۲ اسفند ۱۳۹۵، ۹:۳۴
کد خبر: 82437274
T T
۰ نفر

سپرده بانكي در صدر بازارهاي پربازده

۲ اسفند ۱۳۹۵، ۹:۳۴
کد خبر: 82437274
سپرده بانكي در صدر بازارهاي پربازده

تهران- ايرنا- روزنامه ايران در گزارش صفحه اقتصادي نوشت: باثبات‌ترين و پربازده‌ترين بازار براي سرمايه‌گذاران، سپرده‌هاي بانكي است كه با وجود كاهش نرخ سود سپرده‌ها به 15 درصد، همچنان در صدر ساير بازارهاست ضمن اينكه جزو كم ريسك‌ترين هاست.

در ادامه اين گزارش مي خوانيم: در 10 ماهه سال جاري به طور متوسط سكه طلا با 9 درصد، دلار 10.5 درصد، مسكن 9.9 درصد، سپرده هاي بانكي 15 درصد و بورس منفي يك درصد بازدهي به همراه داشتند
در امريكا و اروپا، عمده سرمايه‌گذاري‌ها در سهام، اوراق بهادار، بيمه‌ها و تأمين اجتماعي صورت مي‌گيرد و اغلب مردم حجم كمتري از دارايي خود را در ساير موارد سرمايه‌‌گذاري مي‌كنند

در هر دوره از اقتصاد ايران، يك يا چند بخش به طور همزمان توجه سرمايه‌گذاران و سفته بازان را به خود جلب كرده است. دراين دوره‌ها گاه كالاهايي مأمني براي سرمايه‌گذاري و كسب سود شده است كه به هيچ عنوان حكم بازاري براي سرمايه‌گذاري نداشته‌اند ولي به دليل شرايط اقتصادي خاص حجم عمده‌اي از سرمايه‌هاي مردمي را نصيب خود كرده است. در دوره‌اي سيم كارت تلفن همراه چنين نقشي را بازي مي‌كرد و افراد با خريد تعداد زيادي سيم كارت و فروش دوباره آن بازدهي بالايي را كسب مي‌كردند. خودرو نيز در دوره‌هاي گذشته بازاري جذاب براي مردم بوده است هرچند در شرايط فعلي نيز ورود خودروهاي جديد و پرمتقاضي بازهم سرمايه زيادي به سوي خود جلب مي‌كند ولي در مجموع، ديگر به‌عنوان يك بازار سرمايه‌گذاري محسوب نمي‌شود. اما در طول تمام اين سال‌ها همواره رقابت شديدي ميان پنج بازار شامل سكه و طلا، ارز، سپرده‌هاي بانكي، بورس و مسكن وجود داشته كه در هردوره‌اي اين رقابت بسته به شرايط و نوسانات به نفع يكي ازاين بازارها تمام شده است.

اين درحالي است كه بورس و بيمه در ساير كشورها مهم‌ترين محل براي سرمايه‌گذاري و كسب سود است اما در ايران به طور معمول بخش‌هايي مورد توجه قرار مي‌گيرد كه حجم بالايي از بازدهي را در زمان محدودي نصيب سرمايه‌گذاران مي كند. البته ممكن است با لحاظ نرخ‌هاي روزانه و بدون درنظر گرفتن متوسط ماهانه شاهد بازدهي بالاتر در بازارهايي همچون طلا و ارز باشيم و دراين ميان برخي از سرمايه‌گذاران سود قابل توجهي كسب كرده باشند ولي بررسي متوسط نرخ‌ها برآيند منطقي تري به دست خواهد داد.

در سال 1395 يعني از ابتداي سال تا دي ماه تحولات بسياري در بازارهاي پنج گانه رخ داد. درشرايطي كه در دو سال قبل بازارهاي طلا و ارز با ثبات نسبي مواجه بودند و همين ثبات تمايل سرمايه‌گذاران براي ورود به اين بازارها را كاهش داده بود، ولي از پاييز امسال رشد دامنه نوسانات دراين بازارها باعث شد تا برخي از سفته بازان يك بار ديگر به اين دو بازار بازگردند هرچند كه از بهمن ماه اين نوسان مهار شد و قيمت‌ها عقب نشيني كرد.

در مقابل، بازدهي شاخص كل بورس تهران كه در طول سال‌هاي 1392 و 1394 به بيش از 20 درصد رسيده بود به دليل تحولات بسياري كه در تالار شيشه‌اي رقم خورد منفي شد و سودي نصيب سهامداران نكرد.بازار مسكن نيز با وجود ركود بيش از دو ساله‌اي كه گرفتار آن است در ابتداي سال‌جاري نشانه‌هاي پيش رونق را به نمايش گذاشت و قيمت مسكن كه نشان دهنده بازدهي اين بازار است افزايش يافت، اما درميان تمام اين بازارها باثبات‌ترين و پربازده‌ترين بازار براي سرمايه‌گذاران ،سپرده‌هاي بانكي است كه با وجود كاهش نرخ سود سپرده‌ها به 15 درصد، همچنان در صدر ساير بازارهاست ضمن اينكه جزو كم ريسك‌ترين هاست.

