۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۰۴
کد خبر: 82440128
T T
۰ نفر

«تير»؛ پيش‌زمينه‌ پيوستن به WTO

۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۰۴
کد خبر: 82440128
«تير»؛ پيش‌زمينه‌ پيوستن به WTO

تهران- ايرنا- به تازگي ايران عضو كميته اجرايي «تير» سازمان ملل شده است كه اين اتفاق را مي‌توان به فال نيك گرفت، چرا كه عضويت ايران در اين كنوانسيون بعد از مدت‌ها تلاش، محقق شد.

سيده فاطمه مقيمي عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران در يادداشتي در روزنامه آرمان، نوشت: حال اين امر مزايايي براي ما دارد، از جمله اينكه به موجب مقررات كنوانسيون «تير» كالا در وسيله نقليه جاده‌اي به طور پلمب شده از خاك كشورهاي بين راه عبور مي‌كند و تا مقصد نيازي به انجام تشريفات گمركي مربوط به ترانزيت در مرزهاي ورودي و خروجي اين كشورها بر اساس قوانين داخلي آنها ندارد.

كنوانسيون «تير» در چارچوب سازمان ملل است و به طور قطع عضويت در اين كميته مي‌تواند شرايط بسيار مثبت و مطلوبي را براي كشور ايجاد كند. يكي ديگر از مزاياي عضويت در اين كميته رفع و رجوع مسائل و مشكلاتي است كه بين كشورهاي عضو كنوانسيون «تير» در گذشته وجود داشت.

خوشبختانه در مسير ايران تا اروپا همه كشورها عضو كنوانسيون «تير» هستند و ايران هم با عضويت در اين كنوانسيون موظف به رعايت قوانين اين كميته شد.

بايد توجه داشت يكي از مواردي كه امروزه به صورت كلي پيگيري مي‌شود، مساله كالاهاي خطرناك است. با توجه به اينكه اتاق بازرگاني مسئول جلوگيري از توزيع اين نوع كالاهاست، در همين راستا كلاس و دوره‌هاي آموزشي با هماهنگي سازمان ايرو به عنوان متولي كنوانسيون «تير» برگزار مي‌شود.

اين كلاس‌ها در چند ماه اخير هم توسط استاد منتخب از ژنو به زبان انگليسي براي متقاضيان واجد شرايط برگزار شد. در حال حاضر اساتيد نخبه‌اي هم در ايران حضور دارند كه علاوه بر برگزاري كلاس‌هاي آموزشي در ايران، در كشورهاي منطقه هم تدريس مي‌كنند.

چنين اقداماتي زمينه‌ساز گسترش حضور ناوگان‌هاي ايراني در كشورهاي عضو كنوانسيون «تير» مي‌شود. به عضويت درآمدن ايران در كميته كنوانسيون «تير» طبيعتا مي‌تواند بسياري از مشكلات پيش رو در حمل و نقل جاده‌اي را حل كند كه از جمله آن مي‌توان به حل و فصل شدن مشكلات بين ايران و ساير كشورها در زمينه حمل و نقل بين‌المللي جاده‌اي اشاره كرد.

عضو شدن ايران در كميته كنوانسيون «تير» همچنين مي‌تواند زمينه‌اي براي ساختارسازي و گسترش بسترهاي حوزه حمل و نقل جاده‌اي كشور در سازمان‌هاي تجاري بين‌المللي، از جمله سازمان تجارت جهاني (WTO) باشد.

نكته ديگري كه مي‌توان به آن اشاره داشت، انتظار طولاني ايران براي ملحق شدن به سازمان تجارت جهاني است كه يكي از مشكلات در اين زمينه مربوط به ثابت يا مشخص بودن تك نرخي بودن ارز است.

مشكل ديگر در اين زمينه مربوط به بحث‌هاي تعرفه‌ گمركي است كه اميدواريم دولت و سياستگذاران تصميم سريعي درباره اين موضوع بگيرند. زماني كه كشور خواستار حضور در بازارهاي بين‌الملل و تجارت بين‌الملل باشد، به طور حتم بايد شرايط حضور در آن را هم به وجود بياورد، بنابراين بايد ضمن تلاش براي ايجاد و فراهم كردن فرصت‌هاي مربوطه، زمينه ساز حضور ايران در تجارت بين‌الملل باشيم.

*منبع:روزنامه آرمان،1395،12،4
**گروه اطلاع رساني**1893**9131**انتشار دهنده: شهربانو جمعه