۱ اسفند ۱۳۹۵، ۲۲:۰۸
کد خبر: 82437056
T T
۰ نفر
تاكید وزیر ارشاد بر گسترش روابط فرهنگی ایران و ویتنام

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاكید براینكه ایران و ویتنام دارای روابط فرهنگی خوبی با یكدیگر هستند و باید این روابط نسبت به گذشته گسترش یافته و تقویت شود، گفت: ویتنام از نظر فرهنگی كشوری غنی است و مردم ایران ذهنیت مثبتی از آن دارند.

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «سیدرضا صالحی امیری» پیش از ظهر روز یكشنبه در دیدار با «فم سان چائو» فرستاده ویژه نخست وزیر ویتنام در یونسكو با اشاره به اینكه ایران به لحاظ جامعه شناختی، جامعه ای با سازگاری بالاست، افزود: ایران و ویتنام می توانند در منطقه و جامعه بین المللی همكاری های بسیاری با یكدیگر در حوزه های فرهنگی و هنری داشته باشند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سفر رئیس جمهوری ایران در سال ٢٠١٦ میلادی به ویتنام، پیام روشنی بر توسعه روابط دو كشور دارد.
وی با تاكید بر نقش دیپلماسی فرهنگی در گسترش روابط كشورها، افزود: از طریق دیپلماسی فرهنگی، ملت ها می توانند با فرهنگ، آداب، سنن و بسیاری از عادات فرهنگی یكدیگر آشنا شوند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یونسكو در گسترش روابط فرهنگی میان كشورها نقش موثری دارد و فرصت های مناسبی در این زمینه فراهم می كند.
وی در عین حال تصریح كرد: ساختار یونسكو فرهنگی است نه سیاسی، بنابراین تعاملات و اشتراكات فرهنگی از این طریق با قوت و استحكام بیشتری شكل می گیرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ایران در منطقه دارای حوزه های تمدنی بسیاری از جمله صفویه، ساسانیان و هخامنشیان است و كسی نمی تواند این تمدن ها را انكار كند، بنابراین وقتی از حوزه تمدنی در منطقه سخن به میان می آید به طور قطع، ایران در مركز این تمدن قرار دارد.
صالحی امیری گفت: ایران تنها كشوری در منطقه خاورمیانه است كه اسلام را پذیرفته، اما زبان آن عربی نشده است. به دلیل اینكه زبان و فرهنگ ما از استحكام زیادی برخوردار است و از هویت های ملت ایران محسوب می شود.
وی افزود: ما دارای دیپلماسی فرهنگی طولانی هستیم و در كنار هم بودن ٧٢ ملت با زبان، نژاد، فرهنگ و سنن مختلف در دوره هخامنشیان مصداق این سخن است.
صالحی امیری با اشاره به فعالیت های فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران ادامه داد: این وزارتخانه در حوزه های فیلم، موسیقی، كتاب، هنرهای تجسمی، مطبوعات و ... می تواند با ویتنام همكاری های مشترك فرهنگی و هنری داشته باشد.
وی افزود: بیش از ٢٠ هزار موسسه فرهنگی نیز در ایران به طور همزمان فعالیت می كنند و از جمله نهادهای مدنی محسوب می شوند.
در ادامه این دیدار فرستاده ویژه نخست وزیر ویتنام در یونسكو گفت: ایران دارای فرهنگ و تمدن غنی است و بسیاری از هموطنان ما با داستان های «هزار و یك شب» آشنا هستند.
وی افزود: دو كشور می توانند در حوزه های سینمایی، معماری، تبادل آثار موزه های یكدیگر و ... همكاری های مشترك داشته باشند.
«فم سان چائو» گفت: ویتنام در دیپلماسی فرهنگی موفق بوده است و از آن به عنوان اصل اساسی سیاست خارجی خود استفاده می كند.
وی افزود: ویتنام در عرصه دیپلماسی فرهنگی، دارای نمایندگی هایی در ١٠٠ كشور جهان است و از طریق این نمایندگی ها فرهنگ و تمدن خود را با دیگر كشورها به اشتراك می گذارد.
سفیر ویژه نخست وزیر ویتنام با اشاره به فعالیت های یونسكو ادامه داد: این سازمان تنها یك فدراسیون جهانی نیست، بلكه سازمان اندیشه محوری است كه تفاهم و ارتباط با فرهنگ های مختلف در جهان را ترویج می دهد.
شبد**1953*9122*تنظیم كننده:مرتضی شحنه**انتشار دهنده: مهدی نعمتی
۰ نفر