۱ اسفند ۱۳۹۵، ۸:۵۲
کد خبر: 82435986
T T
۰ نفر
باران به ترمیم خشكسالی و سدها به مهارسیل فارس كمك كردند

شیراز - ایرنا - وزیر نیرو با بیان اینكه اثرات سیلاب استان فارس در ترمیم خشكسالی های اخیر بسیار چشمگیر است گفت: بخشی از مهار سیلاب كه بخش قابل توجهی هم بوده، ناشی از احداث سدهای بزرگ در استان فارس است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، حمید چیت چیان شامگاه شنبه درهشتمین نشست ستاد بحران استان فارس در استانداری این استان اظهار داشت:قطعا اگر این سدها احداث نشده بود تاثیر ویرانگر سیلاب به چندین برابر می رسید.
وی ادامه داد:‌ یكی از نكات مهم در بارندگی اخیر و وقوع سیل در استان فارس، نقش سد سلمان فارسی در كاهش بحران و خسارت‌ها بود. این سد نقشی بی بدیل در كنترل سیلاب در منطقه ایفا كرد .
وزیر نیرو به ورودی 2 هزار متر مكعبی آب درثانیه به سد سلمان فارسی اشاره كرد و گفت:اگر حجم آب ورودی به این سد كنترل نمی شد ، این آب در مسیر رودخانه جاری می شد و به آب موجود افزوده می شد و قطعا ‌ خسارت ها و زیان های سنگین مالی و جانی را به دنبال داشت.
چیت چیان با بیان اینكه اقدام بموقع در تخلیه برخی از روستا نیز از بروز خسارت جانی جلوگیری كرد گفت : در هر حال نباید نقش سدها در كنترل سیلاب و همچنین اطلاع رسانی ستاد بحران را نادیده گرفت.
این مقام مسئول به برخی از حوادث و مشكلات ایجاد شده در هفته های اخیر در خوزستان ، سیستان و بلوچستان ، فارس و شمال كشور اشاره كرد و گفت: در همه این مشكلات سعی كرده ایم در كوتاه ترین زمان مسایل و مشكلات مردم را رفع كنیم ، مردم و دستگاه‌های اجرایی در حل این مشكلات مشاركت داشته اند، هجوم خاك به خوزستان از جمله این مشكلات است كه در روزهای هشتم و نهم بهمن به اوج خود رسید با افزایش این گرد و خاك و رطوبت تبدیل به گِل شد و ایجاد گل باعث بروز مشكلات برای مردم و قطع برق گسترده در شهرهای این استان شده است .
وزیر نیرو ادامه داد : به ‌رغم گستردگی قطع برق و مشكلات ایجاد شده و وسعت اختلال‌ها در خوزستان، با تلاش‌های فراوان بخش عمده‌ای از مشكل برق مردم رفع شده و تلاش ها برای رفع مابقی مشكلات نیز ادامه دارد .
چیت چیان به مسایل بارش برف در استان گیلان اشاره كرد و گفت : در استان گیلان شاهد بارش برف شدید و بروز طوفان با سرعت بیش از 80 كیلومتر بودیم ، این موارد باعث شد كابل های برق تقریبا یخ بزنند و یك هزار و 600 دكل برق دراین استان شكست و حدود دو هزار و 400 كیلومتر در شبكه برق پارگی خطوط ایجاد شد اما با درایت مردم و دستگاه های خدمات رسان مشكل برق در گیلان هم رفع شده است.همكاران ما باوجود گستردگی مسئله تا حدودی این مشكلات را برطرف كرده‌اند.
وزیر نیرو به بارش های سیل آسا در سیستان و بلوچستان ، فارس و بوشهر هم اشاره كرد و گفت : در كشوری كه مشكل اصلی آن خشكسالی است اینگونه بارش ها جای شكر دارد ما 2 نوبت بارندگی را در سیستان و بلوچستان و هرمزگان و پس از آن در فارس و بوشهر و هرمزگان شاهد بودیم كه مسایل و مشكلاتی را هم در پی داشت ، این بارش ها در استان‌های جنوبی دردسرساز شده اما به نظر می‌رسد با توجه به خشك‌سالی‌های اخیر، این بارندگی‌ها خسارتش كمتر از نفعش باشد و باید خدا را شاكر بود.
خبرنگار : نیكنام خشنودی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالك زاده
6113 / 1876