زمينه احياي دانشگاه باستاني جندي شاپور در خوزستان فراهم شود

دزفول - ايرنا - معاون توسعه امور علمي و فرهنگي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور گفت:براي احياي ظرفيت علمي و پژوهشي ايران بايد دانشگاه باستاني جندي شاپور را در خوزستان احيا كرد.

به گزارش خبرنگار ايرنا محمدرضا واعظ مهدوي روز سه شنبه در نخستين كنگره بين المللي جندي شاپور دزفول كه با حضور مسئولان كشوري و استاني در سالن آمفي تئاتر دانشگاه صنعتي جندي شاپور دزفول برگزار شد ،‌ دزفول را شهر فرهنگ و دانش معرفي كرد و گفت:برگزاري كنگره جندي شاپور به احياي سابقه تاريخي و وضعيت علمي و دانشگاهي جندي شاپور منجر مي شود و بيش از آنكه يك موضوع منطقه اي باشد ارزش بين المللي دارد .
وي گفت:سابقه 1800 ساله جندي شاپور دزفول مي تواند براي دانشجويان هويت بخش باشد و به آنها اعتماد بنفس بدهد.
مهدوي ،‌انقلاب اسلامي را حركتي حيات بخش براي تجديد هويت ملي دانست و افزود:براي مبارزه با تهاجم فرهنگي نياز به احراز هويت است كه دانشگاه جندي شاپور دزفول با 1800 سال سابقه علمي مي تواند هويت بخش علمي و مايه اعتمادبنفس براي دانشجويان باشد و زمينه بازگشت آنها به خويش و مصونيت از غرب و غرب زدگي را فراهم كند .
معاون سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور اظهار اميدواري كرد وي افزود:با تلاش مسئولان ميراث فرهنگي باقي مانده آثار تاريخي جندي شاپور كشف شود و در آينده تا با نتايج شگفت انگيز اين منطقه آشنا شويم و بتوانيم با همت نمايندگان مجلس كه اخيرا گام بزرگي در وزارت ورزش برداشتند گامي بزرگ نيز در حمايت از ميراث فرهنگي كشور برداريم.
كنگره بين المللي جندي شاپور دزفول از امروز به مدت 2 روز با حضور وزير علوم ،تحقيقات و فناوري وديگر مسئولان كشوري و استاني در دانشگاه صنعتي جندي شاپور دزفول در حال برگزاري است .
دكتر علي اكبر ولايتي رئيس كميته فرهنگ و تمدن شوراي عالي انقلاب فرهنگي و نيز دكتر محمدرضا مخبر دزفولي دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي و از چهره هاي ماندگار كشور از ديگر ميهمانان اين كنگره مي باشند كه در روز دوم اين همايش برنامه سخنراني دارند.
دانشگاه جندي شاپور واقع در محوطه باستاني شهر جندي شاپور دزفول كه اكنون تنها بقايايي از آن برجا مانده، نخستين مركز علمي جهان در زمان ساسانيان بود كه رشته هاي پزشكي، فلسفه و نجوم در آن تدريس مي شد.
7278/6068
خبرنگار:رقيه كردي-انتشار:محمدعلي فريدپناه