعال خواهد بود.
فراهنگ**1003** 1823 خبرنگار: محمدرضا جعفرملك* انتشار: طاهره نبي اللهي
تهران - ايرنا - رئيس دانشگاه علامه طباطبايي گفت كه رسيدن به دانشگاه مطلوب نيازمند آموزش هنر تفكر و پرسشگري به دانشجويان است تا دانشجويان بتوانند براي اين پرسش ها پاسخ هاي جديد پيدا كنند.