به گزارش ایرنا، وزارت موقعیت های اضطراری روسیه كه مسئولیت های زیادی در زمینه مقابله با بلایای طبیعی و غیرطبیعی دارد، افزون بر فعالیت های شبانه روزی و گسترده واحدهای عملیاتی در مناطق مختلف این كشور، برنامه های گسترده و پیشگیرانه ای نیز انجام می دهد.
برنامه ریزی برای كاهش یا مهار پیامدهای وقایعی مانند آتش سوزی های جنگلی، وقوع سیل، توفان، اجرای امدادرسانی و همچنین انجام عملیات امدادی در شرایط سقوط هواپیما از جمله وظایف وزارت خانه بسیار مهم موقعیت های اضطراری روسیه است.
این كشور به دلیل گستردگی، پراكنده بودن بسیاری از مناطق مسكونی كمتر توسعه یافته از جمله وجود خانه های چوبی، شرایط ویژه آب و هوایی به ویژه سردسیری از جمله بارش های سنگین و قدیمی بودن برخی خانه ها و مجتمع های مسكونی كه عمر بسیاری از آنها تا 70 سال یعنی دوره شكل گیری شوروی می رسد، همیشه شاهد بروز موارد متعدد سوانح مختلف طبیعی و غیر طبیعی به ویژه آتش سوزی است.
**آتش سوزی:
آتش سوزی در روسیه هر ساله حدود از 10 هزار قربانی می گیرد و بالاترین تلفات مربوط به سال 2012 گزارش شده كه با بیش از 162 هزار واقعه حریق، 11 هزار و 750 نفر جان خود را از دست دادند.
غمبارترین واقعه مربوط به 20 اردیبهشت سال گذشته است كه آتش سوزی یك خانه در منطقه اورال روسیه ناشی از نقص فنی بخاری، سبب مرگ 9 عضو و بستگان یك خانواده شد كه در محل حضور داشتند.
به گزارش شبكه دوم تلویزیون دولتی روسیه، آتش سوزی بامدادی در شهر سوخوی لوگ استان سوردلوفسك چنان گسترده بود كه چندین واحد آتش نشانی نتوانستند شعله ها را خاموش كنند و فضایی به مساحت بیش از 100 متر مربع از بین رفت.
همچنین پیش از آن نیز آتش سوزی یك خانه چوبی در منطقه آبین استان كراسنودار روسیه جان هفت كودك را كه پنج تن آنان عضو یك خانواده بودند گرفت و تلاش های چند ساعته امداد گران برای نجات قربانیان كه بدون حضور والدین در خانه چوبی تنها مانده بودند، بی فایده ماند.
فروردین ماه سال 91 نیز آتش سوزی در منطقه خاكاسیا در جنوب شرق سیبری روسیه با نابود كردن چندین خانه و اماكن عمومی از جمله مدرسه جان 32 نفر را گرفت، 900 نفر را مجروح و شش هزار نفر را بی خانمان كرد.
اوایل شهریورماه سال 95 نیز آتش سوزی گسترده یك انبار نزدیك مسكو پایتخت روسیه كه به عنوان محل زندگی بیش از 30 مهاجر از چند جمهوری سابق شوروی استفاده می شد، جان 16 نفر را گرفت.
بنا به اعلام اداره موقعیت های اضطراری، مهاجران كه در انبار زندگی می كردند به دلیل بروز ناگهانی آتش سوزی فرصت فرار پیدا نكردند.
آتش سوری، انبار 200 متری را نابود كرد، ولی ماموران توانستند با تخریب دیوارهای برجای مانده و خاموش كردن شعله ها، مهاجران زنده، چهار زخمی گرفتار و همچنین اجساد قربانیان را از محل خارج كنند
29 آذر ماه سال چاری نیز هفت شهروند تاجیكستانی در یك آتش سوزی در منطقه سیبری روسیه جان خود را از دست دادند.
آتش سوزی در یك اتاقك چوبی ویژه استراحت كارگران ساخت یك مجتمع دامپروری در منطقه یورگینسكی استان تیومن سیبری رخ داد كه با وجود سرعت ماموران آتش نشانی در خاموش كردن شعله ها، كارگران گرفتار شده جان خود را از دست دادند.
**قربانیان پرشمار سوانح رانندگی:
شمار بسیار كشته ها و زخمی ها در سوانح رانندگی در طول یك دهه، سبب شده است «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه ابعاد و تلفات انسانی حوادث و تصادفات در این حوزه را بسیار گسترده و وحشتناك توصیف كند.