**پربازده‌ترين و كم بازده‌ترين بازارها
مقايسه بازدهي بازارهاي پنج گانه در 10 ماهه سال‌جاري نشان مي‌دهد كه حداكثر ميزان بازدهي در حدود 15 درصد و كمترين آن نيز منفي يك درصد بوده است.

**بازدهي بازار سكه، 9 درصد
در بازار سكه و طلا مقايسه نرخ سكه تمام بهار آزادي به‌عنوان ملاك اين بازار از فروردين تا آذر ماه امسال حكايت از بازدهي بيش از 9 درصدي دارد. هر قطعه سكه تمام طرح قديم براساس آمارهاي رسمي بانك مركزي در فروردين ماه به طور متوسط يك ميليون و 22 هزار و 500 تومان بوده است كه اين مبلغ در آذر ماه به يك ميليون و 117 هزار و 500 تومان مي‌رسد كه 9.2 درصد رشد داشته است.

در 9 ماهه امسال نيز متوسط قيمت سكه تمام طرح قديم يك ميليون و 78 هزار و 900 تومان بوده كه نسبت به نخستين ماه سال 5.5 درصد رشد نشان مي‌دهد.سكه تمام بهار آزادي طرح جديد نيز با رشدي 9.3 درصدي بازدهي همانند سكه طرح قديم دارد. در فروردين ماه امسال متوسط قيمت هر قطعه سكه طرح جديد يك ميليون و 24 هزار و 400 تومان بوده كه اين رقم در آذر ماه به يك ميليون و 120 هزار و 200 تومان افزايش يافته است. در 9 ماهه امسال نيز اين نوع از سكه يك ميليون و 83 هزار و 200 تومان بوده كه در مقايسه با فروردين ماه 5.7 درصد افزايش داشته است.

**بازار ارز 10.5 درصد بازدهي
اما در بازار ارز و براي دلار ميزان بازدهي بيشتر از بازار سكه و طلا بوده است به طوري كه در اين بخش شاهد بازدهي 10.5 درصدي هستيم. طبق گزارش‌هاي بانك مركزي در فروردين ماه متوسط هر دلار امريكا 34 هزار و 934 ريال بوده كه اين رقم در آذر ماه به 38 هزار و 633 ريال مي‌رسد. براي يورو نيز تفاوت قيمت 39 هزار و 575 ريالي فروردين ماه به 41 هزار و 743 ريال ،بازدهي 5.4 درصدي را براي اين ارز به دنبال داشته است.

بازدهي مسكن، 9.9 درصد
تغييرات نرخ هر مترمربع مسكن نيز از ابتداي سال تا دي ماه بازدهي بين 5.2 تا 9.9 درصد را نشان مي‌دهد. براساس گزارش بانك مركزي درحالي كه متوسط قيمت هر متر مربع مسكن در شهر تهران در دي 94 حدود 40 هزار و 888 ريال بوده كه اين رقم در دي امسال به 44932 ريال رسيده كه 9.9 درصد افزايش داشته است. همچنين طبق اين آمار متوسط قيمت مسكن در سال گذشته 41494 ريال بوده كه اين رقم در سال‌جاري به 42642 ريال رسيده كه 5.2 درصد رشد نشان مي‌دهد.

**بازدهي بورس، منفي يك درصد
اما تحولاتي كه در سال‌جاري در بخش‌هاي مختلف اقتصادي رخ داد، تأثير زيادي روي شاخص‌هاي بورس داشت كه در پايان سال با اصلاح صورت‌هاي مالي بانك‌ها و بازگشايي نماد آنها پس از حدود 5 ماه بيشترين افت بر تالارشيشه‌اي اتفاق افتاد. براساس اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار در 10 ماهه امسال بازدهي شاخص كل بورس تهران به منفي 1.04 رسيده است، اما در فرابورس اين بازدهي 4.89 درصد اعلام شده است كه بخش عمده آن به دليل اوراق بدهي است كه در فرابورس مبادله شده است.

**بازدهي سپرده بانكي، 15 درصد
با اين حال در سال‌جاري كم ريسك‌ترين بازار سرمايه‌گذاري بيشترين بازدهي را نيز به همراه داشته است. هرچند در سال‌هاي اخير نرخ سود سپرده‌هاي بانكي در چند مرحله كاهش يافت و به 15 درصد در آخرين تصميم شوراي پول و اعتبار رسيد ولي با لحاظ همين نرخ، سپرده‌گذاري در بانك‌ها بالاترين بازدهي را به همراه داشته است.

در دو سال اخير با هماهنگي شبكه بانكي و بانك مركزي نرخ سود سپرده‌هاي بانكي از 24 درصد در دو مرحله به 18 درصد رسيد و از ابتداي تير ماه امسال اين نرخ به 15 درصد كاهش يافت، اما گزارش‌هاي رسمي بانك مركزي نشان مي‌دهد با وجود كاهش 9 درصدي نرخ سود سپرده شاهد مهاجرت گسترده سپرده‌هاي بانكي به ساير بازارها نبوده‌ايم.

*منبع: روزنامه ايران، 1395.12.2
**گروه اطلاع رساني**9370**2002 **انتشار دهنده: فاطمه قنادقرصي
۰ نفر