۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۰۷
کد خبر: 82441513
T T
۰ نفر
يك هيات تجاري از كشور عمان به كهگيلويه و بويراحمد سفر مي‌كند

ياسوج- ايرنا- رئيس اتاق بازرگاني، كشاورزي، صنايع و معادن كهگيلويه و بويراحمد گفت كه يك هيات تجاري از كشور عمان در نيمه دوم اسفند ماه جاري به استان سفر مي‌كند.

جبار كياني پور روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ايرنا افزود: هيات تجاري كشور عمان روز بيستم اسفند ماه جاري وارد ياسوج مركز كهگيلويه و بويراحمد مي‌شود و در چند روز اقامت خود از صنايع دستي، غذايي مناطق گردشگري و مستعد براي سرمايه گذاري استان ديدن مي‌كند.
وي گفت كه بخش خصوصي كشور عمان در سفر چندي پيش هيات تجاري استان به اين كشور از بخش‌هاي صادرات دام زنده، گل رز، صنايع تبديلي، گياهان دارويي و آب معدني استان استقبال كرد شد و اتاق بازرگاني براي صادرات اين محصولات به عمان اعلام آمادگي كرد.
كياني پور بازار كشور عمان را فرصتي استثنايي براي معرفي محصولات استان كهگيلويه و بويراحمد دانست و افزود: قبل از حضور در نمايشگاه تجاري عمان، اطلاع‌رساني لازم به واحدهاي مختلف توليدي استان انجام شد كه از اين فرصت ارزشمند استفاده كنند اما واحدهاي صنعتي استقبالي نكردند.
وي گفت: در نمايشگاه تجاري عمان غرفه‌اي 24 متر مربعي براي عرضه محصولات استان در نظر گرفته شده بود كه محصولات شركت‌هاي زردبند، سينره، كوبودنا، بيد زرد و صنايع دستي در معرض نمايش قرار گرفت و ساير محصولات استان در قالب اسلايد و بروشور به بازديدكنندگان معرفي شد.
رئيس اتاق بازرگاني، كشاورزي، صنايع و معادن كهگيلويه وبويراحمد افزود: در حاشيه حضور هيات بازرگاني استان در نمايشگاه عمان ديدارهايي با مسئولان بخش خصوصي آن كشور صورت گرفت و با توجه به روابط مناسب ميان 2 كشور، عمان در بسياري از زمينه‌ها مي‌تواند فرصتي ارزشمند براي عرضه محصولات استان به ساير كشورهاي منطقه و جهان باشد.
كياني پورتاكيد كرد كه اتاق بازرگاني و اتاق تعاون استان كهگيلويه و بويراحمد براي حضور سرمايه‌گذاران خارجي، معرفي ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي استان و افزايش صادرات محصولات غير نفتي در سال جاري اقدامات مناسبي انجام داده كه دعوت از هيأت تجاري امسك روسيه، حضور سفير بلغارستان در ياسوج و حضور در نمايشگاه‌ عمان از جمله اين اقدامات است.
هيات تجاري كهگيلويه و بويراحمد اوايل بهمن ماه گذشته در نمايشگاه تجاري عمان شركت كرد.
كشور عمان حدود 5 ميليون نفر جمعيت دارد و در ميان كشورهاي حضور خليج فارس رابطه نزديكي با جمهوري اسلامي ايران دارد.
هيات 17 نفره از مسئولان سياسي و فعالان اقتصادي استان امسك روسيه اواخر مهرماه امسال به منظور توسعه روابط تجاري و اقتصادي با كهگيلويه و بويراحمد وارد اين استان شد.
سال گذشته يك هيات از كهگيلويه و بويراحمد به همين منظور به سرپرستي استاندار به استان امسك روسيه سفر كرده بود.
گروه بازرگاني و اقتصادي كهگيلويه و بويراحمد براي تبادل مناسبات تجاري و بازرگاني استان، با بخش خصوصي و دولتي روسيه، به رياست استاندار و همراهي رئيس اتاق بازرگاني صنايع، معادن و كشاورزي ياسوج و 24 نفر از مسئولان دولتي و بخش خصوصي استان آبان پارسال به روسيه سفر كرد و براي گسترش مناسبات تجاري قراردادها و تفاهم نامه‌هايي امضا شد.
امسك در جنوب غربي سيبري واقع شده و دومين شهر بزرگ در شرق كوه‌هاي اورال به شمار مي‌آيد كه فاصله بين اين استان تا مسكو 2700 كيلومتر است
سفير بلغارستان در تهران و رايزن بازرگاني سفارت اين كشور هم اواخر آذرماه امسال به منظور آشنايي با فرصت‌هاي سرمايه گذاري و تجاري كهگيلويه و بويراحمد و گسترش مناسبات اقتصادي به استان مسافرت كردند.
در فاصله زماني ميان سفر اين 2 هيات اقتصادي – سياسي، رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ياسوج در سفري كه با هيات سياسي اقتصادي ايران به اروپاي شرقي و لبنان داشت با تعدادي از سرمايه‌گذاران اين كشورها رايزني كرد.
جبار كياني پور گفت: اعزام تجار به امارات و تركمنستان توسط اتاق تعاون و اتاق بازرگاني در دستور كار قرار گرفته است و مي‌طلبد در حوزه كشاورزي و بسته‌بندي محصولات، شناسايي بازارهاي هدف، استانداردسازي محصولات و برطرف شدن ضعف در حوزه تجارت خارجي استان اقدام‌هاي اساسي صورت گيرد.
كهگيلويه و بويراحمد با يك درصد وسعت و يك درصد مساحت ايران، ظرفيت فراواني در بخش‌هاي گردشگري، كشاورزي، گياهان دارويي، منابع طبيعي و... براي سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي دارد.
خبرنگار: مسعود عليزاده ** انتشار دهنده: سيد ولي موسوي نژاد
/6110/1662