پوتین اسفند ماه سال گذشته در نشست شورای دولتی روسیه با موضوع حوادث رانندگی با اشاره به آمار رسمی كه از كاهش 11.8 درصدی تصادفات رانندگی در روسیه در سال های اخیر حكایت دارد، اظهار كرد: شمار افرادی كه دارای خودرو شده اند به شدت افزایش یافته و بطور میانگین از هر هزار شهروند روس 300 نفر خودرو دارند.
وی افزود: بدیهی است كه تعداد خودروها در روسیه افزایش می یابد و این مساله چالشی برای رانندگان و مسئولان این عرصه خواهد بود.
پوتین گفت: افزایش تعداد خودروها در روسیه نباید دلیلی برای بیشتر شدن حوادث رانندگی و تصادفات ناگوار باشد، بلكه باید برای كاهش تلفات انسانی و آسیب دیدگی بر اثر تصادفات رانندگی تلاش كرد.
وی با وحشتناك خواندن ابعاد حوادث رانندگی در روسیه اظهار داشت: در یك دهه اخیر افزون بر 350 هزار كشته، بیش از سه میلیون نفر در حوادث رانندگی مجروح شده اند.
پوتین در مورد تلفات انسانی حوادث رانندگی در روسیه خاطرنشان كرد: این رقم بسیار بالا است و جمعیت یك شهر متوسط را تشكیل می دهد.
وی ادامه داد: بروز این تلفات بی دلیل است و امكان داشت از آن جلوگیری كرد. بسیاری از موارد تقصیر رانندگان بودكه با خطاهای عمدی و رعایت نكردن حق تقدم حوادث رانندگی رخ می دهد كه عواقب سنگینی برای رانندگان خطاكار و دیگران داشته است.
از سوی دیگر، فرهنگ رانندگی، استفاده از خودرو به شیوه معمول و برخورداری همگانی از وسایل نقلیه شخصی در دوران كمونیستی معمول نبود و بیشتر مختص مقام ها، شركت های دولتی و اقشار خاصی بود.
ولی چند سال پس از فروپاشی شوروی سابق (1991) با احیای اقتصاد نفتی، صنعتی و بازرگانی كه سبب ارتقای رفاه و درآمد، رانندگی عمومی تقریبا از 15 سال پیش با موج خرید خودرو در این كشور فراگیر شده است.
رانندگی در حال مستی، بی احتیاطی رانندگان به ویژه توجه نداشتن به جلو و بی توجهی عابران پیاده، وضعیت نامناسب جاده ها و شرایط بد آب و هوایی از دلایل اصلی بروز سوانح رانندگی در مسكو است.
پلیس راهنمایی و رانندگی برای كاهش بروز سوانح رانندگی از سال گذشته میلادی طرح توقیف رانندگان مست را اجرا كرده است كه در صورت تائید تخلف طبق قوانین جاری روسیه، دو سال از حق رانندگی محروم می شوند.
آزادی كامل ماموران برای كنترل میدانی و دوربینی رانندگان بدون هیچ محدودیتی با هدف آزمایش تنفسی الكل سنج، انتقال افراد مشكوك به مراكز تشخیصی برای بررسی بیشتر كه در صورت اثبات رانندگی تحت تاثیر الكل برخوردهای قضایی و جریمه سخت در انتظار متخلفان است.
هدف از این اقدام، افزون بر كاهش مصرف مشروبات الكلی و ایجاد محدودیت زمانی در مصرف مشروب، كمتر شدن میزان تصادفات جاده ای است.
در زمان حاضر مجازات رانندگی در شرایط مستی در روسیه محرومیت چند ساله از رانندگی و پرداخت جریمه می باشد، اما بسیاری از كارشناسان بر لزوم تشدید مجازات ها تا اعمال جریمه های سنگین (چندهزاردلاری) و نیز محرومیت دائم از حق رانندگی تاكید دارند.
11 آذرماه سال جاری در یكی از بدترین سوانح رانندگی در روسیه به دلیل مستی راننده، تصادف خودرو با یك وسیله نقلیه دیگر در جمهوری مسلمان نشین چچن فدراسیون روسیه جان هفت نفر را گرفت.
دولت جمهوری چچن پس از مشخص شدن دلیل اصلی بروز این تصادف برون شهری، تمام مشروب فروشی ها را برای همیشه بست و به فعالان این عرصه نیز برای بر عهده گرفتن یك كار جدید كمك كرد.
اروپام 1516 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا
مسكو - ایرنا - روسیه با بیش از 17 میلیون كیلومتر مربع مساحت از اروپا گرفته تا آسیا و قطب شمال از دو بلای غیرطبیعی آتش سوزی و سوانح پرشمار رانندگی با قربانیان بسیار رنج می برد.