۵ اسفند ۱۳۹۵، ۹:۲۹
کد خبر: 82441466
T T
۰ نفر
دامداران یك روستای خراسان شمالی ازتلفات پیاپی دام های خود نگران هستند

بجنورد - ایرنا- شماری از دامداران روستای اینچه علیا در شهرستان مانه و سملقان استان خراسان شمالی از اینكه تلفات دام هایشان در چند هفته گذشته شدت گرفته از ادامه این روند ابراز نگرانی كردند.

وحید خردمند یكی از دامداران روستای اینچه علیا پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: مدتی است كه دام های منطقه بر اثر بیماری ناشناخته تلف می شوند كه بیشتر این تلفات در بزغاله ها رخ می دهد.
وی اظهار كرد: در این راستا لاشه دام ها برای تشخیص بیماری به شبكه دامپزشكی ارائه شده كه این شبكه اعلام كرده است مشكل در كوتاهترین زمان بررسی می شود.
وی افزود: مقداری دارو توسط دامپزشك محل تجویز شده كه متاسفانه كارایی لازم را نداشته است.
وی تصریح كرد: با پیگیری های انجام شده گروهی از دامپزشكان برای بررسی به روستا اعزام شده كه احتمال طاعون را داده اند.
وی ادامه می دهد: بردن نمونه های لاشه دام های تلف شده برای آزمایش و مطمئن شدن آن برای بیماری طاعون معلوم نیست چند روز زمان می برد این در حالی است كه تنها در یك دامداری 70 راس تلف شده است.
وی مدعی شد: متاسفانه مسئولان دامپزشكی شهرستان واكسن طاعون را به دام های روستا تزریق نكرده اند، اگر این كار در موعد مقرر انجام می شد هم اكنون روستائیان شاهد تلفات دام های خود نبودند.
وی بیان كرد: این دام ها با بدبختی خریداری شده و هنوز وجه آن ها پرداخت نشده است، دامداران مانده اند با این مشكل چطور كنار بیایند.
این دامدار خواستار كمك مسئولان و ارائه كمك های بلاعوض به دامداران روستای اینچه علیا شد.
یكی دیگر از دامداران این روستا گفت: مشكل بیماری دام به مردم هم سرایت كرده است به طوری كه پس از بستری شدن در بیمارستان جواب آزمایش ها نشان داده كه علت بیماری من نوعی بیماری مشترك انسان و دام است.
حسین خردمند افزود: به همین علت نگرانی روستاها هم اكنون افزایش یافته است.
روستاییان مدعی هستند كه از یك ماه گذشته تاكنون 160راس دام سبك از دامداران روستای اینچه علیا تلف شده كه هنوز هم این روند ادامه دارد و دامداران هرروز و شب شاهد تلف شدن آنها هستند.
رییس دامپزشكی شهرستان مانه وسملقان در خصوص بیماری دام های روستای اینچه علیا گفت: تاكنون گروه های گوناگون از دامپزشكان استان و شهرستان برای بررسی موضوع به این روستا اعزام شده اند.
دكتر ابوالفضل احمدی افزود: در بررسی ها مشخص شده كه دام ها دچار درگیری تنفسی شده اند علاوه بر این درگیری گوارشی هم گزارش شده كه بیماری مشكوك به طاعون است.
وی اظهاركرد: برای اطمینان بیشتر باید منتظر جواب آزمایش های انجام شده بود.
وی خاطرنشان كرد: دامداران روزهای گذشته مراجعه كرده اند كه دامپزشكی واكسن پی پی آر یا همان طاعون را ارائه كرده است.
وی در پاسخ خبرنگار مبنی براینكه بعد از بیماری واكسن فایده ای ندارد و دامداران گلایه داشته اند كه اگر به موقع این واكسن تزریق می شد دام ها تلف نمی شدند گفت: یك تعداد واكسن ها مثل واكسن شاربن، آبله و تب برفكی در همه واحدهای دام شهرستان تزریق می شود اما، واكسن پی پی آر با توجه به اینكه از خارج كشور تامین می شود برای همه دام های منطقه تزریق نشده است.
احمدی گفت: این نوع واكسن تنها در مكان های شلوغ دام كه خرید و فروش در آن انجام می شود یا اینكه در كانون آلودگی و احتمال آلودگی در آن زیاد است استفاده می شود.
رییس دامپزشكی مانه و سملقان افزود: اگر دام ها بیمه باشند، خسارت داده می شود در غیر این صورت خسارت تعلق نمی گیرد.
وی در خصوص تعداد تلفات دام ها گفت: آماری كه از سوی دامداران ارائه ‌شده درست نیست و در بررسی انجام شده تنها 15راس دام تلف شده است.
شهرستان مانه وسملقان در45كیلومتری غرب بجنورد است كه روستای اینجه علیا جزو روستاهای بخش مركزی این شهرستان حدودا 400خانوار دارد. این روستا در 70كیلومتری شهر اشخانه واقع شده است.
استان خراسان شمالی با افزون بر 2 میلیون راس دام یكی از قطب های دامپروری كشور محسوب می شود.
7183/ 6042 خبرنگار:مرضیه اردكام** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام /*
۰ نفر