اردبیلی ها از میراث مشترك دو ملت ایران و آذربایجان به خوبی حراست می كنند

اردبیل - ایرنا - وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان با تجلیل از توجه ویژه مقام های استان اردبیل به بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی گفت: اردبیلی ها در حفظ و حراست از مهم ترین میراث فرهنگی مشترك دو ملت ایران و آذربایجان عملكرد درخشانی داشته اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، شاهین مصطفی اف پنجشنبه در حاشیه بازدید از بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی افزود: معماری بی نظیر بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی و مقبره شاه اسماعیل صفوی و حفظ ، حراست و مرمت این بنای با ارزش قابل ستایش است و من از طرف مردم آذربایجان از این توجه ویژه به این میراث مشترك دو كشور قدردانی می كنم.
وی اضافه كرد: شاه اسماعیل صفوی شخصیتی بزرگ و محبوب برای مردم ایران و آذربایجان است و از اینكه برای نخستین بار موفق به زیارت بقعه شیخ صفی الدین و مقبره شاه اسماعیل صفوی شدم بسیار شاد هستم.
وی بیان كرد: به تاریخ بسیار محتشم و مشتركمان افتخار می كنم و عظمت این تاریخ باشكوه را كه در بازدید از بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی لمس كردم حتما به گوش مردم جمهوری آذربایجان خواهم رساند.
او با اشاره به اهمیت بسیار زیاد جمهوری آذربایجان به حفظ روابط صمیمانه خود با ایران و تلاش برای ارتقای هر چه بیشتر آن گفت: مقام های دو كشور علاقمند به گسترش همكاری در زمینه های مختلف گردشگری، تجارت، سرمایه گذاری های اقتصادی مشترك و مسائل فرهنگی هستند.
در این دیدار، نسخه قرآن به زبان تركی از سوی محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس ایرانی كمیسیون همكاری های مشترك اقتصادی ایران و آذربایجان و نیز دیوان شاه اسماعیل صفوی از سوی ودود موذن زاده هنرمند نامدار اردبیلی به شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان به رسم یادبود اهدا شد.
بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از مهم ترین آثار تاریخی شهر اردبیل و از بناهای كم نظیر تاریخی ایران است كه از سوی یونسكو به ثبت جهانی رسیده و از لحاظ معماری و كاشی كاری از شاهكارهای سده هشتم هجری قمری و سال های پس از آن است.
این بنا پس از وفات شیخ به سال 735 هجری قمری به وسیله فرزند وی صدرالدین موسی پایه گذاری شد و شاه عباس بناهای مهمی به این مجموعه افزود و اصلاحاتی در آن انجام داد.
اهمیت این اثر تاریخی به طور كلی در رابطه ای كه با سلسله خاندان صفوی دارد جلوه گر می شود ، اسلاف شاهان صفوی و همچنین شاه اسماعیل اول بنیانگذار این سلسله در این مجموعه تاریخی به خاك سپرده شده اند.
مجموعه كنونی بقعه شیخ صفی شامل بیرون بقعه (عالی قاپو) ، سردر ، حیاط بزرگ ، رواق ، مقبره شیخ صفی الدین ، حرم خانه ، مقبره شاه اسماعیل ، چینی خانه (كه دارای گچ بری های زیبا و چند درِ چوبی و نقره ای نفیس است) ، مسجد جنت سرا ، خانقاه ، چراغ خانه ، چله خانه و شهیدگاه است.
این مجموعه ارزشمند پنجم تیر سال 1389 خورشیدی به عنوان یازدهمین اثر ارزشمند تاریخی ایران از سوی یونسكو به ثبت جهانی رسید.
یكی از آثار این مجموعه فرش بسیار معروفی به نام قالی اردبیل است كه یكی از مشهورترین قالی های جهان است و در گذشته در آرامگاه وی بوده اما هم اكنون در موزه ویكتوریا و آلبرت كشور انگلستان نگهداری می شود.
شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان و محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز چهارشنبه وارد استان اردبیل شده و با هم دیدار و گفت و گو كردند.
روسای ایرانی و آذری كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و آذربایجان روز پنجشنبه در همایش تجاری ایران و آذربایجان در سرعین سخنرانی كردند. آنها همچنین از محل پیشنهادی اتصال راه آهن جمهوری اذربایجان به شهر اصلاندوز استان اردبیل ، طرح های آب و خاك و پایاب سد خداآفرین نیز بازدید كردند.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016