۳۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۴۶
کد خبر: 82435024
T T
۰ نفر
مخالفت شدید چین با حضور تفنگداران آمریكایی در تایوان

پكن - ایرنا - یك روز پس از اعلام آمریكا مبنی بر استقرار شماری از تفنگدارانش در تایوان، چین به شدت به آن واكنش نشان داد و مخالفت خود را در خصوص اجرای این برنامه اعلام كرد.

به گزارش ایرنا، «گینگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در مصاحبه ای در پكن خاطر نشان كرد كه چین مخالف تبادلات نظامی میان آمریكا و تایوان است.
وی بار دیگر تاكید كرد كه چنین تبادلاتی با تعهدات آمریكا در قبال اصل چین واحد همخوانی ندارد و واشنگتن باید به این اصل پایبند باشد.
این در حالی است كه واشنگتن در اقدامی كه می تواند باعث نگرانی و خشم چین شود، قصد دارد شماری از تفنگداران خود را در موسسه آمریكا در تایوان مستقر كند.
استقرار تفنگداران و تكاوران آمریكایی با هدف حراست از منافع و مكان های دیپلماتیك آمریكا در كشورهای دیگر سابقه دارد اما از سال ۱۹۷۹ میلادی كه آمریكا با چین رابطه رسمی و دیپلماتیك برقرار كرد، تاكنون دست به چنین كاری در منطقه تایوان نزده است.
سخنگوی چین گفت كه آمریكا بیانیه های مشتركی با چین دارد كه به موضوع تایوان نیز مربوط می شود اما مهم این است كه چین به شدت مخالف هر تبادل رسمی و نظامی واشنگتن با تایپه است و این بیانیه ها و اصل یك چین باید محترم شمرده شود.
تارنمای «یی سی» چین روز شنبه در گزارشی نوشت: چنانچه آمریكایی ها بخواهند تفنگداران خود را در تایوان مستقر كنند به اصل و اساس روابط این كشور با چین لطمه جدی خواهد خورد.
روزنامه می افزاید، تلاش برای استقرار این نیروها نشان می دهد كه آمریكا به شدت به دنبال افزایش روابط و تقویت مناسبات با تایوان است.
خبرگزاری مركزی تایوان یك روز پیش این خبر را كه قرار است چنین نیروهایی به این جزیره اعزام شوند منتشر كرد و آن را نشانه ای از بهبود و تقویت روابط میان تایوان و آمریكا دانسته است.
«استفان یونگ» كه ریاست موسسه آمریكا در تایوان را بین سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ میلادی در اختیار داشته است، می گوید برای رسیدن به این هدف تلاش زیادی كرده و خوشحال است كه امروز اعلام می كند این تفنگداران وظیفه حراست از این مكان را بر عهده خواهند گرفت.
انجام این كار دقیقا در شرایطی انجام می شود كه گفت وگوی تلفنی غیرمنتظره میان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا با «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین درباره اصل چین واحد برای پكن اهمیت زیادی داشت و ترامپ در این گفت وگو اعلام كرد خود را به این اصل پایبند می داند.
آمریكا تاكنون تفنگدارانش را در ۱۴۸ موسسه و مركز دیپلماتیك خود در سراسر دنیا مستقر كرده ولی در تایوان دست به چنین كاری نزده است.
تایوان در پی یك جنگ داخلی در سال 1949 از خاك اصلی چین جدا شد ولی این كشور همچنان تایوان را به عنوان جزیره ای كه بخشی از خاك چین است می داند و تهدید كرده چنانچه این منطقه در صدد جدا شدن همیشگی خود از پكن برآید به تایوان حمله خواهد كرد.
مقام های چین و تایوان در سال 1992 میلادی به توافقی رسیدند مبنی بر اینكه هر اقدامی در این منطقه و در روابط طرفین براساس اصل چین واحد باشد.
بر اساس اصل چین واحد، چین و تایوان به یك كشور كه همان سرزمین مادری است، تعلق دارند.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی